گروه اجتماعی: جانشین فرمانده پلیس‌راه کشور تخلفات حادثه‌ساز به‌خصوص انحراف به چپ، سبقت غیرمجاز و تردد در شانه خاکی را خط قرمز پلیس عنوان کرد و از تشدید برخورد با متخلفان و کنترل شدید زنجیر چرخ در تعطیلات آتی خبر داد.

پلیس راهوار

سرهنگ پرویز سیاح البرزی، با اشاره به محدودیت‌های تردد در تعطیلات آتی گفت: محدودیت‌های ترافیکی در شش محور کشور از امروز چهارشنبه تا جمعه اعمال می‌شود.وی با اشاره به اینکه تردد موتورسیکلت‌ها از ساعت 12ظهر امروز چهارشنبه 13دی تا ساعت 24روز جمعه 15دی در محورهای کرج - چالوس، هراز، فیروزکوه و محور تهران - سمنان - مشهد و بالعکس ممنوع است، افزود:

در محور کرج - چالوس تردد انواع وسایل نقلیه از ساعت 13 تا 23روز جمعه 15دی‌ماه از کرج به سمت مرزن آباد ممنوع بوده و تردد انواع وسایل نقلیه از ساعت 16 تا 23 از مرزن آباد به سمت کرج به‌صورت یکطرفه خواهد بود. همچنین در محور هراز تردد انواع وسایل نقلیه از ساعت 13 تا 23روز جمعه 15دی از رودهن محدوده مشاء به سمت آمل ممنوع بوده و تردد انواع وسایل‌نقلیه از ساعت 14:30تا 22 از
آب اسک تا رودهن (محدوده مشاء) به‌صورت یکطرفه خواهد بود.

به گفته جانشین فرمانده پلیس‌راه کشور تردد کلیه کامیون‌ها به استثنای حاملین مواد سوختی و فاسدشدنی نیز در این محور از ساعت 14 تا 23 روز چهارشنبه 13دی و از ساعت شش تا 23 روزهای پنجشنبه و جمعه 14 و 15دی ممنوع است.وی به محدودیت‌های تردد در محور دماوند اشاره کرد و افزود: تردد کلیه تریلرها به استثنای حاملین مواد سوختی و فاسدشدنی از ساعت 14 تا 23روز چهارشنبه 13دی و از ساعت شش تا 23 روزهای پنجشنبه و جمعه 14 و 15دی‌ماه از تهران به قائمشهر و بالعکس ممنوع است.

جانشین فرمانده پلیس‌راه کشور با بیان اینکه تردد انواع کامیون و تریلر به استثنای حاملین مواد سوختی و فاسدشدنی از ساعت 14 تا 22 روزهای پنجشنبه و جمعه 14 و 15دی‌ماه از محور قدیم رشت - قزوین و بالعکس ممنوع است تصریح کرد: در عین حال تردد انواع کامیون و تریلر به استثنای حاملین مواد سوختی و فاسدشدنی از ساعت 14 تا 22 روزهای پنجشنبه و جمعه 14 و 15دی‌ماه از محور آستارا به اردبیل و بالعکس ممنوع بوده و در محور زاهدان - زابل نیز تردد کلیه تریلرها و کامیون‌ها به استثنای حاملین مواد سوختی و فاسدشدنی از ساعت 15 تا 20 روزهای چهارشنبه و جمعه 13 و 15دی‌ماه ممنوع اعلام شده است.

وی با اشاره به اینکه خط قرمز پلیس در تعطیلات آتی تخلفات حادثه‌ساز خصوصا سرعت و سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ است، افزود: در عین حال تردد در محورهای کوهستانی و گردنه‌های برفگیر تنها در صورت همراه داشتن زنجیر چرخ امکان‌پذیر است و برابر دستور صادره مأموران پلیس‌راه در مبدا این محورها نسبت به کنترل زنجیر چرخ اقدام می‌کنند. جانشین فرمانده پلیس‌راه کشور افزود: رانندگانی که زنجیر چرخ به همراه نداشته باشند ضمن اعمال قانون از ادامه سفر آنها نیز جلوگیری می‌شود. وی با بیان اینکه وضعیت جوی خصوصا در گردنه‌ها بسیار متغییر است از رانندگان خواست پیش از آغاز سفر یک‌بار بستن زنجیر چرخ را تمرین کنند.

البرزی با اشاره به اینکه بستن کمربند ایمنی در جاده‌های کشور برابر قانون برای تمامی سرنشینان الزامی است گفت: برابر ابلاغیه صادره مأموران پلیس‌راه در طول مسیر کنترل جدی کمربند ایمنی چه برای سرنشینان جلو و چه عقب خودروها را در دستورکار دارند. جانشین فرمانده پلیس‌راه تشدید کنترل تخلفات حادثه‌ساز مانند سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، تجاوز به چپ، صحبت با تلفن همراه، خوردن و آشامیدن حین رانندگی و مدت زمان مجاز رانندگی را ازجمله سختگیری‌های پلیس‌راه درخصوص رانندگان حمل‌ونقل عمومی به‌خصوص رانندگان اتوبوس‌ها عنوان کرد و گفت: بر این اساس از روز چهارشنبه علاوه بر متصدیان ثبت ساعت در پاسگاه‌های پلیس‌راه، مراقبان راه، افسران نگهبان و بازرسان نامحسوس نیز تخلفات رانندگان اتوبوس را کنترل می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه از 13آبان‌ماه سال‌جاری دستورالعملی مبنی بر ابطال دفترچه رانندگان مسافربری مقصر در تصادفات فوتی و جرحی به پلیس راه‌های استان‌ها ابلاغ شده است، گفت: برابر هشدار قبلی، دفترچه تمام رانندگان ناوگان مسافربری مقصر در تصادفات فوتی، جرحی و یا خسارتی ابطال شده و این رانندگان ضمن الزام برای انجام تست‌های سلامت روحی و روانی و مواد‌مخدر و روانگردان، تنها پس از یک سال درصورت درخواست و تأیید سلامت روحی و روانی آنها و اطمینان پلیس از عدم‌ارتکاب مجدد تخلفات حادثه‌ساز، به‌صورت موقت دفترچه رانندگی دریافت می‌کنند. جانشین فرمانده پلیس‌راه با اشاره به اینکه برخورد با تخلفات حادثه‌ساز طی چند‌ماه اخیر درخصوص ناوگان مسافربری کشور تشدید شده است، گفت: در عین حال از سال گذشته نیز دفترچه رانندگان اتوبوس‌ها به دو رنگ قرمز و آبی تبدیل شده است.

وی از ابطال حدود 60 دفترچه رانندگان مقصر در تصادف فوتی و جرحی ناوگان مسافربری کشور خبر داد و گفت: بیشترین دفترچه‌های ابطال شده مربوط به استان کرمانشاه و پس از آن استان‌های آذربایجان غربی، اصفهان و فارس بوده است.

کد خبر 196517
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز