شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: رضا صادقی پس از اجراهای مختلف خوانندگان جوان در مرحله نهایی مسابقه خوانندگی «صدا آزاد» با توصیه‌هایی به آن‌ها گفت: با قدرت حضور در هنگام اجرا شبیه صدای خودمان بخوانیم و ذائقه شنیداری مردم را در نظر بگیریم.

رضا صادقی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، مرحله نهایی مسابقه خوانندگی «صدا آزاد» با حضور «کیوان ساکت»، «سالار عقیلی»، «پیروز ارجمند»، «رضا صادقی» و «امیر الهامی» در سه بخش موسیقی سنتی، پاپ و شعر در استودیو رادیو جوان برگزار ‌شد.

مسعود خسروی، محمد آقا خانی، ریحانه هدایتی، روژین ونجانی، امید تات، میثم اسفندیاری، پیمان طالبی، هادی منصوری‌خواه، بهزاد و نوید تاجیک، زهره عبدالرحیم، نوید گمینی، شکیبا ملک زاده، امید باقری، شیما تاجیک، امین قاسمی، فریبا عنابستانی، محسن آقایی، میثم اسکندری، صالح واعظی،  از شرکت کنندگان مرحله نهایی مسابقه «صدا آزاد» در مسابقه سبقت آزاد رادیو جوان بودند که در سه مرحله شعر و موسیقی سنتی و پاپ به رقابت پرداختند.

 

رضا صادقی

رضا صادقی: آرزو دارم با این صداهایی که در این سرزمین وجود دارد کارهای جهانی بشنوم

«رضا صادقی» در توصیه به خوانندگان جوان پاپ که برای شرکت در این مسابقه به رقابت می‌پرداختند، یادآور شد: این که بگوییم امکانات وجود ندارد توجیه خوبی نیست. من با همه غلط‌هایی که خوانده‌ام موفق شدم ابتدا آسمان بندرعباس را فتح کردم و حالا به این مرحله رسیدم. آرزو دارم با این صداهایی که در این سرزمین وجود دارد کارهای جهانی بشنوم چرا که این صداها کپی کاری نیست.

این خواننده پاپ افزود: در هنگام اجرا استرس نداشته باشیم. هر چه خوانندگان حرفه‌ای در هنگام روی صحنه رفتن دارند را ما هم داشته باشیم. شبیه صدای خودمان بخوانیم. قدرت حضور در صحنه را داشته باشیم. در هنگام خواندن روی استیج با داشتن ریتم و آهنگ موفق‌تر هستیم.  نداشتن امکانات را بهانه نکنیم این توجیه خوبی نیست. در هنگام اجرا نباید سرماخوردگی را بهانه کرد. با صدای خودمان بخوانیم و آنرا تقویت کنیم به روایت بهتر شبیه خودمان بخوانیم. ذائقه شنیداری مردم را در خواندن در نظر بگیریم.

سالار عقیلی

 عقیلی: کشف استعدادهای نهفته می‌تواند پرچم موسیقی اصیل را برافراشته نگه دارد

«سالار عقیلی» از داوران این برنامه در سخنانی اظهار داشت: همیشه در ذهن من این موضوع وجود داشت که چرا در تلویزیون و رادیو اجرای چنین برنامه‌ای درست نمی‌شود. به نظر من مسئله برد و باخت در اینگونه برنامه‌ها مهم نیست. کشف استعدادهای نهفته مملکت ما بهتر از برد و باخت است تا در آینده پرچم موسیقی اصیل را برافراشته نگه دارد.

این خواننده در بخشی از صحبت‎هایش به بیان توصیه به خوانند‎ه‌های جوان پرداخت و گفت: خواننده باید طوری شعر را بازگو کند تا مردم بتوانند بنویسند. رثای صدا در کلمات باید خوب باشد. در هنگام آوازخواندن هیچ‌گونه استرسی نداشته باشیم و دهان را زیاد باز نکنیم. مقابل آینه ساعت‌ها آواز بخوانیم. با همراهی ساز و تمرین آواز می‌توان تا نت لا را بخوانیم. با ورزش دراز و نشست می‌توان به تقویت صدا و نفس کمک کرد. با کار کردن روی تحریرها صدا را باید ساخت. روی اوج صداها کنترل داشته باشیم.


 کیوان ساکت: موسیقی نیازمند صدای نو است

«کیوان ساکت» از دیگر داوران مسابقه صدا آزاد یادآور شد: از اینکه رادیو جوان چنین موقعیتی را ایجاد کرده تا جوان‌های کشور مدت کوتاهی روی سن قرار گیرند و برنامه اجرا کنند قابل تقدیر است همانطور که آقای عقیلی گفت برد و باخت مهم نیست کسی شاید مقام نیاورد ولی می‌تواند با یک شور بیشتری و نداشتن استرس صحنه‌ای در جشنواره‌های دیگر به اجرای برنامه بپردازد. هدف چنین برنامه‌ای کشف استعدادها است چرا که موسیقی نیازمند صدای نو است.

وی افزود: این مسابقات می‌گذرد ولی این صداها است که می‌ماند هر چند هنرمند داریم ولی باز هم کم است.

کیوان ساکت تأکید کرد:خوانندگان کتاب پیوند شعر و موسیقی استاد دهلوی را مطالعه کنند. آواز و تصنیف دو مقوله جدا از هم هستند آواز پارامترهای خاص خودش را دارد باید این را از تصنیف جدا کرد. برای بیان شعر دست‌ را تکان دهیم. جلوی آینه همیشه بخوانیم.

 

کیوان ساکت

پیرو ارجمند: «آواز خوانی» یکی از تکمیل‌ترین مراحل موسیقی است

«پیروز ارجمند» خاطرنشان کرد: کار رادیو جوان برای اجرا این برنامه قابل ستایش است. رادیو نقش موثری در عرصه موسیقی دارد به نظر من «آواز خوانی» یکی از تکمیل‌ترین مراحل موسیقی است.

ارجمند نیز خطاب به خوانندگان جوان گفت: در هنگام خواندن با  قدرت ظاهر شوید. صدا نباید خیشونی (داخل بینی) باشد. نداشتن لهجه و آزاد بودن در صدا مهم است. رنگ در صدا مهم است. خوانندگان پاپ از جیغ زدن خودداری کنند کار را اصولی یاد بگیریم.

به گزارش فارس، مرحله نهایی مسابقه خوانندگی «صدا آزاد» از سری برنامه‌های سبقت آزاد پس از اتمام ماه صفر، با اجرای «مهران دوستی» عصر روزهای شنبه تا پنج‌شنبه از رادیو جوان به روی آنتن خواهد رفت.

نفرات برتر مرحله نهایی مسابقه «صدا آزاد» که موفق به دریافت لوح و تندیس این دوره از مسابقات شدند بدین شرح است:

در بخش موسیقی سنتی؛ نوید گمینی از تهران، مسعود خسروی از بیرجند حائز رتبه‌های برتر شدند.

در بخش موسیقی پاپ؛ پیمان طالبی از تهران، میثم اسکندری از روستای کوچ‌تپه شهر خدابنده و محسن آقایی از شهر ری رتبه‌های برتر این بخش را به خود اختصاص دادند.

در بخش شعر، صالح واعظی، فریبا عنابستانی و ریحانه هدایتی حائز رتبه‌های اول تا سوم شناخته شدند.

«محمد کثیری» هم در این مسابقه با 7500 رای، به عنوان برترین نفر از سوی مخاطبان معرفی شد.

کد خبر 196839

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز