همشهری‌آنلاین: سعید فائقی در واکنش به اتفاقات پشت پرده داربی معروف سال 78 گفت: کسی با گل زدن استقلال مشکلی نداشت. ما فقط به خاطر اینکه بازی به خشونت کشیده نشود و کار از دست داور خارج نشود، از آن‌ها خواهش کردیم که آرامش‌شان را حفظ کنند.

فائقی

ما فقط به خاطر اینکه بازی به خشونت کشیده نشود و کار از دست داور خارج نشود، از آن‌ها خواهش کردیم که آرامش‌شان را حفظ کنند.

به گزارش ایسنا، معاون سابق سازمان تربیت بدنی درباره اظهارات اخیر فتح‌الله‌زاده مبنی بر اینکه فائقی در بازی داربی از استقلال خواسته بود که ملاحظه پرسپولیس را بکند، اظهار کرد: من جای فتح‌الله‌زاده نیستم که بگویم او به چه نیتی چنین حرفی زده است. احتمالا او از این زاویه نگاه کرده که استقلال در آن بازی شرایط بهتری داشته و می‌توانسته برنده بازی باشد. اما حساسیت داربی هم به خاطر وجود تماشاگران و علاقه‌مندان زیاد، موضوع بسیار مهمی است. فتح‌الله‌زاده در مقام مدیرعامل برای اینکه برای هواداران حرفی برای گفتن داشته باشد این مسائل را مطرح کرده است.

وی با تاکید بر اینکه صراحتا از استقلال چنین چیزی نخواسته خاطرنشان کرد: یقینا می‌گویم که صراحتا چنین حرفی نزده‌ام. من به هیچ وجه نگفته‌ام که به پرسپولیس گل نزنید؛ اصلا چطور می‌شود چنین حرفی زد. این بازی درگیرانه بود. نتیجه بازی هم برای هر دو تیم اهمیت داشت. وقتی تعداد خطاها بالا می‌رود یعنی زنگ خطری برای بازی وجود دارد و ممکن است مسابقه‌ خشن شود. تعداد خطاها استاندارد دارد. آن روز پرسپولیس دو اخراجی داشت. در این گونه موارد اولین چیزی که مشکل‌ساز می‌شود داوری است. ما به دلیل شرایط خاص بازی‌ها از سال 73 به بعد، تصمیم گرفتیم که برای داربی داور خارجی بیاوریم. فکر می‌کنم داور آن بازی هم عرب بود و شرایط سکوهای ما را نمی‌دانست.

فائقی با بیان اینکه مدیریت باید تنش‌ها را به حداقل برساند، تصریح کرد: ما وقتی می‌دیدیم بازی درگیرانه است و گاهی حرف‌های کینه‌توزانه‌ای در بازی می‌شنیدیم، وظیفه می‌دانستیم که به لحاظ مدیریتی تنش‌ها را به حداقل برسانیم. این بازی هم یکی از دیدارهایی بود که خشونت در آن دیده می‌شد. من حس کردم باید بازی جوانمردانه را به هر دو تیم یادآوری کنم و از این زاویه ورود پیدا کردم. بین دو نیمه با داور صحبت کردم و گفتم که سکوهای ما خیلی حساس هستند و از او انتظار داریم که با دقت بیشتری قضاوت کند. خوشبختانه حرف‌هایمان به داور برنخورد و گفت که بسیاری از شرایط ما را نمی‌دانسته است وگرنه ما چیز دیگری نگفتیم و از داور درخواست دیگری نداشتیم.

پرسپولیس هم به خاطر اخراج دو بازیکن ملتهب شده بود. نتیجه بازی صفر بر صفر بود. اگر این شرایط برای هر تیمی وجود داشت، بهترین حالت این بود که تیم از زمین بیرون برود و نتیجه بازی 3 بر صفر اعلام شود. طبیعی بود که بازی را نیمه کاره بگذارند.

وی ادامه داد: پرسپولیس 9 نفره به دنبال یک بازی بسته بود و من هم به همین دلیل از مسئولان باشگاه استقلال خواستم تا اجازه ندهند بازی به درگیری و اختلاف کشیده شود. درخواست من این بود که بازیکنان آرامش داشته باشند. نه اینکه به پرسپولیس گل نزنند. کسی با گل زدن استقلال مشکلی نداشت. ما فقط به خاطر اینکه بازی به خشونت کشیده نشود و کار از دست داور خارج نشود، از آن‌ها خواهش کردیم که آرامش‌شان را حفظ کنند. به هر حال درگیری فیزیکی درون زمین به بیرون زمین هم کشیده می‌شود. خوشبختانه امروز این مسائل کمتر شده ولی ما در آن زمان معضل شرط‌بندی را هم داشتیم. تحقیقات سازمان تربیت بدنی نشان داده بود که یکی از دلایل ایجاد مشکل در مسابقه‌ها شرط‌بندی بوده است.

فائقی با تاکید بر اینکه برداشت دوستان از حرف‌های آن زمان وی خیلی مهم است، به ایسنا گفت: اینکه من گفته‌ام آرام بازی کنید و ملاحظه تماشاگران را بکنید خیلی مهم است که دوستان چه برداشتی از آن می‌کنند. اگر واقعا به خاطر حرف‌های من، مسئولان باشگاه استقلال چنین احترامی برای من قائل شده‌اند که گل نزنند حتما فائقی خیلی مدیر موفقی بوده است. مطمئن باشید که هیچ وقت یک تیم به حرف من راضی نمی‌شود که گل بزند یا نزند. اما اگر فتح‌الله‌زاده چنین برداشتی کرده، باز هم می‌گویم که اصرار و فشار من این بود که درگیری در بازی پیش نیاید. از طرفی نیمکت پرسپولیس هم می‌خواست که تیم بیرون بیاید و بازی نیمه کاره بماند. در این صورت ورزشگاه به آتش کشیده می‌شد.

معاون سابق سازمان تربیت بدنی در پاسخ به این پرسش که آیا درخواست شما شائبه تبانی در داربی را قوت نمی‌دهد خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی‌ها می‌خواهند حرف از تبانی بزنند. ما اگر به دنبال تبانی بودیم چرا داور خارجی می‌آوردیم؟

خب می‌توانستیم از داور بخواهیم که بازیکنی را اخراج نکند. اگر تبانی در کار بود، نیاز نبود که من بین دو نیمه با کسی صحبت کنم. اینکه بازی داربی همیشه برای مدیران نگران کننده بوده قابل انکار نیست. از طرفی تعداد تماشاگران با گذشته فرق کرده است. آن‌ روزها بیش از حد ظرفیت، استادیوم‌ها پر می‌شد. روی پله‌ها و در و دیوار پر از آدم بود. امنیت ورزشگاه برای ما بسیار مهم بود. خدا شاهد است که شائبه‌هایی که مطرح می‌کنند صحت ندارد.

اینکه می‌گویند بازی داربی زودتر مدیریت می‌شود درست نیست. اگر تبانی در کار بود چرا من باید وسط کار می‌آمدم و با طرفین حرف می‌زدم. اگر تبانی وجود داشت، ما از قبل نتیجه را می‌دانستیم! انصافا چنین چیزی درست نیست. شرایط بازی حساس بود. سازمانی که آن روزها پول برق ورزشگاه را نداشت،‌ چطور می‌توانست غرامت شرکت واحد و تخریب استادیوم‌ها را بدهد؟ ما باید ورود می‌کردیم تا از خشونت جلوگیری می‌شد و باید امنیت را برقرار می‌کردیم.

وی افزود: به نظرم باید به این موضوع از زاویه کدخدامنشانه و عاشقانه کار کردن نگاه کرد. ما هیچ نظر سوئی نداشتیم و صادقانه خواهش کردیم که آرامش در بازی حاکم شود. آن‌ها هم صادقانه برخورد کردند و پذیرفتند. اینکه می‌گویند فائقی در نتیجه دخالت کرده باید بگویم که من نه توانش را داشتم و نه فکری برای دخالت. بلکه برای جلوگیری از خشونت فقط تذکر دادم. آن‌ها هم چون من را فردی اخلاقی می‌دانستند پذیرفتند.

فائقی در واکنش به اظهارنظر فردوسی‌پور در برنامه 90 مبنی بر اینکه انگار فائقی تعیین کننده نتایج داربی بوده است به ایسنا گفت: اگر این طور بوده که من سوپرمن بوده‌ام! چنین چیزی صحت ندارد. من خواهش کردم و مسئولان دو باشگاه می‌توانستند خواهشم را نپذیرند. همان طور که نیمکت پرسپولیس پذیرفت و تیم را از زمین بیرون نکشید. اگر نمی‌خواستند من چه قدرتی داشتم که مقابل آن‌ها بایستم؟ فوقش اگر قدرتی داشتم این بود که نفر عوض کنم. صحبت‌هایی که آن روز مطرح شد عین صداقت و دوستی بود و باعث شد که بازی ادامه داشته باشد.

معاون سابق سازمان تربیت بدنی در پاسخ به این پرسش که آیا نهادی در نتایج بازی داربی دخالت داشت، تصریح کرد: نتیجه بازی را هیچ نهادی از هیچ جایی تاکنون تعیین نکرده است. نتیجه در زمین تعیین می‌شود دخالتی هم در کار نبوده است که چطور بازی برگزار شود. ما فقط رهنمود دادیم.

قبل از بازی داربی از دو تیم خواستیم که رفتار دوستانه داشته باشند. این کار ما فقط جنبه اخلاقی داشته نه دخالتی. در بازی حساس 20 تیر در جام حذفی برخی دوستان گفتند که بازی استقلال و پرسپولیس به دلیل حساسیت بعد از 90 دقیقه در صورت تساوی به پنالتی کشیده شود و وقت اضافه نداشته باشد. ما مخالفت کردیم و گفتیم که چرا چیز جدیدی را ابداع کنیم؟ دوستان می‌خواستند بازی زودتر تمام شود تا مشکلات کمتری داشته باشیم ولی سازمان تربیت بدنی تعهد داد که همه مسئولیت را بپذیرد و اجازه ندهد که مشکلی پیش بیاید.

ادعای دوستان این است که ما توصیه کردیم گل نزنند. فردای آن روز نبی که سرپرست پرسپولیس بود در مصاحبه‌ای اعلام کرد که سازمان تربیت بدنی طرفدار استقلال بوده است. چطور آن زمان طرفدار استقلال بودیم اما امروز بعد از سال‌ها طرفدار پرسپولیس شدیم. ما می‌خواستیم دو تیم پرقدرت داشته باشیم چرا که بیشتر بازیکنان تیم ملی عضو این دو باشگاه بودند.

فائقی در پایان خطاب به فتح‌الله‌زاده گفت: آقای فتح‌الله‌زاده من به شما دستور دادم که گل نزنید یا خواهش کردم که نگذارید بازی به خشونت کشیده شود؟ ما در مدیریت کسی دخالت نکردیم. هر دو باشگاه متعلق به سازمان تربیت بدنی بود و هر ایرادی که داشت به ما برمی‌گشت. از طرفی اگر بحث تبانی مطرح بود، چرا در مجامع هر دو باشگاه در مورد اتفاقات و عملکرد تیم‌ها از مدیران سوال می‌کردیم؟ جز این است که می‌خواستیم دو تیم با صلابت داشته باشیم؟

کد خبر 198078
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز