سرپرست سازمان فضایی ایران گفت: طرح رفت‌وبرگشت انسان به فضا تا چهار سال دیگر و طرح اعزام انسان به فضا و قرار گرفتن در مدار زمین تا 10سال آینده در کشور اجرا می‌شود.

فضا نوردی

دکتر حمید فاضلی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: پروژه اعزام موجود زنده به فضا با پرتاب کپسول زیستی پیشگام به شکل عملیاتی در می‌آید و در گام‌های بعدی با پرتاب کپسول‌های بزرگ‌تر و طراحی مکانیسم‌های قوی‌تر دنبال می‌شود و بعد از به نتیجه‌رسیدن آزمایش‌ها تکرار خواهد شد. وی افزود:

در مرحله بعدی، این پرتاب‌ها با موجودات زنده بزرگ‌تر مانند شامپانزه تکرار می‌شود. سرپرست سازمان فضایی کشور خاطرنشان کرد که مرحله بعدی این پروژه، پرتاب انسان با کپسول زیستی به یک ارتفاع خاص خارج از جو و بازگشت آن است که در مدت زمان کمتر از 30دقیقه صورت خواهد گرفت. به‌گفته فاضلی در مرحله بعدی هم طرح اعزام انسان به فضا و قرارگرفتن آن در مدار زمین در دستور کار قرار دارد و در آن کپسول زیستی حامل انسان در مدار زمین قرار می‌گیرد.

تاکنون تنها سه کشور به این فناوری دست یافته‌اند. سرپرست سازمان فضایی ایران، زمان پرتاب کپسول زیستی پیشگام به فضا را در دهه فجر و قبل از روز فناوری فضایی (14بهمن ماه) عنوان کرد و گفت: در این پرتاب که کمتر از 30دقیقه به طول خواهد انجامید علائم حیاتی میمون محتوی کپسول زیستی سنجیده می‌شود. وی افزود: این علائم شامل کنترل سیستم کاهش اکسیژن و افزایش دی‌اکسیدکربن، شرایط افزایش ارتعاشات و دیگر موارد است که عکس‌العمل میمون‌ها در این کپسول زیستی سنجیده خواهد شد.

فاضلی خاطرنشان کرد که پرتاب کاوشگرها به‌منظور دریافت اطلاعات از فضا و تعیین شرایط برای اعزام انسان به فضاست؛ به‌طوری که کاوشگر در مدت زمان کمتر از 30دقیقه مسیر «یو»(U) شکل را تا ارتفاع 120کیلومتری با حرکت رفت‌وبرگشت بالا می‌رود. سرپرست سازمان فضایی ایران گفت: این کاوشگر را پژوهشگران سازمان فضایی در پژوهشکده سامانه فضانوردی این سازمان طراحی کرده و ساخته‌اند و در آینده‌ای نزدیک با استفاده از یک پرتابگر که سازمان هوافضا آماده کرده است، به فضا پرتاب خواهد شد.

فاضلی افزود: این کاوشگر دارای کپسول زیستی حامل یک میمون از نژاد زئوس است. این میمون در مدت یک سال اخیر، مراحل آماده‌سازی‌ و آموزش‌های لازم را سپری کرده است. سرپرست سازمان فضایی گفت: پرتاب این کاوشگر به منزله دستاورد مهمی در حوزه تحقیقات زیستی، تکنولوژی‌های پشتیبان حیات و عملیات رهگیری و بازیابی برای سازمان فضایی ایران است و تحقق آن یکی از گام‌های مقدماتی در مسیر اجرای پروژه عظیم ملی اعزام انسان به فضا محسوب می‌شود. پروژه اعزام موجود زنده به فضا از سال88 با ارسال کپسول حامل کرم، موش و لاک‌پشت در پژوهشگاه هوا فضای سازمان فضایی ایران آغاز شد و اکنون پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی سازمان فضایی ایران در حال پیگیری این پروژه تا مرحله اعزام انسان به فضاست.

کد خبر 198323
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز