همشهری آنلاین: بان کی مون دبیرکل سازمان ملل در پیامی به یک گردهمایی منطقه ای در ریاض پایتخت عربستان، از حکومت های عرب خواست که برای مبارزه با فساد و بهبود شرایط اجتماعی شهروندان خود دست به اصلاحات گسترده داخلی بزنند.

به گزارش ایرنا دبیرکل سازمان ملل در پیامی به گردهمایی توسعه اقتصادی و اجتماعی در ریاض گفت: در چند سال گذشته، شهروندان عرب خواستار تغییر سیاسی، دموکراسی و توسعه اقتصادی و اجتماعی و پایان دادن به فساد شده اند، این گردهمایی می تواند گامی به سوی برآورده کردن این مطالبات باشد.

دبیرکل سازمان ملل با تاکید بر اهمیت مشارکت سیاسی برای حل مسایل اجتماعی افزود: توسعه در جوامع عرب به دلیل جنگ و فساد به تاخیر افتاده است.

بان کی مون در این پیام از همه پرسی قانون اساسی مصر، انتخاب چند زن به عضویت شورای مشورتی عربستان و روند تحولات در تونس، یمن و لیبی استقبال کرده و بر تعهد سازمان ملل به حمایت از عراق تاکید کرد.

عربستان که میزبان گردهمایی توسعه اقتصادی و اجتماعی با مشارکت سران کشورهای عرب می باشد، یکی از بسته ترین نظام های سیاسی جهان را دارد.

در این کشور هیچ منشوری با عنوان قانون اساسی وجود نداشته و در نبود نهادهای انتخابی، خاندان آل سعود بر اساس یک چارچوب قبیله ای - سلطنتی تمام مناصب سیاسی، امنیتی و اقتصادی را میان شاهزادگان خاندان سعود تقسیم کرده اند.

رژیم عربستان در دو سال گذشته به دلیل سرکوب اعتراض های داخلی و همینطور حمایت از رژیم آل خلیفه و ارسال نیرو به بحرین برای سرکوب معترضان مورد انتقاد گسترده سازمان های حقوق بشر قرار گرفته است.

 

کد خبر 198717
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز