ده‌ها تن از باستان‌شناس‌های مطرح کشور و همکاران پژوهشکده باستان‌شناسی صبح دیروز با انتشار بیانیه‌ای به برکناری رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی کشور اعتراض کرده و خواستار بازگرداندن دکتر عباس مقدم به ریاست پژوهشکده باستان‌شناسی کشور شدند.

پژوهشکده باستان شناسی

در بیانیه باستان‌شناس‌ها که نسخه‌ای از آن در اختیار روزنامه همشهری قرار گرفته است باستان‌شناس‌های کشور با اعلام رضایت از بازگرداندن پژوهشکده باستان‌شناسی به تهران در دوره ریاست سیدحسن موسوی بر سازمان میراث فرهنگی و انتصاب دکتر عباس مقدم به ریاست پژوهشکده باستان‌شناسی از سوی وی، برکناری رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی را موجب تضعیف پژوهشکده باستان‌شناسی کشور خواندند.

باستان‌شناس‌های کشور اعلام کردند: همگان نیک آگاهند که پس از سالیانی بی‌سامانی در باستان‌شناسی کشور، در پی انتصابات شایسته در پژوهشگاه و پژوهشکده باستان‌شناسی، اوضاع به سمت و سویی مقبول و امیدوار‌کننده میل کرد که گواه صادق آن برگزاری موفقیت‌آمیز «یازدهمین گردهمایی سالانه باستان‌شناسی ایران» پس از چندین سال وقفه بود. امضا‌کنندگان این بیانیه خاطرنشان کرده اند: بازگشت دوباره پژوهشکده باستان‌شناسی به تهران به همت ریاست محترم سابق سازمان میراث فرهنگی و انتصاب یکی از باستان‌شناسان اصلح به ریاست پژوهشکده باستان‌شناسی چنان شوری در میان باستان‌شناس‌ها از پیر و جوان ایجاد کرد که دیرزمانی در این جامعه ستمدیده مشاهده نشده بود.

باستان‌شناس‌ها در حمایت خود از رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی اعلام کردند: ریاست محترم پژوهشکده باستان‌شناسی و مجموعه همکار ایشان در مدت کوتاه مدیریتی خود رویکردی علمی را سرلوحه برنامه‌های خود قرار دادند که ازجمله آنها می‌توان به نگاه تخصص‌گرایانه در انجام فعالیت‌های میدانی، در اولویت قراردادن طرح‌ها و برنامه‌های پرسش محور باستان‌شناسی، حذف نگاه‌های غیرتخصصی، تأکید بر شایسته سالاری براساس سوابق علمی و عملیاتی و از همه مهم‌تر شفافیت در کلیه امور اشاره کرد.

در این بیانیه آمده است: جای بسی تأمل است که چرا درست زمانی که امید به حیاتی دوباره بر پیکره محتضر باستان‌شناسی ایران دمیده می‌شود، خبر برکناری آقای دکتر عباس مقدم (ریاست محترم پژوهشکده باستان‌شناسی) در محافل باستان‌شناسی به گوش می‌رسد؟ بی‌تردید مدیریت پژوهشکده باستان‌شناسی در زمره حساس‌ترین حوزه‌های میراث فرهنگی و نیازمند تعهد، تخصص و درایتی خاص است. ده‌ها تن از باستان‌شناس‌های مطرح کشور همچنین در ادامه نامه خود به رئیس سازمان میراث فرهنگی آورده اند: شنیدن زمزمه‌های تلخ برکناری ایشان(دکتر مقدم)، اقدامات ارزشمند و رویکردهای مثبت چند‌ماه گذشته در پژوهشکده را به سرابی زودگذر بدل کرد و کام باستان‌شناس‌های کشور را دگرباره تلخ نمود. ناگفته پیداست که تغییرات پی‌درپی مدیریتی در تشکیلات باستان‌شناسی حاصلی جز دلسردی همکاران و دیگر علاقه‌مندان میراث فرهنگی نخواهد داشت. امضاکنندگان این بیانیه در پایان خواستار بازگشت مجدد دکتر مقدم به ریاست پژوهشکده میراث فرهنگی کشور شدند.

گفتنی است در میان امضا‌کنندگان این بیانیه نام باستان‌شناس‌هایی همچون یوسف مجیدزاده، میرعابدین کابلی، سیدمحمود موسوی، صادق ملک‌شهمیرزادی، مهدی رهبر، حکمت الله ملاصالحی، ناصر نوروززاده‌چگینی، حمیده چوبک، کورش روستایی و مهرداد ملک‌زاده به چشم می‌خورد.

 

کد خبر 197195

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز