گروه شهری: دوفوریت طرح‌های جلوگیری از جدایی ری از تهران و نظارت بیشتر بر روند اجرای طرح کاهش آلودگی هوا امروز و فردا در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بررسی می‌شود.

آلودگی هوا

به موجب این طرح‌ها، نمایندگان مردم برای مجاب کردن دولت به روند اجرای قانون در این دو مورد قوانینی تصویب می‌کنند.
در پی انتصاب دولتی یک شهردار برای منطقه20 پایتخت از سوی استانداری تهران و رأی قاطع دیوان عدالت اداری به رد این حکم دولتی، 156نماینده مجلس دوفوریت طرحی را آماده کردند که هرگونه تصمیم درباره تقسیمات شهری را به مصوبه مجلس، منوط می‌کند. در این طرح موضوع الحاق دو تبصره به ماده11قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری مصوب تیرماه 1362مطرح شده است.

بدین‌ترتیب به‌منظور انطباق وضعیت موجود محدوده و حریم کلانشهرها با قانون تقسیمات کشوری دو تبصره الحاق می‌شود: تبصره یک: هرگونه تغییر یا تبدیل در محدوده یا حریم شهر تهران که مستند به طرح جامع مصوب 1386تعیین شده و شامل نقاط جغرافیایی ازجمله ری و شمیران است، بدون تصویب مجلس شورای اسلامی ممنوع است و کلیه امور خدمات شهری طبق قانون شهرداری‌ها به‌طور یکپارچه توسط مدیریت شهری تهران اعمال خواهد شد. تبصره دو: تغییرات ضروری اعم از انتزاع یا ادغام محدوده و حریم کلانشهرها ازجمله تهران با سایر نقاط جمعیتی به پیشنهاد شورای اسلامی همان کلانشهر و تأیید شورای‌عالی شهرسازی و معماری در قالب طرح از سوی شورای‌عالی استان‌ها یا لایحه دولتی به تصویب مجلس شورای اسلامی می‌رسد.

همچنین در طرح دو فوریتی مجلس درباره کاهش آلودگی هوا، محورهای فراموش شده طرح جامع کاهش آلودگی مصوب سال 1379بار دیگر مطرح می‌شود. به‌زعم کارشناسان این جدی‌ترین تصمیم مجلس شورای اسلامی برای مقابله با شانه خالی کردن دولت از مسئولیت کاهش آلودگی هوای تهران است و دولت را به اجرای طرح کاهش آلودگی هوا اجبار می‎‌کند. این طرح از سال 84در بخش‌های مختلف متوقف مانده و بی‌اعتنایی‌ها در این حوزه موجب تشدید آلودگی هوا در تهران و کلانشهرها شده است.

مشکلات آلودگی هوا با این دولت حل نمی‌شود

هفته هوای پاک هم نتوانسته است کاهی از کوه مشکلات رفع آلودگی هوا بکاهد. پس از نگرانی روزافزون کارشناسان و دست‌اندرکاران شهری، مجلس در هفته‌های اخیر تلاشی گسترده برای پیگیری کوتاهی‌های دولت در افزایش آلودگی هوای تهران و کلانشهرها به‌کار بست. این حرکت نمایندگان مردم در هفته اخیر به طرح دوفوریتی پیگیری طرح جامع کاهش آلودگی هوا منجر شده و امروز یا فردا در صحن علنی بررسی خواهد شد اما دولت به‌عنوان مجری اصلی کاهش آلودگی هوا به افزایش طرح زوج و فرد و تعطیلی‌های مکرر بسنده کرده است. طرح کاهش آلودگی هوا از سال 84تاکنون نادیده گرفته شده و در طول این مدت مرگ‌ومیر بر اثر افزایش آلاینده‌های جوی، افزایش معتنابهی داشته است، اما این سبب نشده تا دولت به روزشمار عدم‌اجرای طرح کاهش آلودگی توجهی داشته باشد.

در چنین شرایطی، به‌رغم اجرای طرح زوج و فرد از در منازل، ذرات معلق و سایر شاخص‌های آلاینده خطرناک افزایش محسوسی در آسمان تهران و کلانشهرهای کشور داشت؛ تاجایی که برخی محافل خبری از احتمال تعطیلی دوباره شهرهای مهم کشور خبر می‌دهند. سیدحسن علوی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در واکنش به‌احتمال تعطیلی مجدد تهران به‌دلیل تشدید آلودگی هوا گفت: تعطیلی تهران نه‌تنها به مردم این کلانشهر بلکه به رشد اقتصادی کل کشور ضربه می‌زند.

علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس تأکید کرد: اعتبارات حمل‌ونقل عمومی تهران در دولت فعلی تحقق نمی‌یابد. وی در رابطه با عدم‌اختصاص اعتبارات مصوب مجلس در حوزه حمل‌ونقل عمومی به مدیریت شهری تهران گفت: اکنون چندین سال است که به این معضل دچار هستیم و تا به حال هیچ‌گونه اقدام جدی‌ای در این زمینه صورت نپذیرفته است. دولت تخصیص مبلغ دو میلیارد دلار تسهیلات ارزی مصوب مجلس برای مترو را از اولویت پرداخت خود حذف کرده و این مصوبه مورد بی‌توجهی قرار گرفته است. وی با تأکید بر اینکه با توجه به اختلاف‌نظرهایی که وجود دارد، به‌نظر نمی‌رسد در دوره تصدی‌گری دولت فعلی این اعتبارات تحقق یابد، اعلام کرد: امیدواریم با روی کار آمدن دولت جدید مشکلات موجود حل و فصل شود.

موسی احمدی، عضو کمیسیون انرژی مجلس توجه به حمل‌ونقل عمومی را ضروری‌ترین راهکار کاهش آلودگی هوا دانست و گفت: چنانچه در مورد تشدید آلودگی هوا پیشگیری لازم صورت می‌گرفت، هرگز به این نقطه نمی‌رسیدیم. حمیدرضا پشنگ، عضو کمیسیون عمران مجلس عوامل انسانی را در ایجاد آلودگی هوا دخیل دانست و اظهار کرد:

آلودگی هوای تهران و شهرهای دیگر به یک معضل تبدیل شده و هزینه‌های هنگفتی را، هم بر دوش مردم و هم بر دوش مسئولان گذاشته است. کمال‌الدین پیرموذن، عضو فراکسیون محیط‌زیست مجلس درباره دوفوریت مجلس گفت: طرح دوفوریتی درخصوص آلودگی هوا در سه محور بهینه‌سازی‌ سوخت (استانداردسازی واحدهای آلاینده، برخورداری صنایع کشور به‌ویژه صنعت خودروسازی و برخورداری از استاندارد یورو4)، توسعه فضای سبز و محور حمل‌ونقل عمومی تهیه و در صحن علنی ارائه می‌شود.

کد خبر 197846
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز