همشهری‌آنلاین: جمعی از ناشران شرکت کننده در بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران در نامه‌ای به وزیر ارشاد از پرداخت نشدن مطالبات خود از دو دوره قبلی این نمایشگاه خبر دادند.

به گزارش مهر جمعی از ناشران شرکت کننده در بخش بین‌المللی نمایشگاه کتاب تهران و نیز هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران بین‌المللی در نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار پرداخت مطالباتشان از دو دوره قبلی نمایشگاه شدند و نسبت به حضور نیافتن خود در دوره آتی این نمایشگاه هشدار داده‌اند.

متن کامل این نامه که رونوشت آن به روسای قوای مجریه و مقننه و نیز روسای کمیسیون‌های فرهنگی و آموزش عالی و بهداشت مجلس هم ارسال شده، به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر حسینی

وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی

با سلام و احترام

ضمن تبریک اعیاد مبارک قربان و غدیر استحضار دارید که از مهمترین دستاوردهای فرهنگی کشور عزیزمان جمهوری اسلامی ایران برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اردیبهشت ماه هر سال است که بی‌شک بزرگترین رویداد فرهنگی در آسیا بوده و خواهد بود انشاء‌الله. اهمیت این نمایشگاه به گونه‌ای است که هر ساله مورد بازدید مقام معظم رهبری، ریاست محترم جمهوری و روسای سایر قوا و نیز مقامات فرهنگی، سیاسی، لشگری و کشوری قرار می‌گیرد.

در طی سالهای گذشته بخش بین‌الملل نمایشگاه توانسته با ارائه آخرین آثار علمی منتشره توجه زیادی از متقاضیان کتاب در حوزه‌های علمیه سراسر کشور و دانشگاه‌های دور و نزدیک را به سوی خود جلب کند.

در این راه تلاش و همت موزعان ایرانی و نمایندگان ناشران بین‌المللی قابل توجه بوده که علی رغم تحریم‌های ناجوانمردانه تاکنون توانسته‌اند جدیدترین منابع علمی روز دنیا را در معرض دید متقاضیان کتابهای خارجی قرار دهند. به گونه‌ای که سهم مهمی از دستاوردها و پژوهشهای انجام شده در کشور عزیزمان حاصل مطالعه همین کتابهایی است که در این بخش عرضه شده است. در این راه ناشران بین‌المللی نیز علیرغم سیاستهای متفاوت دولت‌های خود ما را یاری و درارسال جدید‌ترین کتابهای منتشره به ما کمک نموده‌اند.

عرف این بوده است که مسئولین محترم معاونت فرهنگی در طول سالیان گذشته معمولاً پس از وقفه‌ای طولانی (معمولا 5 ماه بعد از نمایشگاه کتاب تهران) اقدام به پرداخت مطالبات موزعان و ناشران می‌نمودند، به گونه‌ای که هر ساله قبل از نمایشگاه کتاب فرانکفورت حداقل 50 درصد از مطالبات آنها و مانده آن نیز تا پایان سال میلادی (دی و یا بهمن ماه) پرداخت می‌شد.

متاسفانه بعد از نمایشگاه 24 تهران که در اردیبهشت ماه 1390 برگزار شد، اقدام موثر و سریعی برای پرداختها صورت نپذیرفت به گونه‌ای که با به وجود آمدن مشکلات ارزی، پرداخت نمایشگاه 24 به مشکل برخورد!! این در شرایطی بود که ناشران به دلیل عدم دریافت طلب خود بابت نمایشگاه 24 تمایلی به حضور در نمایشگاه 25 نداشتند و در نهایت با پیگیری نماینده انجمن و موسسه خانه کتاب در بانکهای مرکزی و ملت بخش اندکی از مطالبات ناشران با ارز دولتی پرداخت و بخش قابل توجه دیگری نیز با کمک بعضی از ناشران و مدیریت انجمن فرهنگی ناشران بین‌المللی ایرانیان از محل کوپن‌های یونسکو پرداخت گردید.

استحضار دارید که در جلسه حضوری که به همین دلیل خدمت حضرتعالی رسیدیم، نگرانی‌های ناشران و موزعان ایرانی را به سمع و نظر حضرتعالی رساندیم. ضمناً عنوان شد که بعضی از همکاران ما به دلیل بدهی و مشکلات مالی راه غیرشرعی(وصول وام با کارمزد) را برای جبران پرداخت بدهی خود در پیش گرفته اند که موجب نگرانی حضرتعالی نیز گردید.

همچنین عرض شد که ناشران فقط با وعده‌های داده شده توسط نمایندگان خود و به احترام نامه نوشته شده توسط معاونت محترم بین‌الملل نمایشگاه در روزهای پایانی سال 90 موافقت کردند که کتاب ارسال کنند که باز هم برخی از ناشران ارسال نکردند! در نهایت نمایشگاه 25 تهران با کمک همه موزعان، ناشران و مدیریت بین‌الملل نمایشگاه در شرایطی برگزار شد که تفاوت آن با سال‌های گذشته در بخش بین‌المللی محسوس بود.

هم اکنون بیش از 17 ماه از نمایشگاه 24 تهران می‌گذرد و تقریباً اکثریت ناشران و موزعان یک سوم مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند علاوه بر آن تا این زمان باید حداقل 50 درصد از مطالبات نمایشگاه 25 نیز به آنها پرداخت می‌شد که متاسفانه هیچ اقدامی در این خصوص نیز صورت نپذیرفته است!! علاوه بر این موارد، امسال برای اولین بار اطلاعات و مقررات نمایشگاه 26 در نمایشگاه فرانکفورت توزیع نشد که عدم توزیع این اطلاعات اذهان را بخصوص ناشران طلبکار را بسیار مشوش و نگران نموده به گونه‌ای که اگر شرایط اینگونه پیش رود تمایلی به حضور در بخش بین‌المللی نمایشگاه 26 را نخواهند داشت. این در حالی است که این ناشران تمایلی به تبعیت از دستورات دولت‌های خود مبنی بر تحریم جمهوری اسلامی ایران ندارند و آماده ارسال کتاب می‌باشند به شرط اینکه مطالبات نمایشگاه‌های 24 و 25 پرداخت شود.

با توجه به موارد فوق در صورتی که این مطالبات حداکثر تا پایان دی ماه پرداخت نشود قطعاً برای این ناشران امکان حضور در نمایشگاه کتاب 26 تهران وجود نخواهد داشت. این در حالی است که این نمایشگاه ربع قرن خود را پشت سر گذاشته و در آخرین سال دولت خدمتگزار است که برگزار می‌شود و لذا خدشه در برگزاری آن ضربه‌ای مهلک بر پیکره این بزرگترین رویداد فرهنگی خاورمیانه و آسیا خواهد بود. در صورتی که ما معتقد هستیم که این مشکل در صورت وجود همت و اراده قوی مبنی بر پرداخت مطالبات ناشران تاکنون قابل حل بوده و خواهد بود. راه‌کارهای آن تاکنون به دفعات در جلسات حضوری و به صورت مکاتبه به استحضار حضرتعالی و سایر مسئولین مربوطه رسیده لیکن به نظر می‌رسد که نیاز به پیگیری مجدانه دارد که از حضرتعالی درخواست می‌شود ترتیبی داده شود تا این مطالبات حداکثر تا پایان دیماه تسویه شوند. امید است با دستور و پیگیری مستقیم شما این مشکل هر چه سریعتر حل و نمایشگاه 26 تهران در این شرایط حساس اقتصادی و سیاسی کشور بهتر از سال های گذشته برگزار شود. انشاءالله.

  • جمعی از ناشران شرکت کننده در بخش بین‌المللی نمایشگاه کتاب تهران و هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران بین‌المللی
کد خبر 193546
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز