یوسف مجتهد: براساس قانون اصلاح بند(و) ماده(44) قانون برنامه پنجم توسعه 30درصد از ظرفیت‌های استخدامی جدید در طرح مهرآفرین به ایثارگران تعلق دارد و برابر تبصره(3) قانون بند(و) ماده(44) مسئولان دستگاه‌های اجرایی مکلفند پس از تعیین تکلیف سهمیه ایثارگران نسبت به جذب سایر نیروها اقدام کنند.

بنابراین بنیاد شهید و امورایثارگران موظف است حسب قانون با نظارت بر اعمال سهمیه‌ها، هماهنگی لازم را با دستگاه‌ها به عمل آورد.در ردیف(6) جدول فصل اول طرح مهرآفرین علاوه بر استخدام برابر قانون اصلاح بند(و)، به تبدیل وضعیت استخدامی تمامی ایثارگران مشمول این بند که در گذشته به هر نحو استخدام شده‌اند، اشاره شده است.

برابر جدول مربوط به ردیف(6) فصل اول، موضوع استخدام از محل سهمیه حداقل 25درصد، فرزندان شهدا، جانبازان، آزادگان، فرزندان جانبازان 25درصد و بالاتر به ترتیب درصد جانبازی، فرزندان آزادگان بالای یک سال اسارت به ترتیب زمان اسارت و نوه شهید از آزمون، شرط تحصیلی، شرط معدل، شرط جنسیت و شرط سنی معاف بوده و از ابتدا به صورت رسمی قطعی استخدام می‌شوند. همسران شهدا، همسران جانبازان 25درصد و بالاتر، همسران آزادگان بالای یک سال اسارت و همسران فرزندان شهدا برای تصدی‌ها به صورت پیمانی و برای مشاغل حاکمیتی به صورت رسمی آزمایشی استخدام می‌شوند.

نظر به اینکه طرح مهرآفرین طرح مفصلی است و قطعا مدت زیادی صرف تدوین آن شده است با برخی از قوانین ایثارگری که اخیرا تصویب شده در تعارض است که به مرور در بررسی فصل‌ها به آن اشاره خواهد شد و از تصویب‌کنندگان، اصلاح این بخش‌ها درخواست می‌شود تا حقی از ایثارگران تضییع نشود.

نکاتی که در این فصل با قوانین مصوب ایثارگران مغایر است و باید اصلاح لازم در طرح مهرآفرین انجام گیرد به شرح زیر است:
1- در جدول مربوط به ردیف شش فصل اول، استخدام جانباز به ترتیب درصد جانبازی و آزاده به ترتیب زمان اسارت مقید شده است که این قید و شرط برخلاف قانون اصلاح بند(و) ماده(44) قانون برنامه پنجم بوده و جانبازان و آزادگان بدون درنظر گرفتن درصد جانبازی و مدت اسارت، استخدام می‌شوند. احتمالا این اشتباه از آنجا ناشی شده است که در تبصره یک این قانون استخدام فرزندان جانبازان و فرزندان آزادگان براساس درصد جانبازی و مدت اسارت اولویت‌بندی شده و تعمیم آن به جانبازان و آزادگان خلاف قانون است.

2- در این جدول همسران شهدا، همسران جانبازان 25درصد و بالاتر و همسران آزادگان بالای یکسال اسارت، از آزمون، شرط تحصیلی، شرط معدل، شرط جنسیت و شرط سنی معاف نشده‌اند، این در حالی است که برابر آخرین اصلاحات مدنظر در قانون بند(و) ماده(44) که در تاریخ91.8.14 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، همسران شهدا، همسران جانبازان و همسران آزادگان نیز از الزام به رعایت این شروط معاف شده‌اند.3- استخدام همسران جانبازان و همسران آزادگان نیز مشروط به ترتیب درصد جانبازی و مدت اسارت شده است که این مغایر با قانون اصلاح بند(و) است.

4- نوع استخدام همسران شهدا، همسران جانبازان و همسران آزادگان برای تصدی‌ها، پیمانی و برای مشاغل حاکمیتی رسمی آزمایش تعیین شده است، در حالی که در تبصره 2قانون اصلاح بند(و) ماده(44) همسران شهدا، همسران جانبازان و همسران آزادگان نیز از ابتدا به صورت رسمی قطعی استخدام می‌شوند.

در ادامه توضیحات بخش اول ردیف(6) جدول فصل اول بر استخدام ایثارگران براساس بند(و) ماده(44) تاکید شده است ولی متاسفانه ترتیب استخدام درنظر گرفته شده در این بخش مغایر قانون است. در این بخش آمده است: دستگاه‌های اجرایی موظفند به ترتیب زیرعمل کنند به نحوی که پس از استخدام تمام افراد مشمول هر بند، به نحوی که در همان بند آمده به استخدام افراد مشمول بند بعدی اقدام کنند.

ترتیب در نظرگرفته شده عبارت است از فرزندان شهدا، جانبازان به ترتیب درصد جانبازی، آزادگان به ترتیب مدت اسارت، فرزندان جانبازان 25درصد و بالاتر به ترتیب درصد جانبازی، فرزندان آزادگان بالای یکسال به ترتیب مدت اسارت، همسر شهید، همسر جانباز 25درصد و بالاتر به ترتیب درصد جانبازی، همسر آزاده بالای یکسال اسارت به ترتیب مدت اسارت، نوه شهدا و همسر فرزندان شهدا.

نکته قابل تامل و اقدام مغایر طرح مهرآفرین با قانون در این است که فرزندان شهدا برابر تبصره(1) قانون اصلاح بند(و) ماده(44) قانون برنامه پنجم توسعه فقط نسبت به سایر فرزندان ایثارگران از اولویت در استخدام برخوردار هستند و در قانون هیچ اولویتی نسبت به همسران شهدا، جانبازان، آزادگان و... ندارند و این رتبه‌بندی به هیچ‌وجه با قانون هماهنگ نبوده و موجب تضییع حقوق سایر ایثارگران را فراهم می‌آورد. البته در صورت عدم اصلاح آن توسط مراجع ذی‌صلاح در دولت، ایثارگران می‌توانند با مراجعه به دیوان عدالت اداری به دلیل مغایرت این اولویت‌بندی با اصل قانون، خواستار ابطال آن شوند. علاوه بر مورد فوق مغایرت‌های قانونی اشاره شده در چهار بند فوق نیز قابل پیگیری قانونی بوده و ابطال آن نیز می‌تواند تقاضا شود.

شایسته است دست‌اندرکاران طرح مهرآفرین، اصلاحات مجلس شورای اسلامی در تاریخ 91.8.14 درباره بند(و) ماده (44) قانون برنامه پنجم توسعه را در طرح اعمال کنند تا نواقص موجود در این طرح برطرف شود.

کد خبر 198587
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز