گروه شهری: مگر باد بیاید و این شهر را از آلودگی برهاند، مگر باد بیاید و کمی این هوای خاکستری را به عقب براند وگرنه آلودگی هوا سایه سنگینش را دوباره بر سر شهر خواهد گسترد و هوای خاکستری پایتخت را احاطه خواهد کرد.

آلودگی تهران

معاون عمرانی استاندار تهران از تشکیل کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران در روز گذشته خبر داد و گفت: براساس نظر کارگروه، تا پایان هفته طرح زوج و فرد اجرا نمی‌شود.مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5میکرون را فراتر از حد مجاز دانست و یک نماینده مجلس نیز از سهل‌انگاری برخی مسئولان در این زمینه گلایه کرد.
اما آلودگی هوای تهران و شهرهای بزرگ، واقعیت مرگ‌آوری است که انگار سر بازایستادن ندارد.

معاون عمرانی استاندار تهران با بیان اینکه کارگروه اضطرار آلودگی هوای تهران هیچ مصوبه‌ای نداشت و تصمیم خاصی در این جلسه اتخاذ نشد، گفت: با توجه به پیش‌بینی هواشناسی و وزش باد در تهران تا پایان هفته طرح ترافیک و زوج و فرد به روال قبلی خواهد بود.

محمدرضا محمودی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: گزارش هواشناسی نشان می‌دهد که وزش باد در تهران را خواهیم داشت و فردا با کمی افزایش آلایندگی هوا مواجه خواهیم بود که این مقدار به اندازه‌ای نیست که بخواهیم تصمیم جدیدی اتخاذ کنیم.
محمودی همچنین خاطرنشان کرد: در جلسه مجدد کاهش آلودگی هوای تهران که روز پنجشنبه یا جمعه برگزار خواهد شد، در مورد وضعیت تردد در روزهای شنبه و یکشنبه آینده تصمیم‌گیری می‌شود.

از طرفی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه براساس اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران از میزان غلظت کلیه آلاینده‌ها نسبت به روز گذشته کاسته شده است گفت: متأسفانه میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از2.5 میکرون همچنان فراتر از حد مجاز بوده و شاخص کیفیت هوا امروز نیز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.

یوسف رشیدی با بیان اینکه گزارش هواشناسی حاکی از آسمانی صاف تا کمی ابری همراه با وزش باد است گفت: به این ترتیب انتظار می‌رود شاخص کیفیت هوا تا ساعات ظهر در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس باقی بماند. از طرفی یک نماینده مجلس سهل‌انگاری برخی مسئولان را عامل تشدید آلودگی هوا دانست.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه آلودگی هوای تهران به یک معضل ملی تبدیل شده، سهل‌انگاری برخی مسئولان، ‌از رده خارج نکردن خودروهای فرسوده، ‌تولیدنشدن سوخت و خودروی با استاندارد یوروچهار و حمایت‌نشدن از حمل‌ونقل عمومی و مترو را به‌عنوان دلایل اصلی آلودگی هوای تهران برشمرد.

مهرداد بائوج لاهوتی با تأکید بر اینکه معضل آلودگی هوای تهران در حال حاضر در فراکسیون محیط‌زیست مجلس در دست بررسی است، گفت: درخصوص معضل آلودگی هوا خلأ قانونی نداریم و راهکارها کاملاً مشخص شده و خلئی که در این زمینه وجود دارد، سهل‌ا‌نگاری برخی مسئولان است.

وی با اشاره به اینکه یکی از قوانین مؤثر بر کاهش آلودگی هوا، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده تا پایان برنامه چهارم است، افزود: این در حالی است که به‌رغم تمدید یکساله برنامه چهارم و نیز گذشت یک سال از برنامه پنجم تنها 20درصد این قانون اجرا شده است.

لاهوتی با بیان اینکه مصوب بود تا پایان برنامه چهارم، سوخت و خودروهای تولیدی در کشور به استاندارد یورو چهار ارتقا یابند، اظهار کرد: این در حالی است که هنوز هم سوخت و خودرو با استاندارد یورو دو عرضه می‌شوند درصورتی که خودروسازان می‌توانند از طریق مبالغی که مردم برای خرید خودرو پرداخت می‌کنند، بسترهای لازم را به این منظور فراهم کنند. وی با اشاره به قوانینی که در زمینه حمل‌ونقل عمومی وجود دارد، تصریح کرد: در قانون مشخص شده 75درصد جابه‌جایی‌ها باید به وسیله حمل‌ونقل عمومی صورت پذیرد که30درصد از این سهم به مترو اختصاص دارد درصورتی که در حال حاضر سهم حمل‌ونقل عمومی و مترو کمتر از اعداد و ارقام مشخص شده است.

لاهوتی با بیان اینکه توان مالی شهرداری تهران محدود است و این مجموعه نمی‌تواند مترو را تنها از محل اعتبارات خود به اتمام برساند، اضافه کرد: دولت می‌بایست در این امر کمک‌های مالی لازم را ارائه کند و همانطور که در قانون مشخص شده 50درصد از هزینه‌های مربوط به احداث مترو را که بر عهده دولت است، تأمین نماید. این عضو فراکسیون مدیریت شهری مجلس در پایان با تأکید بر اینکه رفع معضل آلودگی هوای تهران مستلزم عزم و اراده ملی است، خاطرنشان کرد: دولت باید سالانه چهار هزار میلیارد تومان برای گسترش حمل‌ونقل عمومی پرداخت کند درحالی‌که تنها 40درصد از این مبلغ یعنی حدود 1600میلیارد تومان را پرداخت می‌کند.

کد خبر 198618
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز