نگار پدرام: حسن فتحی را همیشه با سریال‌های خوب مناسبتی و غیرمناسبتی می‌شناسیم که این سریال‌ها مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته و در اغلب موارد تحسین منتقدان را نیز برانگیخته است.

این روزها سریال زمانه در حال پخش است. اگرچه این سریال مخاطبان بسیاری دارد اما نتوانسته مانند مجموعه‌های قبلی فتحی، مخاطبان را راضی کند. با وجود آنکه این سریال هم همچون سایر سریال‌های حسن فتحی، بازیگران و بازی‌های بسیار خوب دارد اما به‌نظر می‌رسد در سایر زمینه‌ها به‌اندازه کافی دقت نشده و ضعف‌هایی دارد. یکی از این ضعف‌ها به موسیقی سریال مربوط می‌شود. از آنجا که موسیقی یکی از مهم‌ترین عناصر سریال‌های فتحی بوده و همچون سایر شخصیت‌های سریال، اهمیت دارد، انتظار می‌رفت موسیقی سریال زمانه نیز همین گونه باشد. فتحی در سایر سریال‌هایش از موسیقی به اندازه نور، تصویر، صدا و... بهره برده به‌طوری که گاه به‌نظر می‌رسد موسیقی در سریال‌های فتحی به اندازه انتخاب بازیگران مهم است و همچون یکی از شخصیت‌ها در سریال حضور دارد. همین توجه به موسیقی و استفاده بجا از آن در سایر مجموعه‌هایی که فتحی کارگردانی آنها را به‌عهده داشته، انتظارات مخاطبان را بالا می‌برد. این نکته را در کنار نام آهنگساز سریال درنظر بگیرید؛ یعنی ترکیب دو نام حسن فتحی و فردین خلعتبری باعث می‌شود که مخاطب منتظر شنیدن و دیدن اثری متفاوت با سایر سریال‌ها باشد اما متأسفانه در سریال زمانه در اغلب سکانس‌هایی که موسیقی دارد، این انتظار برآورده نشده است.

البته شاید بتوان گفت یکی از ایرادهایی که به موسیقی سریال زمانه وارد است، به انتخاب دو نوع آهنگسازی مربوط می‌شود؛ یکی آهنگسازی تیتراژ ابتدا و برخی سکانس‌هاست که توسط فردین خلعتبری ساخته شده و دیگری موسیقی تیتراژ پایان سریال و کلیپ‌های وسط سریال است که توسط گروه سون ساخته و اجرا شده است. به‌نظر می‌رسد این دوگانگی در سبک و اجرا در نهایت به ضرر سریال تمام‌شده است به‌ویژه برای مخاطبانی که از فتحی و خلعتبری انتظار دارند خاطره سریال‌های شب دهم و مدار صفر درجه را زنده کنند.

درست است که انتخاب ترانه و خواننده نیز در محبوبیت کار مؤثر است اما این دو عامل مؤثر در سریال زمانه هم وجود دارد؛ یعنی از یک سو ترانه‌های سریال زمانه را افشین یداللهی سروده و از سوی دیگر گروه سون در بین عوام محبوبیت دارد اما متأسفانه این ترکیب در نهایت به اندازه سایر کارهای فتحی و آهنگسازانش مؤثر نبوده است. حتی فتحی در این سریال از اعضای گروه سون دعوت کرده تا به ایفای نقش بپردازند تا این حضور به تأثیرگذاری بیشتر بر مخاطب کمک کند همانطور که حضور احسان خواجه امیری در مجموعه میوه ممنوعه بی‌تأثیر نبوده است اما در نهایت حضور گروه سون در مجموعه زمانه به کلیت موسیقی و سریال کمک نکرده است.

همچنین موسیقی متن سریال که توسط نوازندگان حرفه‌ای و بدون استفاده از صداهای سمپل ساخته شده باز هم به پای موسیقی متن سریال‌های شب دهم، مدار صفر درجه و حتی میوه ممنوعه و در مسیر زاینده‌رود (دو مورد آخر از احسان خواجه‌امیری است)، نمی‌رسد. حتی بین موسیقی تیتراژ ابتدا و متن سریال هم تفاوت‌هایی وجود دارد.

در نهایت موسیقی متن و تیتراژ سریال زمانه، یک موسیقی دوگانه است که هیچ‌کدام خیلی خوب از آب درنیامده. البته شاید حضور گروه سون با توجه به موضوع سریال لازم بوده اما شاید بهتر بود موسیقی تیراژ ابتدا و متن سریال هم توسط همین گروه ساخته و اجرا می‌شد تا این اختلاف و دوگانگی در بخش‌های مختلف سریال به‌وجود نمی‌آمد.

کد خبر 197988

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز