دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۱ - ۰۷:۲۳
۰ نفر

وحیدرضا نعیمی: بهبود وضع اقتصادی، چالش اصلی اوباما در دوره دوم است، هرچند محدودیت مالکیت و کاربرد اسلحه که در پی کشتار مدرسه سندی‌‌هوک مطرح شد، به یکی دیگر از اولویت‌های وی تبدیل شده است. در عرصه سیاست خارجی، اوباما با چشم دوختن به آسیا، همچنان نیم‌نگاهی هم به خاورمیانه دارد.

آمریکا

میت رامنی؛ شکست‌خورده مضاعف

ریاست‌جمهوری آمریکا برای رامنی همیشه یک رویا بوده است، به همین‌خاطر سال‌ها با هرچه در توان داشته برای رسیدن به کاخ سفید تلاش کرده اما در نهایت چیزی جز دست‌های خالی عایدش نشده است. این میلیونر آمریکایی برای انتخابات سال ۲۰۰۸ هم وارد کارزار انتخابات شد اما وقتی دید نمی‌تواند جلوی جان‌مک‌کین برای انتخاب به‌عنوان نامزد جمهوریخواهان قد علم کند از رقابت کنار کشید. رویای ریاست‌جمهوری میت‌رامنی باعث شد که او از همان زمان بار دیگر تلاش‌هایش را آغاز کند تا به رقابت با اوباما برود. رامنی علاوه بر اینکه بین سال‌های۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ فرماندار ماساچوست بوده یکی از بنیانگذاران و مدیران شرکت مالی «بِین کپیتال» است که برای او ثروت هنگفتی را به همراه آورد. این همان شرکتی است که رامنی بارها در مناظره‌های خود با اوباما از فعالیتش در آن به‌عنوان نمونه و مثال حرف می‌زد. دارایی‌های او و همسرش در سال۲۰۰۷ بالغ بر ۲۵۰میلیون دلار تخمین زده شده اما موفقیت‌های تجاری او و شرکتش هم باعث نشد که در میان مشکلات اقتصادی آمریکا، بتواند اوباما را شکست دهد. رامنی احتمالا هنوز هم خواب اتاق‌های کاخ سفید را می‌بیند اما دیگر بعید است جمهوریخواهان روی مهره‌ سوخته‌ای مانند او حساب باز کنند.

اشغال وال‌استریت جنبشی که از نوزادی گذر نکرد

جنبش اشغال وال‌استریت شهریور امسال در یکمین سالگرد شکل‌گیری خود در نیویورک و برخی دیگر از شهرهای آمریکا به خیابان‌ها آمد و وعده کرد که به حضور خود ادامه دهد. اما این جنبش که با شعار ما 99درصد هستیم، برپا شده بود، نتوانست فعالیت خود را به شکل نظام‌مند ادامه دهد. شاید گذر آمریکا را از اوج بحران مالی بتوان یک دلیل آب رفتن جنبش برشمرد؛ هرچند این بحران که اساساً زاییده بدهی عظیم بخش دولتی آمریکاست، هنوز حل نشده است و سیاستمداران دو حزب از کاخ سفید و کنگره نتوانسته‌اند برسر چگونگی کاهش هزینه‌های دولت فدرال و توزیع مالیات‌ها به‌توافق برسند.

ماندگاری اوباما در کاخ سفید

آبان‌ماه امسال باراک اوباما نخستین رئیس‌جمهور سیاهپوست آمریکا توانست خود را برای دومین‌بار پیاپی در کاخ سفید ماندگار کند. وی توانست در رقابت با میت رامنی، نامزد جمهوریخواه وی را شکست دهد. کارشناسان، طرفداری رنگین‌پوستان، زنان و طبقه تحصیل‌کرده را ازجمله عوامل پیروزی اوباما می‌دانند. بهبود وضع اقتصادی، چالش اصلی اوباما در دوره دوم است؛ هرچند محدودیت مالکیت و کاربرد اسلحه که در پی کشتار مدرسه سندی‌‌هوک مطرح شد، به یکی دیگر از اولویت‌های وی تبدیل شده است. در عرصه سیاست خارجی، اوباما با چشم‌دوختن به آسیا، همچنان نیم‌نگاهی هم به خاورمیانه دارد.

فرود سندی در شرق آمریکا

ساحل شرقی آمریکا، به‌خصوص شهر نیویورک روز هشت آبان شاهد برخورد توفان سندی (بزرگ‌ترین توفان اقیانوس اطلس) بود. بادهای این توفان پهنه‌ای به طول 1800کیلومتر را دربر گرفت. سندی از بخش‌هایی از کارائیب شروع و تا نقاطی در کانادا کشیده شد. خسارت این توفان در آمریکا بیش از 65میلیارد دلار برآورد می‌شود. براساس آمار، در هفت کشوری که در مسیر سندی قرار داشتند، دست‌کم 235نفر کشته شدند. بسیاری از ایستگاه‌های منهتن محله اصلی نیویورک که در آمریکا به سیب بزرگ مشهور است، پر از آب و برق بسیاری از خانه‌ها قطع شد. در روزهایی که آمریکاییان آماده شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شدند، اوباما کمک‌هایی را در اختیار ایالات حادثه‌زده گذاشت که حتی تحسین فرماندار جمهوریخواه نیوجرسی را به همراه داشت.

تیراندازی‌های دیوانه‌وار

شادی کریسمس و سال نو برای شماری از ساکنان شهر نیوتاون در آمریکا با کشته شدن 20نفر از کودکان شش و هفت ساله و شش بزرگسال در دبستان سندی‌هوک به سوگ گرایید. آدام لانزا 20ساله پس از کشتن مادر خود به سندی هوک رفت و دانش‌آموزان و آموزگاران را به گلوله بست و دست‌آخر خودکشی کرد. حدود پنج‌ماه پیش هم جوانی دیگر با اسلحه به تماشاگران فیلم بتمن در شهر اورورا در ایالت کلرادو حمله کردکه 12نفر کشته و بیش از 50زخمی حاصل تیراندازی دیوانه‌وار وی بود. این‌بار بتمن نتوانست به هیچ کدام از مردم نیازمند کمک که به تماشای وی نشسته بودند، کمک کند.

سونامی سرطان

رئیس‌جمهور ونزوئلا 21آذر چهارمین عمل جراحی خود را در کوبا پشت سر گذاشت. هوگو چاوز که در کودکی در خیابان‌های شهری کوچک در این کشور شیرینی می‌فروخت، پیش از این عمل جراحی از مردم کشورش خواست درصورت لزوم نیکلاس مادورو، معاونش را به جای وی انتخاب کنند. اکنون معلوم نیست وی بتواند مراسم تحلیف خود را که برای آغاز سومین دوره شش‌ساله ریاست‌جمهوری باید روز 21دی‌ماه برگزار شود، به جا آورد. علاوه بر چاوز، شماری تعجب‌برانگیز از رهبران آمریکای‌جنوبی همچون خوان مانوئل سانتوس(رئیس‌جمهور کلمبیا) لوئیز داسیلوا(رئیس‌جمهور سابق برزیل) فرناندو لوگو(رئیس‌جمهور سابق پاراگوئه) و کریستینا فرناندز دکرشنر(رئیس‌جمهور آرژانتین) دچار انواع سرطان هستند.

هوگو چاوز؛ سرطان با طعم پوپولیسم

هیچ‌کس به‌طور دقیق از حال و روز چاوز همیشه جنجالی خبر ندارد. رئیس‌جمهور ونزوئلا همین چند وقت پیش، پس از مدتی که عکس‌هایش با سر بی‌مو منتشر شد آمد و خبر داد که سرطان را شکست داده است. مدت زیادی اما نگذشت که دوباره سلول‌های سرطانی بازگشتند و این بار مردی که از سال۱۹۹۹ ریاست‌جمهوری ونزوئلا را برعهده دارد نا‌امید‌تر از قبل کشورش را به مقصد کوبا ترک کرد.

شاید هیچ‌کس مردی که همیشه از آینده و بهترشدن زندگی طبقه فقیر ونزوئلا حرف می‌زد را اینقدر نا‌امید ندیده بود. او وقتی به کوبا می‌رفت از طرفدارانش خواست که اگر دوام نیاورد در انتخابات جدید به نیکولاس مدورو، معاونش، رأی دهند. در اسناد ویکی‌لیکس آمده بود که سرطان چاوز آنقدر گسترده است که احتمالا او عمر طولانی نخواهد داشت. چاوز که در اکتبر سال۲۰۱۲ بار دیگر برای یک دوره شش‌ساله در انتخابات برنده شد ممکن است به همین‌خاطر نتواند در مراسم تحلیف خود در‌ماه ‌ژانویه سال جدید میلادی شرکت کند. مخالفان چاوز مدت‌هاست که او را متهم به پوپولیسم یا عوام‌گرایی در ونزوئلا می‌کنند؛ هر چه باشد بیماری یا شاید مرگ این مرد محبوب طبقه فقیر ونزوئلا هم از او یک قهرمان خواهد ساخت.

کد خبر 196287

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز