همشهری آنلاین: پزشکی قانونی نیویورک مرگ آرون شوارتز ۲۶ ساله، فعال آمریکایی آزادی بیان در اینترنت دراثر حلقه آویز کردن خود در آپارتمان شخصی اش را تایید کرد،‌ خودکشی که سوگواری بسیاری از طرفداران وی و بزرگان و فعالان اینترنتی را به دنبال داشت.

آرون شوارتز

به گزارش گاردین، آرون سوارتز، یکی از بنیانگذاران Reddit و فعال آزادی بیان در اینترنت با خودکشی در منزل شخصی‌اش در نیویورک موجی از اندوه و سوگواری را در توئیتر به وجود آورده و خشم خانواده‌اش را در برابر سیستم قضایی برانگیخت.

بدن بی‌جان سوارتز که در میان دانشجویان دانشگاه‌هایی از قبیل MIT یک قهرمان به شمار می‌رفت، روز جمعه ۱۱ ژانویه 2013 در آپارتمان شخصی‌اش در نیویورک پیدا شد. آرون سوارتز، برنامه نویسی را از دوران کودکی آغاز کرده‌بود و در سن ۱۴ سالگی  به یکی از پدیدآوردندگان نسخه اولیه آر.اس.اس (RSS) تبدیل شد.

سوارتز به سرعت به یکی از فعالان مدافع آزادی بیان در اینترنت تبدیل شد و در ماه‌های اخیر با اتهام هک‌کردن چندین وب‌سایت،‌از قبیل چندین وب‌سایت دانشگاهی و دسترسی غیر مجاز به اطلاعات وی‌سایت Jstor، مواجه‌ شده بود.

تیم برنرز‌ لی مخترع و پدر وب در میان افرادی بوده که از مرگ این فعال جوان ابراز اندوه و ناراحتی کرده‌است. وی در صفحه توئیتر خود نوشته‌است: آوارگان جهان، بزرگ دانای خود را از دست دادیم. هکرهای درستکار، یک قدم به عقب بازگشتیم. پدرها و مادرهای جهان، ما فرزندی را از دست دادیم، بیایید تا بگرییم.

آرون شوارتز

این درحالی‌است که خانواده آرون به همراه دوستان نزدیک وی علاوه بر اینکه از مواجه شدن با چنین اندوه بزرگی به شدت اندوهگین شده‌اند، از مرگ وی ابزار خشم نیز کرده‌اند زیرا به اعتقاد آنها مرگ این فعال اینترنتی یک تراژدی شخصی نیست؛ بلکه نتیجه عملکرد سیستم قضایی حاکم است که مملو از تهدید و ارعاب و فشارهای بیش از حد دادستانی بوده‌است.

آرون در سال 2011 به دانلود غیرمجاز چهار میلیون مقاله از وب‌سایت JSTOR متهم شد، سیستم آنلاینی که مقاله‌های آکادمیک را آرشیو می‌کند و اشتراک سالانه در آن برای هر دانشگاه 50 هزار دلار هزینه به بار خواهد آورد. شوارتز در تلاش برای دستیابی به شفافیت بود اما دادگاه وی را علاوه بر دیگر اتهامات، به انجام کلاه‌برداری و تقلب رایانه ای و دستیابی غیرقانونی به اطلاعات رایانه‌ای محافظت شده‌ متهم کرده بود.

کد خبر 197622
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز