مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۷
۰ نفر

گروه دانش و سلامت: هشت محصول زیست‌فناوری ساخت محققان کشورمان، با حضور رئیس‌جمهور در نهاد ریاست‌جمهوری رونمایی شد.

دانش

در این مراسم که دکتر سلطانخواه، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، دکتر صاحبقدم لطفی، دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری و دست‌اندرکاران تولید این محصولات نیز حضور داشتند از دستگاه بیوکنترلر (برای کنترل چندین دستگاه همزمان) جهت داده‌گیری توأم پارامترهای ph و اکسیژن و سایر موارد بدون نیاز به اپراتور، دستگاه پمپ پریستالتیک دور متغیر کنترل دیجیتال برای انتقال حجم‌های بسیار دقیق از سیال‌های محلول و مایعات با کاربرد شیمیایی - پزشکی - دارویی از0.06میلی‌لیتر بر دقیقه تا 3.5میلی‌لیتر بر دقیقه بدون تماس محلول با اتصالات پمپ و قابلیت استریل کردن مسیرهای عبور محلول و دستگاه بیورآکتورهواران(Air Lift) با هدف کاربرد در سیستم‌های بیوتکنولوژی هوازی که به همت مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی دانشگاه صنعتی سهند تبریز طراحی و ساخته شده بود، رونمایی شد.

همچنین دستگاه آشکارساز عوامل میکروبی معلق در هوا BIS-03 برای تشخیص عوامل معلق در هوا و شناسایی چند عامل به‌طور همزمان با قابلیت عملیاتی بالا و کاربری آسان و قابلیت ذخیره‌سازی تا شش هزار نمونه که توسط شرکت میلاد دارو نور طراحی شده است، کیت تشخیص سریع اختلالات عددی کروموزومی در جنین برای تشخیص سریع اختلالات عددی کروموزومی شایع در جنین و قابل استفاده در بیماری‌هایی نظیر سندروم داون، سندروم پاتو، سندروم ادوارد، سندروم ترنر، سندروم کلاین فلتر، سندروم تریپلوئیدی که به همت شرکت زیست‌فناوری کوثر ساخته شده و دستگاه هشدار‌دهنده حضور عوامل میکروبی معلق در هوا که به همت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ساخته شده است، در این مراسم رونمایی شدند.

کیت تشخیص همزمان نوع حیوانات مورد استفاده در فراورده‌های دامی برای تشخیص تقلبات در فراورده‌های گوشتی و گوشت خام، تشخیص گوشت حیوانات حرام از حلال، تشخیص نوع حیوان در موارد استفاده از فراورده‌های دامی در فراورده‌های خالص گیاهی که توسط مؤسسه گروه پژوهشی انتقال سامانه زیست مولکولی طراحی و ساخته شده و دستگاه اندازه‌گیری رزونانس سطحی پتاسمون با هدف اندازه‌گیری اندرکنش‌های بیوشیمیایی و ثوابت ترمودینامیکی و اندازه‌گیری ضخامت و ضریب شکست فیلم‌های نانو که توسط شرکت بای سون تکنولوژی ساخته شده است از دیگر محصولات حوزه زیست‌فناوری بودند که رونمایی شدند.

آثار تولید علم در زندگی مردم دیده شود

رئیس‌جمهور با اشاره به سرعت بالای رشد علمی کشور تأکید کرد: روز رسیدن ایران به قله فناوری دنیا دور و دیر نیست. به گزارش ایرنا، محمود احمدی‌نژاد افزود: سرعت رشد کار علمی و تبدیل آن به عنصر مفید و مورد نیاز جامعه بسیار بالاست که باید این رشد حفظ و بیشتر از گذشته شود. وی ادامه داد: باید به‌جایی برسیم که آثار تولید علم و دانش به سرعت در زندگی مردم دیده شود. رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه ایجاد فناوری و تولید دانش، کار سختی است که صبر و شکیبایی خاص خود را دارد، گفت:

راه ما برای رسیدن به قله‌های پیشرفت تبدیل علم به محصولات مورد نیاز جامعه است تا زندگی را بهتر از گذشته کند. وی با تأکید بر حمایت همه‌جانبه دولت از تولیدات علمی و فناوری دانشمندان کشورمان خاطرنشان کرد: برای حمایت عملی از این تولیدات باید تغییراتی در برخی قوانین و مقررات داده شود تا دستگاه‌ها و مراکز علمی نیاز خود به چنین تولیداتی را از محصولات ساخت داخل تأمین کنند. احمدی‌نژاد با تأکید بر اینکه هیچ حد و مرزی برای پیشرفت علمی وجود ندارد، افزود: باید با تکیه بر روح کاوشگری و کمال جوی ایرانیان که در اوج است به صف پیشتازان علمی دنیا برسیم و این شدنی است.

ایران در مقام 13 تولید علم در جهان است

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور از حضور ایران در مقام 13 رتبه تولید علم در جهان خبر داد و گفت: ایران در سال84 در مقام 36 تولید علم در جهان بود که با حمایت‌های ویژه دولت به چنین موفقیتی رسیده‌ایم. نسرین سلطانخواه در این مراسم افزود: با رشد متوازن و همه‌جانبه علمی در حوزه فناوری شاهد رشد 25برابری در این بخش در 11سال گذشته هستیم.

وی گفت: رتبه علمی ایران در منطقه از جایگاه سوم به اول رسیده است که نشان از رشد بالای علمی کشورمان دارد. این عضو دولت دهم با بیان اینکه تعداد شرکت‌های زیست‌فناوری و بیوتکنولوژیک از 40شرکت به 260شرکت در سال‌های گذشته رسیده است، ادامه داد: این آمار شامل واحدهای راه‌اندازی شده بیوتکنولوژیک کارخانه‌های داروسازی نیست که اگر این واحدها را به این آمار اضافه کنیم تعداد بیشتر از عدد گفته شده خواهد شد.

کد خبر 198189
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز