یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل- محمد کرباسی: صدها نفر از حامیان آرون سوارتز که هفته گذشته جسد حلق آویز شده‌اش در آپارتمان او پیدا شد، روز شنبه در نیویورک جمع شدند تا با گرامیداشت یادش از فعالیت‌هایش تقدیر کنند و نشان دهند راه او را ادامه می‌دهند.

ویکی لیکس

آرون سوارتز ۲۶ساله که روز ۱۱ ژانویه به‌خاطر فشار دستگاه قضایی آمریکا به زندگی‌اش پایان داد هرچند یک نخبه برنامه‌نویسی کامپیوتری بود اما دلیل اصلی مشهور شدنش فعالیت‌های او برای آزادی اینترنت به‌حساب می‌آمد. این جوان که در میان دانشجوهای نخبه دانشگاه‌های مختلف ازجمله ام‌آی‌تی یک قهرمان بود در سال‌های گذشته تلاش زیادی برای جریان آزاد اطلاعات در اینترنت داشت و همین مسئله باعث شد تا دستگاه قضایی آمریکا او را مورد پیگرد قرار دهد.

جمعیت زیادی که برای این مراسم جمع شده بودند بار دیگر نشان دادند که مرگ او سؤال‌های زیادی را درباره برخورد مقام‌های آمریکا و تحت فشار قرار دادن فعالان آزادی اینترنت ایجاد کرده است. خانواده‌ سوارتز در این مراسم باردیگر تأکید کردند که پیگرد او از سوی دادستانی آمریکا و تهدید به زندانی کردن او برای ۳۰ سال به‌خاطر فعالیت‌هایش در دنیای مجازی عامل مرگ او به‌حساب می‌آید.

پدر سوارتز پس از پیدا شدن جسد آرون به صراحت اعلام کرد که مقام‌های دولت آمریکا مسبب مرگ پسرش هستند و در‌واقع آنها او را کشته‌اند.سوارتز که در ۱۴ سالگی از پدیدآورندگان اصلی پروتکل آر‌اس‌اس بود و نقش مهمی در راه‌اندازی وب‌سایت مشهوری مانند ریددیت داشت بیشتر از نوشتن کدهای برنامه‌نویسی یکی از فعالان مهم اینترنتی بود که فعالیت‌های آنها به نام هکتیویسم شناخته می‌شود. هکتیویسم به‌صورت خلاصه به استفاده از رایانه و شبکه‌های رایانه‌ای برای اعتراض و مقاصد سیاسی گفته می‌شود.

آرون سوارتز از سوی دستگاه قضایی آمریکا و دادستانی به نام کارمن اورتز متهم به هک و دانلود میلیون‌ها مقاله دانشگاهی از وب‌سایت جی‌استور بود؛مقاله‌هایی که او قصد داشت همه آنها را برای استفاده عمومی به‌صورت رایگان در اینترنت منتشر کند. آرون سوارتز بیشتر از چهار میلیون مجموعه مقالات آکادمیک از این وب‌سایت دانلود کرده بود. آرون سوارتز پیش از این هم تحت پیگرد اف‌بی‌آی قرار گرفته بود و مقام‌های قضایی آمریکا با تبرئه شدنش در چند پرونده دیگر هیچ دل خوشی از او نداشتند.

او یکی از مهم‌ترین فعالانی بود که با به راه‌انداختن یک کمپین مانع از تصویب قانون موسوم به سوپا شدند؛ قانونی که به عقیده فعالان آزادی اینترنت دست دولت آمریکا را برای بستن وب‌سایت‌های مختلف به بهانه نقض کپی‌رایت بسیار باز می‌کرد. وی همچنین به گفته برخی منابع از منتقدان «فهرست مرگ» اوباما و حملات سایبری این کشور علیه ایران بود. اکنون پس از مرگ آرون سوارتز مشخص شده که او یکی از منابع مهم سایت افشاگر ویکی‌لیکس بوده و به‌صورت مستقیم با جولیان آسانژ، بنیانگذار این سایت در ارتباط بوده است.

دولت آمریکا که همیشه ادعای جریان آزاد اطلاعات را داشته به‌خاطر افشای میلیون‌ها سند محرمانه به‌صورت رسمی آسانژ را «دشمن آمریکا» نامیده و او به همین‌خاطر مدت‌هاست برای جلوگیری از منتقل شدنش به آمریکا در سفارت اکوادور در لندن پناه گرفته است. حالا مرگ آرون سوارتز آن‌قدر برای دولت آمریکا گران تمام‌شده که واکنش نمایندگان کنگره را به‌دنبال داشته و تعدادی از آنها خواستار تحقیق درباره این پرونده به‌خاطر تحت فشار گذاشتن شدید او شده‌اند.

دولت آمریکا در موارد مختلف مانند پرونده‌های آرون سوارتز، جولیان آسانژ و بردلی منینگ نشان داده که برخلاف ادعاهایش بیشتر از هر کشور دیگری از دسترسی آزاد به اطلاعات می‌ترسد و برای جلوگیری از آن به خشن‌ترین شیوه‌ها متوسل می‌شود؛شیوه‌هایی که یک جوان ۲۶ ساله را به دارزدن خودش راضی می‌کند.

کد خبر 198482
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز