همشهری آنلاین: یکی از شدیدترین موارد آلودگی هوا در پکن باعث شده است کودکان دانش‌آموز در فضاهای دربسته بمانند و شمار زیادی از ساکنان شهر سرفه‌کنان به بیمارستان‌ها بروند، اما این بار یک چیز تفاوت کرده است: شفافیت دولت چین در بحث درباره آلودگی هوا.

BEIJING

به گزارش آسوشیتدپرس این گشودگی مقامات پکن درباره مه‌دود که با استقبال ساکنان شهر و فعالان زیست‌محیطی روبرو شده است، ممکن است فشار بیشتری بر دولت بیاورد تا علل زمینه‌ساز این آلودگی - از جمله عقب بودن در تلاش‌ها برای گسترش دادن تعیین حدود برای گازهای خروجی از وسائل نقلیه در ترافیک به شدت سنگین پکن- را حل و فصل کند.

این بار حتی رسانه‌های دولتی نیز به انتقاد شدید از وضعیت آلودگی هوا پرداختند، روزنامه "چاینا یاوث دیلی" وابسته به حزب کمونیست حاکم در صفحه اولش نوشت: "آنچه بیش از مه‌دود باعث خفقگی شده است، واکنش ضعیف دولت در مقابل آلودگی هوا است."

مقامات دولتی بر خلاف دفعات پیشین که سعی در کم جلوه دادن شدت آلودگی هوا داشتند، این بار با برگزاری کنفرانس‌های خبری و ارسال پیام بر روی وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی به بحث در این باره پرداختند.

موج آلودگی هوا در روز شنبه 12 ژانویه به اوج خود رسید و آسمانخراش‌های پکن را در مه‌دود غلیظ خاکستری فروبرد. آلودگی هوا که انتظار می‌رود تا سه‌شنبه ادامه پیدا کند، شدیدترین مه‌دودی است که از اوائل سال گذشته - هنگامی که دولت شروع به انتشار ارقام مربوط به میزان ذرات معلق PM2.5، یکی از بدترین آلاینده‌ها، کرد- ایجاد شده است.

در سال‌های اخیر طبقه متوسط در حال رشد چین به طور فزاینده‌ای به طور آشکار به انتقاد از کیفیت محیط زیست پرداخته و خواستار اطلاع‌رسانی بیشتر درباره کیفیت هوا شده است.

مقامات چین اکنون کیفیت هوا در بیش از 70 شهر این کشور هر ساعت به طور آنلاین به اطلاع عموم می‌رسانند.

آلودگی هوا در نتیجه صنعتی‌شدن سریع و اتکا به زغالسنگ برای تولید انرژی، رشد انفجاری مالکیت خودرو و عدم رعایت قوانین زیست‌محیطی در این کشور به یک مشکل عمده بدل شده است. آلودگی هوا در زمستان‌ها به خاطر افزایش سوزاندن زغالسنگ برای نیازهای گرمایشی به اوج خود می‌رسد.

به گفته کارشناسان آلودگی هوا پیش از این مناطق بزرگی از چین را برای مدت‌های طولانی درگیر می‌کرده است، اما برای اولین بار در سال‌های اخیر است که پکن نیز دچار آلودگی شدید هوا به مدت طولانی شده است.

Beijing2

بر اساس گزارش مرکز دولتی سنجش کیفیت هوا میزان تراکم ذرات معلق PM 2.5 - ذرات با قطر کمتر از 2.5 میکرون که بیشتر آسیب را به سلامت ایجاد می‌کنند- در بسیاری از نقاط شهر به میزان بسیار خطرناک 700 میکروگرم در متر مکعب هوا رسیده است. این میزان در روز دوشنبه به 350 میکروگرم کاهش یافت، اما هنوز فاصله زیادی تا میزان 25 میکروگرم دارد که حد تعیین‌شده ایمن بوسیله سازمان جهانی بهداشت دارد.

مقامات پکن به بسیاری از کارخانه‌ها دستور دادند تا از میزان گازهای خروجی‌شان کمک کنند و به پاشیدن آب در محل ساخت و ساز پرداختتند تا از بدترشدن مه‌دود سمی با وارد شدن گرد و غبار به ان جلوگیری کنند.

مدارس در چندین ناحیه شهر مراسم برافراشتن پرچم در محیط بیرون و کلاس‌های ورزشی را لغو کردند و مقامات پکن در یک بیانیه عمومی از همه ساکنان شهر خواستند "اقداماتی برای حفاظت از سلامت خود انجام دهند."

بیمارستان شیجیتان پکن با افزایش 20 درصدی بیماران مبتلا به مشکلات تنفسی مواجه شد که اغلب آنها سرفه می‌کردند و برای درمان برونشیت، آسم و سایر بیماری‌های تنفسی مراجعه کرده بودند.

میزان تقاضا برای ماسک‌های صورت افزایش یافته است و برخی از دراگ استورها موجودی ماسک خود را تمام کرده‌اند.

beijing3

PM2.5 شامل ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون- حدود یک سی‌ام پهنای میانگین موی انسان- می‌شوند. این ذرات می‌توانند به اعماق ریه نفوذ کنند، و اندازه‌گیری آنها شاخص دقیق‌تری برای سنجش کیفیت هوا نسبت به سایر شیوه‌ها شمرده می‌شود.

به گفته کارشناسان این ذرات غبار بسیار ریز می‌توانند مستقیما به درون کیسه‌های کوچک ریه‌ها راه یابند چرا توانایی مجاری هوایی برای مانع شدن از عبور این ذرات ریز نسبتا ضعیف است؛ به این ترتیب باکتری‌ها و ویروس‌های حمل شده با این ذرات غبار مستقیما مجاری هوایی وارد می‌شوند. از طرف دیگر قرار گیری درازمدت افراد به مواد سمی موجد در این ذرات ممکن است به ایجاد سرطان بینجامد.

بخش عمده‌ای از مه‌دودی که هوای شهرهای چین را به وضعیت خفقان‌آور رسانده است، ناشی از دود خروجی کامیون‌های تجاری است، اما مقامات از اعمال استانداردهای سخت بر روی گازهای خروجی این وسائل نقلیه خودداری می‌کنند، تا بار مالی بیشتری برای خرید موتورهای پاک‌تر بر کسب و کارهای کوچک تحمیل نشود.

به گفته کارشناسان ارتقا به موتورهای پاک‌تر حدود 20000 یوآن (3200 دلار) خرج برمی‌دارد، که برای قیمت خرده فروشی یک وسیله نقلیه معمولی را حدود 8 درصد افزایش می‌دهد.

کد خبر 197853
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز