گروه شهری: نمایندگان مجلس درپی هشدار شورای شهر تهران، طرح جدایی ری از تهران را دارای شائبه‌های سیاسی عنوان کردند.

ماجرای جداکردن ری از تهران که در ماه‌های اخیر دستاویز سیاسی دولت برای تغییر سرنوشت بخش جنوبی پایتخت شده، دیروز با رأی قاطع مجلس، وارد مسیر جدیدی شد.براساس تصمیم دیروز خانه ملت، موضوع جدایی ری از تهران و ایستادگی مجلس در برابر تصمیم غیرکارشناسی دولت، به‌زودی با قید یک فوریت در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود تا مجلس برای همیشه، دست دخالت در تقسیمات سیاسی پایتخت را کوتاه کند. در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی پیشنهاد پرداختن به طرح جدایی ری از تهران مطرح شد. این طرح هفته گذشته با قید دوفوریت به امضای 156 نماینده رسیده بود که در صحن علنی، یک‌فوریت آن رأی آورد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح دیروز به یک فوریت طرحی رأی دادند که با تصویب نهایی آن، جدایی ری از تهران و هرگونه تغییر و تبدیل در محدوده و حریم شهر تهران بدون تصویب مجلس شورای اسلامی ممنوع خواهد شد. براساس اصلاحیه قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری که دیروز با قید دوفوریت در جلسه علنی مجلس مطرح شد، هرگونه تغییر یا تبدیل در محدوده و حریم شهر تهران که مستند به طرح جامع مصوب سال86 تعیین شده و شامل نقاط جغرافیایی ری و شمیرانات نیز هست، بدون تصویب مجلس شورای اسلامی ممنوع است.

طبق تبصره دیگر این طرح، تغییرات ضروری اعم از انتزاع یا ادغام محدوده و حریم کلانشهرها ازجمله تهران با سایر نقاط جمعیتی به پیشنهاد شورای اسلامی کلانشهر مربوطه و تأیید شورای‌عالی شهرسازی و معماری در قالب طرح از سوی شورای‌عالی استان‌ها یا لایحه دولت به تصویب مجلس شورای اسلامی می‌رسد.

در جلسه بررسی دوفوریت طرح جلوگیری از جدایی ری، جواد جهانگیر زاده، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی اقدام دولت را شتابزده خواند و گفت: براساس آمار مسئولان، شهرستان ری 3.5برابر درآمد خود هزینه دارد و باید دید این هزینه‌ها از کجا تأمین می‌شود. نماینده مردم ارومیه به‌عنوان یکی از موافقان فوریت طرح ممنوعیت جدایی ری از تهران در جلسه علنی دیروز مجلس اظهار داشت: همه ما نسبت به پایتخت کشورمان به‌دلیل اینکه نقطه ثقل کشور است، مسئولیم. وی در توجیه لزوم تصویب دوفوریت طرح الحاق دو تبصره به ماده11 قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری گفت:

تصویب دوفوریت این طرح به‌خاطر تصمیمات آنی دولت است که بیشتر جنبه سیاسی دارد. نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه ما همه تهران را یک نقطه می‌دانیم و نباید دارای مدیریت یکپارچه در اجرا باشد، گفت: اگر قرار بود دولت تغییراتی انجام دهد چرا در طرح جامع سال86 این کار را انجام نداد و اگر قرار بود کار کارشناسی انجام شود باید در طول این سال‌ها انجام می‌گرفت نه اینکه بخواهیم یک شبه برای ری شهردار انتخاب کنیم. به گفته این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، تصمیم جدایی ری شائبه سیاسی ایجاد می‌کند به همین منظور این طرح قانون جدیدی را مطرح نکرده و صرفا برای جلوگیری از تصمیمات آنی دولت تنظیم شده است.

کمال علیپور، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز به‌عنوان یک از موافقان این طرح گفت: ما در شهرستان ری 150میلیارد منفی درآمد داریم و امروز اگر ری قبله مردم تهران است از درآمد‌های تهران استفاده می‌کند. وی اظهار داشت دولت باید در طرح جامعی که در سال86 مصوب شد مخالفت خود را اعلام می‌کرد و این ظلم است که بخواهیم یک شبه ری را از تهران جدا کنیم. در پی این سخنان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌نظرات طراحان، مخالفان و موافقان گوش کردند و با 144رأی موافق، 46رأی مخالف و 14رأی ممتنع از مجموع 227نماینده حاضر، به یک فوریت آن رأی دادند. در پی تصمیم مجلس برای بررسی یک‌فوریتی طرح جدایی ری از تهران، جلسه‌ای با حضور اعضای شورای شهر تهران و فراکسیون مدیریت شهری درخصوص موضوعات مختلف ازجمله جدایی ری از تهران تشکیل شد.

عزم مجلس و شورای شهر برای جلوگیری از جدایی ری

عضو هیأت رئیسه فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس، از عزم جدی نمایندگان فراکسیون متبوعش و شورای شهر تهران برای ممانعت از جدایی ری از تهران خبر داد. مهرداد بائوج لاهوتی در تشریح دستور کار جلسه دیروز اعضای فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس با شورای شهر تهران گفت: در این جلسه که به بررسی موضوع جلوگیری جدایی ری از تهران پرداخته شد، راهکارهای رسیدن به نتیجه نهایی برای ممنوعیت جدایی ری از تهران بررسی و بنا شد زمینه تصویب سریع‌تر طرح یک فوریتی ممنوعیت تغییر در محدوده شهر تهران بدون مصوبه مجلس فراهم شود.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، ضمن بیان عزم جدی مجلس و شورای شهر تهران برای جلوگیری از جدایی ری از تهران، تصریح کرد: در صحن علنی مجلس یک فوریت طرح الحاق دو تبصره به ماده ۱۱قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری به تصویب نمایندگان رسید و این طرح برای کار کارشناسی بیشتر به کمیسیون مربوطه ارجاع شد. عضو هیأت رئیسه فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی، افزود: همچنین در این جلسه طرح مدیریت واحد خدمات شهری، کاهش تصدی دولت در این زمینه و ارائه برخی خدمات به مسئولان شهری مورد بررسی و کار کارشناسی نمایندگان و اعضای شورای شهر قرار گرفت که هر دو طرف به نتایج مطلوبی در این زمینه رسیدند.

جلوگیری از تصمیمات عجولانه و سیاسی

سیدمهدی هاشمی نماینده مردم تهران و از طراحان طرح نیز در بیان دوفوریت طرح مذکور گفت: برای جلوگیری از اقدامات عجولانه جهت جدایی ری از تهران این طرح آماده شده و تهران و شهرهای اطراف آن نیازمند طرح مدیریت یکپارچه است.
مرتضی طلایی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران درخصوص جدایی‌ناپذیری ری از تهران گفت: ری میراث شخصی نیست که راجع به آن تصمیم‌گیری شود. طلایی با اشاره به طرح موضوع جدایی ری از تهران از سوی برخی نمایندگان مجلس و دولت اظهار داشت: این جدایی از لحاظ کارشناسی مفهومی ندارد.

کد خبر 198491
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز