گروه ادب و هنر: به نظر می‌رسد موفق‌ترین فیلمساز هالیوود در دهه 80 با فیلم تازه‌اش به روزهای اوجش بازگشته است.

سینمای جهان - فیلم لینکلن

لینکلن فیلم تازه اسپیلبرگ موفق شد با نامزدی در 12 رشته بیشتر از بقیه فیلم‌ها در اسکار 2013 مورد توجه قرار گیرد. فیلم لینکلن تقریباً در تمام رشته‌های اصلی نامزد دریافت جایزه است و ظاهراً بخت بیشتری هم برای موفقیت در اسکار امسال دارد. اسپیلبرگ سال گذشته هم با «اسب جنگی» در چند رشته از جمله بهترین فیلم نامزد دریافت اسکار بود ولی در نهایت به یکی دو جایزه در رشته‌های نه‌چندان مهم بسنده کرد. این بار اما اسپیلبرگ به روایت زندگی آبراهام لینکلن شانزدهمین رئیس‌جمهور آمریکا پرداخته است و دانیل دی‌لوئیس هم نقش لینکلن را ایفا کرده است.

البته اسپیلبرگ به جای پرداختن به فرازهای مهم زندگی لینکلن به مقطعی یکماهه از زندگی این سیاستمدار مهم تاریخ آمریکا پرداخته است. گروه ثابت همکاران اسپیلبرگ در این فیلم نیز او را همراهی کرده‌اند؛ از جان ویلیامز آهنگساز گرفته تا یانوش کامینسکی مدیر فیلمبرداری و کاتلین کندی تدوینگر و جالب اینکه همه آنها نیز نامزد دریافت جایزه اسکار شده‌اند.

بعد از فیلم اسپیلبرگ، فیلم «زندگی‌پی» ساخته آنگ لی با نامزدی در 11 رشته بیشتر از بقیه فیلم‌ها مورد توجه قرار گرفته است. فیلم زندگی پی را می‌توان پدیده اسکار امسال دانست؛ فیلمی که براساس رمانی مستند گونه ساخته شده و با کیفیت بصری خیره‌کننده‌اش توانسته توجه‌ها را به خود معطوف کند. فیلم خطی ماجراجویانه و مهیج دارد و در کنارش به مفاهیمی چون امید و خداجویی پرداخته شده تا مضمونی اخلاقی را نیز چاشنی ساختار تکنیکی فوق‌العاده‌اش کرده باشد.

اما فیلم جنجالی «آرگو» نیز در هفت رشته نامزد دریافت اسکار شده‌است؛ اتفاقی که شائبه سیاسی‌بودن انتخاب آکادمی اسکار را تقویت می‌کند؛ به‌خصوص اینکه اعضای آکادمی، امسال از کنار فیلم‌هایی چون «شوالیه تاریکی بر‌می‌خیزد» و «اطلس ابرها» عبور کرده‌اند و به آثاری چون «مرشد» و «هیچکاک» توجه چندانی نکرده‌اند.

آرگو به ماجرای تسخیر سفارت آمریکا توسط دانشجویان ایرانی می‌پردازد و با نگاهی اغراق‌آمیز و دروغین کوشیده تا از ماجرایی که به تحقیر آمریکایی‌ها منجر شد فیلمی قهرمان‌پرورانه بسازد. البته آرگو در رشته‌های مهمی چون کارگردانی و بازیگر نقش اصلی مرد، مورد توجه قرار نگرفته است و جز در رشته‌ بهترین فیلم و فیلمنامه، بقیه شاخه‌هایی که در آن نامزد اسکار شده فرعی و کم‌اهمیت هستند. درام تاریخی «بینوایان» نیز همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد مورد توجه اعضای آکادمی قرار گرفته و در هشت رشته نامزد اسکار شده‌است.

این فیلم را تام هوپر کارگردان «سخنرانی پادشاه» ساخته است و ظاهراً موفق شده نسخه جذابی از داستان ماندگار ویکتورهوگو ارائه کند. هوپر تمام تلاشش را کرده تا فیلمی عظیم و مرعوب کننده خلق کند. تنها چیزی که می‌تواند مانع موفقیتش شود درخشش او در دو سال قبل برای فیلم سخنرانی پادشاه است. تاریخ اسکار نشان‌دهنده این است که به ندرت آثار یک کارگردان در یک فاصله زمانی کوتاه مورد توجه قرار می‌گیرند و یک کارگردان برنده اسکار معمولا باید چند سالی صبر کند تا دوباره بتواند به مجسمه طلایی دست پیداکند.

از بین فیلم‌هایی که کمتر می‌شد به موفقیت‌شان فکر کرد باید به فیلم «کتاب بارقه امید» اشاره کرد؛ فیلمی که در هشت رشته نامزد دریافت جایزه اسکار شده و یک اثر کمدی رمانتیک است؛ ژانری که هالیوود در آن به تولید انبوه می‌پردازد و به‌ندرت پیش می‌آید که یک کمدی رمانتیک تا حد نامزدی در چندین رشته اسکار بالا بیاید؛ اتفاقی که در فیلم کتاب بارقه امید رخ داده و نکته جالب توجه انتخاب رابرت دنیرو برای نامزدی اسکار در این فیلم است. دنیرویی که سال‌هاست از دوران اوجش فاصله گرفته در کتاب بارقه امید نقش یک پدر متعصب و آتشین مزاج را ایفا کرده‌است.

«جانگوی آزادشده» ساخته کوئنتین تارانتینو و «130 دقیقه بامداد» به کارگردانی کاترین بیگلو دیگر فیلم‌های مهم امسال هستند که در چند رشته مورد توجه داوران قرار گرفته‌اند ولی نامزد جایزه بهترین کارگردانی نشده‌اند. دیگر نکته جالب توجه نامزدی فیلم «عشق» ساخته مشائیل هانکه در چهاررشته است. این فیلم که به عنوان محصول فرانسه به اسکار آمده و جایزه نخل طلای کن را نیز برای سازنده‌اش به ارمغان آورده، بیشترین بخت را برای دریافت اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان دارد و در رشته‌های مهم بهترین فیلم و کارگردانی نیز نامزد دریافت اسکار شده است.

سری فیلم‌های جیمزباند معمولا تنها در رشته‌های فرعی مورد توجه آکادمی قرار می‌گیرند؛ اتفاقی که امسال در مورد تازه‌ترین فیلم جیمزباندی سینما یعنی «اسکای فال» نیز رخ داده است. این فیلم در پنج‌رشته مورد توجه قرار گرفته که اگر آن را کنار فیلم مهمی چون «هابیت: ‌یک سفر غیرمنتظره» ساخته پیتر جکسون قرار دهیم، می‌بینیم که اسکار امسال زیادی هم به جیمز باند توجه کرده است. فیلم هابیت: یک سفر غیرمنتظره را پیتر جکسون در امتداد سه‌گانه معروف ارباب حلقه‌ها کارگردانی کرده که برخلاف قسمت‌های قبلی که جوایز اسکار را درو کرده بودند، فیلم تازه جکسون در سه‌رشته فرعی نامزد اسکار شده است.

نامزدهای اسکار 2013

فیلم عشق، آرگو، جانوران محیط وحش جنوب، جانگوی آزادشده، بینوایان، زندگی پی، لینکلن، کتاب بارقه امید، 30 دقیقه بامداد
کارگردانی میشائیل هانکه(عشق)، آنگ لی(زندگی پی)، دیویدا.راسل(کتاب بارقه امید)،استیون اسپیلبرگ(لینکلن)، بن زبتلین (جانوران محیط وحش جنوب)
بازیگر نقش اول مرد برادلی کوپر، دانیل دی لوئیس(لینکلن)، هیوجکمن(بینوایان)، خواکین فینیکس(مرشد) و دنزل واشنگتن (پرواز)
بازیگر نقش اول زن جسیکا چاستین(30 دقیقه بامداد)، جنیفر لارنس(کتاب بارقه امید)، امانوئل ریوا(عشق) کوونژای والیس(جانوران محیط وحش جنوب)، نائومی واتس(غیرممکن)
بازیگر مرد مکمل آلن آرکین (آرگو)، رابرت دنیرو(کتاب بارقه امید)، فیلیپ سیمورهافمن(مرشد)، تامی لی جونز(لینکلن)، کریستوف والتس (جانگوی آزادشده(
بازیگر زن مکمل ایمی آدامز(مرشد)، سالی فیلد(لینکلن)، آن هاتاوی (بینوایان)، هلن هانت(جلسات)، جکی ریور(کتاب بارقه امید)
فیلمنامه اقتباسی آرگو، جانوران محیط وحش جنوب، زندگی پی، لینکلن، کتاب بارقه امید
فیلمنامه غیراقتباسی عشق، جانگوی آزادشده، پرواز، قلمرو طلوع ماه، 30 دقیقه بامداد
فیلمبرداری آ»اکارنینا، جانگوی آزادشده، زندگی پی، لینکلن، اسکای فال
تدوین آرگو، زندگی پی، لینکلن، کتاب بارقه امید، 30 دقیقه بامداد
چهره پردازی هیچکاک، هابیت: یک سفرغیرمنتظره، بینوایان
موسیقی آناکارنینا، آرگو، لینکلن، زندگی پی، اسکای فال
ترانه بینوایان، زندگی پی، در جست و جوی یخ، اسکای فال، سد
صداگذاری آرگو، بینوایان، زندگی پی، لینکلن، اسکای فال
تدوین صدا آرگو، جانگوی آزادشده، زندگی پی، اسکای فال، 30 دقیقه بامداد
طراحی صحنه آناکارنینا، هابیت: یک سفرغیرمنتظره، بینوایان، زندگی پی، لینکلن
طراحی لباس آناکارنینا، بینوایان، لینکلن، سفیدبرفی و شکارچی
جلوه های تصویری انتقامجویان، هابیت: یک سفرغیرمنتظره، زندگی پی، پرومته، سفیدبرفی و شکارچی
انیمیشن شجاع، پارانورمن، فرانکن وتیلی، دزدان دریایی! گروه ناجورها، رک ایت رالف
فیلم غیرانگلیسی زبان عشق (فرانسه)جادوگر(کانادا، نه(شیلی)، یک رابطه شاهانه(دانمارک)، کن - تیکی (نروژ)
کد خبر 197587

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز