همشهری آنلاین: اداره خزانه‌های موسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد (خزانه جنگ‌افزار) نمایشگاهی تحت عنوان "رزم و رزم افزار در شاهنامه" برگزار می‌کند.

نمایشگاه جنگ‌افزار

نمایشگاه "رزم و رزم افزار در شاهنامه"با تکیه بر شاهنامه واشارات آن در مورد رزم و رزم افزار و آلات معرفی شده در آن ، با همکاری دکتر منوچهر مشتاق خراسانی (کارشناس سلاح خاورمیانه با تکیه بر ایران)، بنیاد نیشابور و معاونت پژوهشی دانشکده فرماندهی ستاد آجا، در تاریخ 26 دی ماه سال 1391؛ در محل ساختمان دفینه واقع در بلوار میرداماد - خیابان دفینه،برگزار خواهد شد.

شاهنامه فردوسی ازمهمترین منابع شناخت انواع رزم افزارهای ادوارمختلف ایران باستان، به‌ ویژه دوره‌های پارتی و ساسانی به شمار می‌آید. دراین نظم حماسی؛ میادین جنگ، شیوه‌ها و تاکتیک‌های رزمی و انواع ادوات نبرد و رزم، به شیوه‌ای ماهرانه توصیف شده‌است.

قرار است در این نمایشگاه 16 عدد نقاشی شاهنامه‌ای؛ با عناوین نبرد رستم و سهراب، به جنگ آمدن پیران ویسه به لشگرگاه ایرانیان، داستان نبرد طلخند و گو ، کشته شدن سهراب به دست رستم، کشتن اغریرث، جنگ ایران و توران‌، نبرد رستم و افراسیاب، نبرد داراب، نبرد رستم با دیو سفید و بالاخره نبرد رستم و اسفندیار به نمایش درآید.

همچنین 3 ظرف سفالین با نقوش رزم، یک عدد کاشی با تصویر مجلس بهمن و فرامرز، یک تخته قالیچه با تصاویر پادشاهان پیشدادی و کیانی و 50 قبضه رزم افزار، که نام آنها در شاهنامه قید شده‌است به معرض نمایش گذاشته خواهد شد. بازدید از این نمایشگاه همه روزه از ساعت 8 الی 18 برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.

کد خبر 195636
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز