گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: افزایش رسمی قیمت مواد شوینده به‌دلیل افزایش هزینه تمام‌شده تولید موجب گرانفروشی و عرضه این محصولات بیش از نرخ مصوب شده است.

شوینده

پودر شوینده ازجمله محصولاتی است که از ابتدای امسال تا‌کنون افزایش رسمی 50درصدی قیمت‌ها دردو مرحله را شاهد بوده است اما به‌رغم مصوبه چندی پیش سازمان حمایت برای افزایش 16درصدی قیمت پودر شوینده دستی و افزایش 27درصدی نرخ پودر شوینده ماشینی، از هفته جاری قیمت‌هایی به‌مراتب بیش از نرخ مصوب به شکلی بسیار ناخوانا و مخدوش روی بسته‌بندی این محصولات درج شده است.

به گزارش خبرنگار ما طی چند روز اخیر قیمت پودر دستی دریا از 860به هزار و 950، پودر دستی تاژ از 850به هزار و 150و نرخ پودرهای ماشینی سافتلن از 1450به دو هزار و 400و تاژ از هزار و 450به دو هزارو 150تومان افزایش یافته و قیمت‌های جدید روی بسته‌بندی این محصولات درج شده است. همچنین نرخ سایر انواع شوینده‌های تولید داخل و وارداتی مانند مایع ظرفشویی، دستشویی، صابون و شامپو بدون موافقت رسمی سازمان حمایت افزایش بیش از 50درصدی را تجربه کرده است.

بررسی درج قیمت‌های غیرقانونی

دبیر انجمن صنایع بهداشتی و شوینده در مورد علل افزایش قیمت این محصولات طی چند هفته اخیر به خبرنگار ما گفت: افزایش قیمت پودر شوینده براساس مصوبه سازمان حمایت به‌دلیل افزایش هزینه مواداولیه تولید بوده و با افزایش قیمت‌های اخیر حداکثر قیمت پودر شوینده دستی هزار و 50و پودر ماشینی معمولی هزار 600تومان تعیین شده است.

بختیار علم‌بیگی در مورد درج قیمت‌های بیش از نرخ مصوب روی بسته‌بندی این محصولات گفت: پودرهای چهار، شش و هشت آنزیم‌دار مشمول این قیمت‌گذاری نیست اما حداکثر قیمت این پودرها حدود دو هزار و 100تومان خواهد بود. این در حالی است که قیمت پودرهای 500گرمی خارجی در بازار اکنون از هشت تا 12هزار تومان در نوسان است. وی هرگونه افزایش بیش از نرخ مصوب پودر شوینده را تخلف قلمداد کرد و گفت: در زمینه سایر انواع مواد شوینده نیز پس از مصوبه افزایش 25درصدی در تیر‌ماه امسال، افزایش قیمت مجددی نداشته‌ایم اما درخواست افزایش قیمت‌های جدید را به سازمان حمایت ارائه کرده‌ایم و این سازمان در حال بررسی مستندات افزایش هزینه تمام‌شده تولید است.

تشکیل 474پرونده تخلف

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌مصرف‌کنندگان از تشدید بازرسی در مراحل تولید و عرضه مواد شوینده خبر داد و به خبرنگار ما گفت: از چندی پیش سازمان حمایت به موضوع تخلفات در تولید و عرضه مواد شوینده ورود پیدا کرده و با انجام چهار هزار و 300مورد بازرسی از واحدهای تولیدی و خرده‌فروشی صورت گرفته که منجر به تشکیل و ارسال 474پرونده تخلف به سازمان تعزیرات شده است.

مجتبی فراهانی هرگونه افزایش بیش از نرخ مصوب قیمت مواد شوینده به‌ویژه پودر لباسشویی را تخلف قلمداد کرد و گفت: براساس مصوبه سازمان حمایت قیمت هر بسته 500گرمی پودر دستی لباسشویی هزارو 50 تومان و پودر ماشینی معمولی هزار و 600تومان تعیین شده است.

با وجود این اخیرا برخی افراد فرصت طلب نسبت به عرضه پودرهای ویژه (لکه بر و آنزیم دار) با قیمت‌های غیرمتعارف به بازار اقدام کردند و بر این اساس در مصوبه اخیر سازمان حمایت به تولید‌کنندگان ابلاغ شده است تا زمانی که بازار با افزایش عرضه از پودرهای دستی و ماشینی معمولی اشباع نشده حق عرضه پودرهای ویژه با قیمت‌های غیرمتعارف و اجحاف به مصرف‌کنندگان را ندارند و بازرسان سازمان حمایت در محل تولید مستقر شده‌اند. وی با بیان اینکه هرگونه افزایش قیمت سایر اقلام شوینده مانند مایع ظرفشویی، دستشویی ، صابون و شامپو تخلف است، تصریح کرد: هنوز سازمان حمایت مصوبه‌ای برای افزایش قمیت این اقلام نداشته‌است. سازمان حمایت تنها با افزایش متوسط 20درصدی قیمت پودر شوینده موافقت کرده و بحث افزایش قیمت سایر اقلام مطرح نیست.

کد خبر 197178
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز