مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۹:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان اعلام کردند عقربه‌های ساعت مشهور به آخرالزمان (Doomdsay Clock) – نمادی از نابودی انسان‌ها - در سال ۲۰۱۳ در پنج دقیقه به نیمه شب باقی خواهد ماند.

Doomdsay Clock

به گزارش لایوساینس دانشمندان عضو هیات مدیران "بولتن دانشمندان اتمی" که دیدگاه کاملا تیره‌تارشان از آینده انسان را حفظ کرده‌اند، در نامه سرگشاده‌ای خطاب به رئیس جمهور آمریکا، باراک اوباما، از او خواستند با سایر رهبران جهانی برای مقابله با تغییرات آب و هوای جهانی همراه شود.

این ساعت نمادی از "نابودی قریب‌الوقوع نسل بشر" به علت سلاح‌های هسته‌ای یا بیولوژیک، تغییرات آب و هوایی کره زمین یا سایر بلایای دست ساز انسان، است.

هیات مدیران "بولتن دانشمندان اتمی" در تصمیم‌گیری‌شان برای روزآمدکردن زمان این ساعت برای سال 2013 وضعیت فعلی سلاح‌های هسته‌ای در سراسر جهان، بهبودی کُند و پرهزینه به دنبال حوادثی مانند ذوب شدن رآکتور هسته‌ای فوکوشیما و رویدادهای آب و هوایی غیرعادی و شدید که با الگوی گرمایش جهانی تطبیق دارند، را در نظر گرفته‌آند.

این دانشمندان در نامه خود می‌نویسد: "سال 2012 داغ‌ترین سال ثبت شده در بخش قاره‌ای ایالات متحده آمریکا است که با خشکسالی ویرانگر و توفان‌های سهمگین همراه بوده است. این رویدادهای غیرعادی دقیقا مطابق با چیزی است که مدل‌های آب و هوایی برای جو مملو از گازهای گلخانه‌ای پیش بینی می‌کنند."

رابرت سوکولوف، رئیس هیاتی که وضعیت این ساعت  را تعیین می‌کند، در بیانیه‌ای گفت: "ما به همان اندازه سال 2010 هنگامی که عقربه این ساعت را پس از اولین سال‌های ریاست جمهوری اوباما عقب کشیدیم، به دوره دوم ریاست جمهوری او امیدواریم. امسال سالی است که باید آمریکا مسئولیت کند کردن روند تغییرات آب و هوایی را به عهده بگیرد و مسیری را برای جهانی بدون سلاح‌های هسته‌ای تعیین کند."

گروهی از دانشمندان در هیات مدیران نشریه‌ای در دانشگاه شیکاگو به نام "بولتن دانشمندان اتمی" در سال 1947 ساعت آخرالزمان را به عنوان شیوه‌ای برای هشدار دادن به جهانیان درباره خطرات سلاح‌های هسته‌ای ایجاد کردند.

این بولتن در آن سال عقربه‌های این ساعت را در هفت دقیقه به نیمه‌شب قرار داد که در آن نیمه‌شب نمادی از نابودی نسل بشر است. با تیره شدن روابط میان آمریکا و شوروی زمان این ساعت در 1949 تا سه دقیقه به نیمه شب جلو برده شد. هنگام آزمایش نخستین بمب هیدروژنی در سال 1953 زمان این ساعت  به دو دقیقه به نیمه شب رسید.

بولتن در سال 1991 هنگامی که جنگ سرد به پایان رسید و آمریکا و روسیه کاهش زرادخانه هسته‌ای‌شان را آغاز کردند، خوش‌بینانه‌ترین وضعیت را داشت. در آن سال ساعت آخرالزمان در 17 دقیقه به نیمه شب قرار داده شد.

اما از آن هنگام تا سال 2010 با از دست رفتن امیدها به خلع سلاح کامل هسته‌ای و تهدیدهای تروریسم هسته‌ای و تغییرات آب و هوایی، هیات مدیران بولتن به تدریج عقربه‌های ساعت را دوباره به سمت نابودی محتوم نزدیکتر کردند.

بولتن در سال 2010 با بروز امیدهایی درباره کاهش تسلیحات و مذاکرات بین‌المللی درباره وضعیت آب و هوایی، عقربه دقیقه این ساعت را از پنج دقیقه به نیمه شب به شش دقیقه به نیمه شب عقب کشید. اما تا سال 2012 دوباره ساعت یک دقیقه به جلو کشیده شد.

کد خبر 197958
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز