سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۵:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که یک تزریق واحد از داروی بی حسی کتامین می‌تواند افسردگی را در بیمارانی که با داروهای معمول بهبود پیدا نمی‌کنند کاهش دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز بر اساس نتایج بررسی که بوسیله محققان موسسه‌ای ملی بهداشت در بتسدا در مریلند امریکا انجام شده است،  اثرات مفید کتامین 2 ساعت پس از تزریق دارو شروع می‌شود و تا 7 روز به طول می‌انجامد.

 یک مشکل عمده داروهای ضدافسردگی شروع دیررس تاثیر درمانی آنهاست؛ بنابراین هر شیوه درمانی که در این دوره تاخیری اثر ضدافسردگی داشته باشد، بسیار سودمند است.

پژوهشگران از این لحاظ کتامین را بر روی بیماران افسرده امتحان کردند که به نظر می‌رسد این دارو  یک سیستم آنزیمی را که نقش مهمی در افسردگی دارد مهار‌ کند.نکته جالب این بود که علیرغم نیمه عمر کوتاه دوساعته کتامین در بدن اثر ضدافسردگی آن تا مدتی نسبتا طولانی برقرار می‌ماند.

این محققان که نتایج کارشان در شماره اخیر نشریه Archives of General psychiatry منتشر شده است می‌نویسند:" تا جایی که ما می‌دانیم تا به حال گزارشی در مورد هیچ دارو یا شیوه درمانی دیگری که با یک بار تجویز چنین پاسخ سریع، شدید و ماندگاری بر افسردگی ایجاد کند داده نشده است."

کد خبر 1944

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز