در این روزهای بی قراری از تب و تاب کرونا در سبد خرید خانوارها بیش از پیش مواد شوینده و ضدعفونی کننده دیده می‌شود اما شهروندان در طول هفته اخیر بی خبر ازهمه جا با افزایش چند هزار تومانی مواد شوینده به ویژه وایتکس مواجه شده‌اند.

افزایش قیمت مواد شوینده و ضدعفونی کننده

همشهری آنلاین- سارا جعفرزاده: هرسال با فرا رسیدن شب عید و خانه تکانی، افزایش خرید مواد شوینده  امری بسیار طبیعی به نظر می‌رسید  اما هیچ وقت تا این حد با گرانی و کمیابی آن مواجه نبودیم. گزارش میدانی خبرنگار همشهری محله از منطقه ۱۵ نشان می‌دهد که این محصولات علاوه بر اینکه در برخی مغازه ها قیمتشان هم افزایش یافته است، در برخی مغازه ها هم خبری از عرضه برخی محصولات شوینده به ویژه وایتکس نیست. تعجب شهروندان از این است که چرا در چنین شرایطی که رعایت بهداشت فردی و محیطی که با استفاده از مواد شوینده و ضدعفونی کننده امکان پذیر است، قیمت محصولاتی مانند وایتکس (هیپو کلریت سدیم)، مایع دستشویی و دستمال کاغذی افزایش پیدا کرده است.

  • وایتکس با قیمت بالا توزیع می‌شود

به یکی از مغازه‌های فروش مواد شوینده در خیابان ابوذر می‌روم ؛مغازه‌ای که همه محله صاحب آن را به ارزان فروشی می‌شناسند. وارد مغازه که می‌شوم با تعداد زیادی مواد سفید کننده و ضدعفونی کننده (وایتکس)  روی زمین مواجه می‌شوم. در مورد تقاضای شهروندان برای محصولات شوینده از صاحب مغازه پرس و جو می‌کنم که می‌گوید: «همیشه با خانه تکانی عید فروش مواد شوینده و سفید کننده افزایش پیدا می‌کرد اما امسال از وقتی کرونا به جان مردم افتاد، تقاضای شهروندان در طول چند روز برای خرید مواد شوینده به ویژه وایتکس افزایش چشمگیری پیدا کرد. نمی‌دانم این دلیل درست و منطقی است یا نه اما در همین شرایط که شهروندان بیش تر از هر وقت دیگری وایتکس و مایع دستشویی  می‌خرند، شرکت‌های توزیع کننده هم این اقلام را با قیمت بالا برایمان فاکتور می‌کنند.»

او می افزاید:«همین وایتکسی که هه از بوی بد آن فراری هستند تا هفته پیش ۴ لیتری آن را ۱۱ هزارتومان می‌خریدم اما حالا در همین هفته همان وایتکس را ۱۴ هزار تومان خریدم. شما بگو من به مشتری با این وضعیت چه بگویم؟ حالا ای کاش وایتکس موجود باشد و گران شود همین چند روز پیش مسئول سفارشات یکی از شرکت‌های شوینده می‌گفت: وایتکس‌های ۴ لیتری را دیگر در میان مغازه‌های خرده فروش توزیع نخواهیم کرد و به ارگان‌های دولتی می‌فروشیم. »

  • مایع دستشویی مگر طلا است؟

افزایش قیمت برخی محصولات به صورت هفتگی که تحت تاثیر شرایط حاکم بر جامعه صورت می‌گیرد برای شهروندان توجیه ندارد. به یکی از مغازه‌های قدیمی در خیابان نبرد در منطقه ۱۵ رفتم. چند مرد میانسال مشغول خرید بودند که یکی از آنها مایع دستشویی  ۳ لیتری را از قفسه برداشت و از صاحب مغازه قیمت آن را پرسید که فروشنده گفت: حاج آقا قابل نداره ۴۲ هزار تومان. مشتری با خنده گفت: انگار طلا است که لحظه به لحظه قیمتش بالا می‌رود. همین ماه پیش ۳۷ تومان خریدمش ای کاش بیشتر خریده بودم. فروشنده در همین لحظه گفت: دست من که نیست خرید جدید انجام دادم شرکت با قیمت جدید برایم فرستاده است.

جالب است  یکی از محصولاتی که این روزها در میان شهروندان پر مصرف شده مایع ضدعفونی کننده میوه و سبزیجات است که معدود فروشگاه‌های زنجیره‌ای این محصول را موجود دارند و مغازه‌های خرده فروشی برایشان صرفه اقتصادی ندارند که این محصول را عرضه کنند.

  • برای وایتکس هم نگران باشیم؟

جای تعجب ندارد که تا چند وقت دیگر هم بگویند وایتکس و مایع دستشویی که ابتدایی ترین اقلام شوینده و ضدعفونی کننده هستند کمیاب شده است. به سراغ یکی ازمغازه‌های عمده فروشی مواد شوینده در خیابان مسلم می‌روم. صاحب مغازه می‌گوید: «یک هفته است که به یکی از شرکت‌های توزیع کننده مواد شوینده که بسیار معروف و مطرح است  سفارش وایتکس و مایع دستشویی داده‌ام تا برایم بیاورند اما جواب آنها برایم جالب بود. گفتند تمام موجودی وایتکس انبار در بیمارستان‌ها  و ارگان‌های دولتی توزیع شده و فعلا موجودی نداریم. همین مانده که در این شرایط مردم باید مراقب سلامتی شان باشند، نگران کمیابی وایتکس هم باشند. »

در حال حاضر قیمت هر وایتکس ۴ لیتری معمولی در مغازه‌های فروش مواد شوینده  ۱۵ هزار تومان، وایتکس معطر ۴ لیتری ۱۶ هزار تومان،مایع سفید کننده سطوح بین ۱۱ تا ۱۵ هزار تومان، دستمال کاغذی سلولزی(اقتصادی) بسته ۱۰ عددی ۳۰ هزار تومان، مایع دستشویی ۴ لیتری بین ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان به فروش می‌رسد. این درحالی است که طبق گفته فروشندگان این محصولات در طول هفته اخیر بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته و زمزمه گران شدن مجدد این محصولات از سوی فروشندگان هنگام خرید به گوش شهروندان می‌رسد.

کد خبر 489618

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha