سیستم تسویه معاملات اوراق سلف نفتی به‌صورت دلار - دلار یا ریال - ریال خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بورس، حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با اشاره به اینکه امکان تسویه روی سایر ارزها هم در این معاملات فراهم است، تأکید کرد: با وجود این برای شروع و در فاز نخست، تسویه معاملات به‌صورت دلار - دلار یا ریال - ریال خواهد بود.

او با تأکید بر اینکه کارمزد معاملات دلار‌- دلار به‌صورت ریالی اخذ می‌شود، اعلام کرد: دوره تسویه ریال-ریال سه روز بعد از اتمام معاملات و درخصوص دلار‌- دلار هم پنج روز بعد از پایان معاملات تعیین شده است.سلطانی نژاد با اشاره به‌دلیل طولانی‌بودن دوره تسویه دلار - دلار نسبت به ریال گفت: در سیستم بانکی فرایند حواله ارزی زمان بر است به همین دلیل تسویه ارزی طولانی‌تر خواهد بود. مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با اشاره به‌وجود معاملات ارزی در بورس کالا افزود: بر این اساس در بورس کالا همزمان تسویه براساس نوع کالا متفاوت است.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر امکان انجام تسویه روی سایر ارزها گفت: در طرح تسویه‌ای که سال گذشته ارائه شده بود این امکان وجود داشت که تسویه به‌صورت چند ارزی باشد؛ به‌عنوان مثال معامله روی دلار باشد و تسویه آن با یورو صورت گیرد.سطانی‌نژاد افزود: به این ترتیب در سیستمی که طراحی شده است این امکان وجود دارد که با هر ارزی قیمت‌گذاری صورت گرفته و تسویه با سایر ارزها انجام شود. او با اشاره به اینکه چنین طرحی در سال91 تغییر کرده در تشریح دلیل این اتفاق گفت: با توجه به تحولاتی که در حوزه بازار ارز صورت گرفته مقرر شد تا برای شروع، تسویه به‌صورت دلار - دلار یا ریال - ریال باشد.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با اشاره به مزایای تسویه دلار - دلار برای شرکت ملی نفت افزود: با این نوع تسویه شرکت ملی نفت می‌تواند به تأمین مالی دلاری بپردازد و از سوی دیگر مردم هم جای امن و پرسودی برای سرمایه‌های ارزی خود داشته باشند. سلطانی نژاد با تأکید بر جذاب بودن سود اوراق سلف نفتی گفت: بر این اساس اوراقی هم که به‌صورت ریال - ریال است به‌دلیل جذاب بودن سودی که پیش‌بینی شده است می‌تواند محل خوبی برای سرمایه‌ها باشد.

او درباره زمان انتشار اوراق سلف نفتی اعلام کرد: جلسه‌ای را با مشارکت فعالان بازار سرمایه برگزار کردیم و مقرر شد که مطابق قانون انتشار اوراق با هماهنگی بانک مرکزی صورت گیرد.مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با بیان اینکه بانک مرکزی درخصوص انتشار اوراق سؤالاتی را مطرح کرده بود، گفت: بعد از هماهنگی با بانک مرکزی این اوراق منتشر می‌شود.او با اشاره به اینکه اوراق سلف نفتی هنوز توسط بانک مرکزی منتشر نشده است، افزود: این موضوع هم به هماهنگی با بانک مرکزی بستگی دارد.

کد خبر 196072
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز