همشهری آنلاین: کارشناسان در واکنش به گزارش‌های مبنی مبتلا بودن مرد 20عامل کشتار در مدرسه ابتدایی در کنتیکت آمریکا به نشانگان آسپرگر؛ می‌گویند ارتباطی میان این اختلال رشدی و چنین خشونتی وجود ندارد.

gun

نشانگان آسپرگر شکل ملایمی از بیماری اوتیسم است در اغلب موارد با اشکال در برقراری ارتباط با دیگران و انزوای اجتماعی مشخص می‌شود.

به گزارش آسوشیتدپرس الیزابت لاجسون، روانشناس و استادیار بالینی در دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس می‌گوید: "رابطه آشکاری میان آسپرگر و رفتار خشونت‌آمیز وجود ندارد."

هنوز اطلاعات چندانی در باره "آدام لانزا" که هفته پیش در یک مدرسه ابتدایی در شهر نیوتاون ایالت کنتیکت دست به کشتار مسلحانه زد در دست نیست.

more  آمریکا؛ کشتار در مدرسه ابتدایی؛ 30 کشته عمدتا کودک

او پیش از رفتن به مدرسه مادرش را کشته بود و تیراندازی او در مدرسه باعث مرگ 20 کودک کم سن و شش نفر از کارمندان و معلمان مدرسه شد. او پس از این کشتار با شلیک گلوله به حیات خودش هم خاتمه داد. مقامات قانونی محلی می‌گویند پیش از این برای او  تشخیص نشانگان آسپرگر داده شده بود.

همکلاسی‌های دبیرستانی و سایرین او را فردی باهوش، اما به شدت خجالتی، مضطرب و تنها توصیف کرده‌اند. کارشناسان می‌گویند این نشانه‌ها ممکن است با آسپرگر تطبیق داشته باشد.

پژوهش‌ها نشان داده است که افراد دچار اوتیسم میزان بالاتری از رفتارهای پرخاشگرانه- طغیان‌های خشم، هل دادن دیگران یا فریادهای خشم‌آلود- نسبت به افراد عادی بروز می‌دهند. اما به گفته کارشناسان نوع خشونت برنامه‌ریزی‌شده و عامدانه‌ای که در این حادثه تیراندازی رخ داده است، موضوع دیگری است و با علائم آسپرگر تطبیق ندارد.

اوتیسم یک اختلال رشدی است که به صورت طیفی از موارد خفیف تا شدید دیده می‌شود. آسپرگر را شکل خفیفی از اوتیسم می‌دانند.

هم اوتیسم و هم آسپرگر با اشکال در مهارت‌های اجتماعی، رفتارها یا علائق تکرارشونده و اختلال در برقراری ارتباط با دیگران مشخص می‌شوند. افراد مبتلا به آسپرگر، بر خلاف مبتلایان به اوتیسم، تاخیر در رشد ذهنی یا حرف زدن ندارند.

به گفته کارشناسان افراد دارای نشانگان آسپرگر گرایش به تمرکز بر قواعد دارند و بسیار مطیع قانون هستند.

البته افراد مبتلا به اوتیسم و اختلالات مشابه گاهی دارای مشکلات سلامت روانی دیگری مانند افسردگی، اضطراب، اختلال دوقطبی یا اختلال وسواسی- اجباری هم هستند. بنابراین در مورد عامل کشتار مدرسه ابتدایی کنتیکت ممکن است مشکلات دیگر سلامت روانی زمینه‌ساز چنین رفتار خشونت‌آمیز شده باشد.

کد خبر 194594
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز