چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۶
۰ نفر

گروه اقتصادی: در شرایطی که تلاش کشورهای صادرکننده گاز برای حرکت به سمت تقویت همکاری‌ها ادامه دارد، کشورهای اروپایی و آمریکا با مخالفت شدید با تأسیس سازمانی همچون اوپک از سوی کشورهای تولیدکننده گاز، سعی دارند ایده ایجاد چنین سازمانی را در نطفه خفه سازند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، به گفته تحلیلگران بین‌المللی، به علت همین مخالفت‌های شدید آمریکا و اروپا است که مسئولان کشور روسیه به عنوان سردمدار کشورهای دارنده گاز، در ظاهر و در سخنان خود اعلام می‌کنند که روسیه از ایجاد کارتلی همچون اوپک برای گاز حمایت نمی‌کند؛ اما در باطن و همچون آنچه که در اجلاس مجمع جهانی گاز در دوحه گذشت، به نظر می‌رسد سرعت عمل صادرکنندگان گاز به زعامت روسیه جهت حرکت به سمت تقویت همکاری‌ها در چارچوب یک سازمان قوی، شتاب بیشتری گرفته است.

در همین زمینه، وزیر انرژی الجزایر که در پایان اجلاس مجمع جهانی گاز در دوحه قطر به خبرنگاران غربی گفته بود ایجاد سازمان موسوم به اوپک گازی حداقل به 10 تا 15 سال زمان نیاز دارد، در واکنشی تازه ضمن مثبت ارزیابی کردن نتایج نشست دوحه، تاکید کرد که کشورهای بزرگ صادرکننده گاز به تلاش‌های خود برای تشکیل اوپک گازی ادامه می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، شکیب خلیل افزود: تشکیل کمیته ویژه برای بررسی ابعاد و موضوعات مختلف بازار گاز و تعیین قیمت گاز، گام بزرگی برای تشکیل اوپک گازی به شمار می‌رود. وی تصریح کرد: البته تشکیل سازمان اوپک گاز نیازمند گذشت زمان است و نهایی شدن این طرح 10 تا 15 سال زمان نیاز دارد.

«شکری غانم» رییس شرکت نفت لیبی به عنوان نماینده یکی دیگر از اعضای سازمان اوپک نیز با حمایت از تشکیل سازمان اوپک گازی، حمایت از منافع کشورهای تولید کننده را مهمترین عامل ایجاد چنین سازمانی عنوان کرد.

«کارلوس ویلگاس» وزیر انرژی بولیوی نیز ضمن حمایت از طرح تشکیل اوپک گازی، گفت: همکاری‌های گازی در حال حاضر بیشتر منطقه‌ای است ولی این روند به سمت جهانی شدن در حال حرکت است، پس کشورهای تولید کننده باید خود را برای روبرو شدن با بازار جهانی گاز آماده کنند.

این در حالی است که کشورهای غربی که عمدتاً واردکننده انرژی هستند، اکنون با نگرانی بیشتری به تحولات و تحرکات صادرکنندگان و تولیدکنندگان گاز می‌نگرند و در این بین از ابراز مخالفت شدید با لحنی غیردوستانه نیز رویگردان نیستند.

در همین چارچوب است که وزیر انرژی آمریکا بار دیگر نسبت به ایجاد سازمان همکاری‌های گازی همچون اوپک هشدار می‌دهد.

ساموئل بودمن بار دیگر هشدار داد که کشورهای تولید کننده گاز که به دنبال ایجاد سازمانی همچون اوپک هستند، با آسیب رساندن به مصرف‌کنندگان در نهایت به خود تولیدکنندگان نیز خسارت خواهند زد.

بودمن در جمع خبرنگاران اعلام کرد: فعالیت‌های ضد رقابتی نه تنها مشکلاتی را برای مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کند، بلکه تولیدکنندگان را نیز با مشکلاتی مواجه خواهد کرد. وزیر انرژی آمریکا در ادامه اظهاراتش افزود: تلاش‌های تامین‌کنندگان گاز برای دخالت در بازار غیر ضروری و ناموفق خواهد بود.

وی با اشاره به این‌که چنین کارتلی باعث افزایش قیمت‌ها خواهد شد، تاکید کرد که افزایش قیمت گاز باعث ایجاد خسارت برای خود تولید‌کنندگان خواهد بود. به گفته وی، ممکن است با افزایش قیمت‌ها منافع کوتاه‌مدت تولیدکنندگان تامین شود، ولی در پایان آن‌ با خراب کردن رابطه خود با مصرف‌کنندگان بزرگ، بازنده این بازی خواهند بود.

ابراز نگرانی اتحادیه اروپا

ژاپن و اتحادیه اروپا نیز نسبت به پیشرفت مذاکرات صادرکنندگان گاز در اجلاس مجمع جهانی گاز در قطر و تصمیم آنها برای تشکیل کمیته بررسی قیمت گازطبیعی، ابراز نگرانی کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «آندریس پیبالگز» کمیسر انرژی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای درباره تصمیم کشورهای بزرگ صادرکننده گاز درباره تشکیل کمیته بررسی قیمت گاز طبیعی گفت: اتحادیه اروپا دقیقاً تمامی فعالیت‌های تولیدکنندگان گاز در این زمینه را پیگیری خواهد کرد. در ماه آگوست سال 2006 نیز پس از امضای قرارداد میان شرکت‌های سوناتراش الجزایر و گازپروم روسیه، اتحادیه اروپا نسبت به مسئله تشکیل اوپک گازی ابراز نگرانی کرده بود.

«آکیرا اماری» وزیر بازرگانی و اقتصاد ژاپن نیز از مخالفت ژاپن با تشکیل اوپک گازی خبر داد و گفت: گازطبیعی در هر بازار تحت شرایط قراردادهای تجارت آزاد مبادله می‌شود و با نفت متفاوت است.

گرایش کشورهای صادرکننده‌ گاز برای همکاری بیشتر با یکدیگر در حالی در کانون توجه قرار می‌گیرد که نشست دوحه به تشکیل یک «اتحادیه‌ گازی» به شیوه اوپک منجر نشد و احتمال ایجاد چنین سازمانی به آینده موکول شد.

در پایان این نشست آن‌چه که بیش از هرچیز به‌نظر می‌رسید، این ‌بود که کشورهای صادرکننده‌ گاز قصد دارند که با یکدیگر همکاری تنگاتنگی داشته باشند.

این نتیجه‌ اعلام‌شده نشست نمایندگان آنها در دوحه پایتخت قطر بوده است. روسیه به عنوان بزرگترین دارنده ذخایر گاز دنیا میزبان دور بعدی اجلاس مجمع جهانی گاز خواهد بود که این مسئله نشان‌دهنده افزایش اهمیت همکاری‌های گازی برای روسیه است، حال آنکه روسیه هنگام تأسیس این سازمان در سال 2001 تمایل چندانی برای حضور در این مجمع از خود نشان نداده بود.

کد خبر 19377

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز