گروه اقتصادی: در روزهای اخیر، به جای اینکه گره از دارو باز شود،‌این گره در پرتو حاشیه‌سازی‌های جدید کورتر شد.

دارو

به گزارش همشهری پس از گلایه اخیر وزیر بهداشت، زمزمه بر کناری وی بالا گرفت. این مسئله البته با واکنش‌های دولت، مجلس و رسانه‌ها مواجه شد. در تازه‌ترین واکنش سخنگوی مبادلات ارزی با رد اظهارات وزیر بهداشت،گفت: کل ارز پرداختی توسط بانک مرکزی و بانک‌های کشور به واردات دارو در 9ماهه سال‌جاری 2.3میلیارد دلار بوده که نسبت به 9ماهه سال 90حدود 28درصد رشد نشان می‌دهد. صمد کریمی افزود: از ابتدای سال‌جاری تا 30مرداد‌ماه حدود 893میلیون دلار بابت دارو و اقلام دارویی توسط بانک‌های کشور (به جز بانک مرکزی) پرداخت شده است. صمد کریمی در گفت‌وگو با ایرنا، ادامه داد: طی 40روز اخیر نیز 400میلیون دلار جهت واردات دارو و اقلام دارویی توسط بانک مرکزی اختصاص یافته است.

ارز مرجع به واردات دارو ندادند

اما رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس که کمیسیون متبوعش از ماه‌های گذشته هشدارهای زیادی را درخصوص کمبود اقلام دارویی در کشور داده بود، در پاسخ به این اظهارات گفت: براساس قانون، دارو باید ارز مرجع دریافت کند؛ حال آنکه مسئولان دولتی ارائه ارز مبادلاتی با قیمتی حدود دو برابر ارز مرجع به دارو را افتخاری در کارنامه خود قلمداد می‌کنند.

به گفته حسینعلی شهریاری، با وجود این حتی شرکت‌های دارویی از مرکز مبادلات هم به‌خاطر ندادن ارزهای مورد نیاز آنها گلایه دارند. او در گفت‌وگو با خبرنگار ما با استناد به اسناد و مدارک موجود، ارائه2.3میلیارد دلار ارز به واردات دارو را یک دروغ بزرگ دانست و تصریح کرد: بانک مرکزی در شش‌‌ماه اول سال حدود 50میلیون دلار ارز مرجع به این امر اختصاص داده و این در حالی است که برای تأمین نیاز کشور احتیاج به 2.5میلیارد دلار ارز مرجع است. او خاطرنشان کرد:

براساس گزارش‌های موجود تا دو هفته پیش مرکز مبادلات هم حداکثر یک میلیارد دلار به واردات دارو ارز داده بود؛ حال چگونه است که در عرض همین دو هفته1.3میلیارد دلار دیگر به این رقم اضافه شده است؟ شهریاری افزود: گذشته از افزایش 17درصدی نرخ ارز مرجع نسبت به سال گذشته، ارائه ارزهای مبادلاتی به واردات دارو، گرانی شدید و حتی تا شش‌برابری اقلام دارویی در آینده‌ای نزدیک را رقم خواهد زد.

کد خبر 194577
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز