سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۶:۲۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: جورج بوش، رئیس جمهور ایالات متحده در اظهاراتش با این استدلال که شکست در عراق عامل ویرانی خاورمیانه و ضربه‌ای به امنیت ایالات متحده خواهد بود از کنگره تحت سلطه دمکرات‌ها خواست لایحه بودجه متمم برای جنگ عراق را تصویب کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بوش که در جمع خانواده‌های سربازان آمریکایی سخن می‌گفت به کنگره پیرامون تعلل در تصویب این لایحه هشدار داد.

وی گفت: ما باید برای پیروزی سربازان‌مان در عراق از آنها حمایت کنیم و مسئولیت عدم حمایت مالی از سربازان آمریکایی در عراق برعهده کنگره آمریکا است.

رئیس جمهور آمریکا با تأکید بر این‌که عدم تخصیص بودجه کافی برای ارتش، کاهش توانایی‌های نظامیان آمریکایی برای انجام مسئولیت‌هایشان را برعهده خواهد داشت، ادعا کرد اگر بخواهیم از شهروندان خود در آمریکا صیانت به عمل آوریم باید تروریست‌ها را در عراق شکست دهیم.

وی در عین حال با اشاره به نشستی که قرار است امروز با رهبران حزب دموکرات داشته باشد ابراز امیدواری کرد در این نشست بر سر لایحه بودجه متمم پنتاگون توافقی جامع به‌دست آید.

با این وجود بوش از  دمکرات ها خواست از درخواست خود برای عقب‌نشینی ارتش آمریکا از عراق چشم‌پوشی کنند و تصریح کرد با هر قانونی که حمایت مالی از جنگ عراق را به تدوین جدول زمانی خروج نظامیان آمریکایی از عراق مشروط کند، مخالفت خواهد کرد.

در واقع بوش به موج نوظهور تلاش‌های دمکرات‌ها برای اجرایی شدن طرحی که در آن بوش ملزم به تدوین جدول زمانی خروج ارتش آمریکا از عراق شده است واکنش نشان داد. به نظر می‌رسد بوش مصمم به وتوی این طرح است.

این طرح 24 مارس گذشته با رأی 218 عضو مجلس نمایندگان به تصویب رسید و براساس آن دولت موظف است تا سپتامبر سال آینده میلادی همه نظامیان آمریکایی را از عراق خارج کند.

با قوت گرفتن احتمال وتوی این طرح مخالفان جنگ در کنگره روند رسیدگی به لایحه بودجه متمم 96 میلیارد دلاری ارتش که بخش اعظم آن صرف تأمین هزینه‌های جنگ عراق می‌شود را متوقف کردند.

به ظاهر دمکرات‌ها قصد دارند با اردوگاه بوش بر سر تصویب بودجه متمم در ازای خودداری بوش از وتوی طرح الزام دولت به فراخوان نیروها از عراق معامله کنند هرچند که تعلل در تصویب لایحه بودجه متمم به وجهه حزب  دمکرات ها لطمه زده و به جمهوریخواهان فرصت می‌دهد رقیب خود را به تضعیف ارتش آمریکا متهم کنند.

کارل لوین، سناتور دمکرات اعتقاد دارد حتی اگر بوش طرح الزام دولت به فراخوان نیروها از عراق را وتو کند هم کنگره چاره‌ای جز تصویب بودجه متمم ارتش نخواهد داشت اما  دمکرات‌های کنگره در مقابل بر تدوین و تصویب طرحی متمرکز خواهند شد که کمک‌های آمریکا به عراق را به پیشرفت سیاسی دولت این کشور مشروط می‌کند.

کد خبر 19863

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز