همشهری آنلاین: معاون سازمان اوقاف و امور خیریه با با بیان اینکه ایرانی‌ها سالانه 180 میلیون تومان نذر امام‌زداه‌های می‌کنند، اعلام کرد: بدهی دولت به امامزاده‌ها و مساجد افزایش یافته و امروز حدود 180 میلیارد تومان از دولت طلب داریم.

امام زاده

به گزارش مهر، حجت الاسلام شرف خانی در نشست خبری که در خبرگزاری قرآنی برگزار شد در خصوص بودجه اوقاف و میزان بدهی دولت برای بقاع متبرکه و مساجد گفت: سازمان اوقاف در دو بخش درون سازمانی و دولتی بودجه دارد. در بخش دورن سازمانی درآمدها از میزان نذورات و موقوفات تامین می شود.

وی با بیان اینکه بودجه های دولتی برای صرف امور جاری و کارکنان و برخی فعالیتهای فرهنگی هزینه می شود کافی نیست گفت: به عنوان نمونه ما سالانه 1664 مسابقه قرآنی داریم که بودجه دولت تنها کفاف 2 مسابقه را می دهد. خودتان محاسبه کنید که 900 هزار شرکت کننده چقدر سرانه و هزینه دارند. حالا جوایز را لحاظ نمی کنیم ولی واقعا در این بخش نیاز به تامین بودجه داریم.

ایرانی‌ها روزانه 180 میلیون تومان نذر امامزاده‌ها می‌کنند

معاون سازمان اوقاف اظهار داشت: در 9 ماهه سال جاری مردم بیش از 51 میلیارد تومان نذورات خود را زریح امامزاده‌ها و بقاع متبرکه نذر کردند که از این مبلغ 15 درصد برای خود بقعه و 5 درصد صرف بقاع استان می‌شود.

وی افزود: 9192 بقعه متبرکه (مشاهیر- امامزاده ها- راوی و...) در کشور داریم.

حجت الاسلام شرف خانی گفت: در 9 ماهه سال جاری تاکنون 14 میلیارد تومان صرف نیات مذهبی، 4 میلیارد صرف نیات اجتماعی، 10 میلیارد صرف مساجد، 2 میلیارد صرف بقاع و حدود یک میلیارد صرف نیات امامزاده‌ها شده است. البته بر اساس مصوبه جدید مجلس دولت باید بودجه‌ای برای بقاع و مساجد اختصاص دهد که تاکنون این کار انجام نشده و دولت حدود 150 میلیارد تومان به مساجد و 29 میلیارد تومان به امامزاده‌ها بدهکار است. این در حالی است که واقعا وضعیت امامزاده‌ها در شان این بزرگواران نیست.

سازمان اوقاف تا 30 سال برنامه نداشت

وی با بیان اینکه تا قبل از ریاست حجت الاسلام مصلحی، سازمان اوقاف هیچ برنامه‌ای نداشته است افزود: هم اکنون هر ساله هر استان دارای برنامه جامع بوده و بر اساس سند چشم انداز سازمان کار می‌کند.

شرف خانی گفت: از اول انقلاب تا سال 88 سالانه 200 وقف ثبت شده در حالی که تنها در سال گذشته 1520 وقف و در 6 ماهه سال جاری 800 وقف جدید ثبت شده است.

توزیع سند رسمی وقف در ادارت اوقاف

معاون اوقاف کشور در مورد جزئیات سند رسمی وقت و نحوه قانونی شدن این سند گفت: این سند بسیار کامل و جامع طراحی شده و به زودی در ادارات اوقاف کشور توزیع می‌شود. فرد واقف با تکمیل سند در اداره اوقاف آن را به دفترخانه برده و پس از تائید و مهر ممهور ملک خود را وقف می کند.

راه اندازی مرکز آموزش مجازی حفظ قرآن

شرف خانی اعلام کرد: در بخش قرآنی توانسته‌ایم مرکز آموزش مجازی حفظ قرآن را راه اندازی کنیم که افراد می‌توانند با پاسخگویی به 12 هزار سئوال قرآنی به تناسب تبحر به صورت مجازی ثبت نام کرده و از همان طریق در آزمون شرکت کنند و گواهینامه حفظ قرآن دریافت کنند.

معاون سازمان اوقاف گفت: هم اکنون 17 هزار هیئت امناء و 40 هزار خادم در بقاع فعال بوده و یک میلیون و 300 هزار رقبه در کشور داریم.

به روز نبودن اجاره بهای موقوفات بزرگترین موقوفه خواری است

وی در مورد وضعیت موقوفه خواری در کشور گفت: بزرگترین موقوفه خواری پرداخت نشدن حق اصلی اجاره بهای موقوفات است. متاسفانه برخی موقوفات بیش از 30 سال است مستاجر آن اجاره را به قیمت قبل پرداخت می‌کرده و حالا وقتی کارشناس رسمی دادگستری می‌رود تا قیمت جدید را تعیین کند دست کم گرفته و می‌گویند خب وقف است و کار خیر. در حالی که باید این قیمت به روز محاسبه شود.

کد خبر 198054
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز