موج جدید تغییرات مدیریتی در دولت و طرح برخی مباحث داغ پیرامون قانون اساسی و جایگاه قوا از سوی رئیس‌جمهور در کشور این روزها در صدر اخبار رسانه‌های داخلی قرار گرفته است.

مجلس

این در حالی است که برخی منتقدان و چهره‌های سیاسی کشور اولویت‌های نخست کشور را از ماه‌ها قبل مشکلات اقتصادی کشور بیان می‌کنند. در این خصوص با رمضانعلی سبحانی فرد، نماینده مردم سبزوار در مجلس گفت‌وگو کردیم.

  • ارزیابی‌تان از جابه‌جایی اخیر در دولت چیست؟

برای تغییر و تحولات اگر ضرورتی وجود داشته باشد، تحت هیچ شرایطی ایراد ندارد، در غیراین صورت جز اینکه امور کشور دچار مشکل شود، ثمر دیگری نخواهد داشت. من ازجمله ناطقین مجلس درخصوص تغییر وزیر ارتباطات بودم. بنده مسئول کمیته ICT مجلس هستم و براساس شناختی که از حوزه خودم داشتم، معتقدم تغییر وزیر ضرورت نداشت. نقطه خیلی بد و آنچنانی در کارنامه فعالیت‌های آقای تقی پور وجود نداشت که بخواهند ایشان را در سال پایانی فعالیت دولت عوض کنند. در ضمن اگر قرار بود تغییر و تحولاتی نیز داده شود حداقل باید از مجموعه خود وزارت ارتباطات کسی را سر کار می‌گذاشتند. وزارت ارتباطات بیش از 60سال سابقه فعالیت دارد و افراد متخصص و توانمند زیادی در آن کار می‌کنند. نباید وزیر راه را با حفظ سمت سرپرست وزارت ارتباطات نیز می‌کردند.

  • احیای تمدن باستانی و ایرانی یکی از شعارهای برجسته دولت‌های نهم و دهم بوده است. میراث فرهنگی کشور از سال 88تاکنون پنج رئیس عوض کرده است. تعدد این تغییرات مثبت تلقی می‌شود یا منفی؟

در دولت آقای احمدی‌نژاد تغییر و تحولات مدیریتی بسیار زیاد بوده است و این تغییرات توسط مجلس نیز نبوده بلکه از جانب خودشان بوده است. منطق چنین می‌گوید که اگر انتخابی حساب شده باشد نیاز به جابه‌جایی نیست. تغییر مکرر مدیران میراث فرهنگی نشان می‌دهد که عمل دولت با شعار تقویت تمدن باستانی و ایرانی چندان هماهنگی ندارد و بسیار درخور توجه خواهد بود اگر گزارش عملکرد این سازمان طی سال‌های گذشته منتشر شود. بنده معتقدم تغییر و تحولات عدیده در سال پایانی فعالیت دولت ضرورت و پشتوانه منطقی ندارد؛ به‌خصوص که شرایط کنونی کشور ثبات بیشتری را می‌طلبد. اصول مدیریتی اقتضا می‌کند که مدیران حداقل در کوتاه‌مدت و میان‌مدت امنیت شغلی داشته باشند تا بتوانند برنامه‌های مورد نظرشان را پیاده کنند.

  • مقام معظم رهبری در دیداری که با اعضای هیأت دولت داشتند تأکید کردند که دولت بهتر است کارهای نیمه تمام و پروژه‌های بر زمین مانده را به پایان برساند. این تغییرات و شبهات و ایراداتی که دولت در واپسین ماه‌های فعالیتش به قانون اساسی و وظایف سایر قوا وارد می‌کند اولویت‌های نخست کشور را به حاشیه نمی‌راند؟

به‌عنوان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقدم اولویت نخست کشور مشکلات اقتصادی در زمینه تولید، اشتغال و گرانی‌هاست که گریبانگیر مردم ما شده است. اینها باید دغدغه نخست مسئولان باشند. درحال حاضر اقتصاد مقاومتی استراتژی کشور در مقابله با تحریم‌هاست. دولت باید متوجه این نکته باشد که اقتصاد مقاومتی به این معنا نیست که مردم را زجر و گرسنگی بدهیم، بحث بر سر این است که درست و بجا مصرف کنیم. برای این مسئله نیز باید مدیریت و برنامه‌ریزی داشته باشیم.

  • رئیس‌جمهور در اصفهان در بازدید از پروژه در حال احداث نقش جهان که چند سالی است بر زمین مانده به مسئله تحریم‌ها اشاره کرده و گفتند که به‌رغم فشارهای دشمنان این پروژه‌ها به بهره‌برداری می‌رسند. رویارویی با مشکلات چه ضرورت‌های مدیریتی‌ای دارد؟

ما همه مشکلات را نباید گردن تحریم‌ها بیندازیم. تحریم‌ها در نهایت و حداکثر 30تا 40درصد در مشکلات اقتصادی ما اثر داشته‌اند. دستگاه اجرایی نظارت دقیقی بر امور خود ندارد. ما شرایط سخت‌تر از امروز را قبلاً داشته‌ایم. فشارهای اقتصادی زمان جنگ بر ما به‌مراتب بیشتر از امروز بود ولی این همه تلاطم اقتصادی نداشتیم. دولت باید بتواند بر اوضاع و احوال اقتصادی کشور کنترل داشته باشد و از ظرفیت‌های متعددی که وجود دارد درست و به موقع استفاده کند تا بتوانیم از این مرحله عبور کنیم.

  • شعار سال «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» تا چه میزان محقق شده است؟

نخستین جاهایی که می‌بایست این خواسته را پیگیری و دنبال می‌کردند دولت و دستگاه‌های اجرایی بودند که باید به این شعار جامه عمل می‌پوشاندند ولی متأسفانه کمتر به این مسئله توجه شد. مجلس با توجه به اینکه در سال‌جاری از سمت دولت اتفاقی در این خصوص نیفتاد طرحی را در جهت حمایت از تولید ملی آماده کرده که به‌زودی به صحن می‌برد تا برای تقویت تولید ملی قوانین و الزاماتی را متوجه دولت کند.

  • دوری از تنش‌زایی در فضای سیاسی کشور چقدر می‌تواند به حل این مشکلات کمک کند؟

توصیه من به دولت این است که در مدت زمان کوتاهی که تا پایان فعالیتش باقی مانده، کشور را با آرامش و بدون تنش تا روزهای سرنوشت ساز انتخابات سال آتی هدایت کند. شرایط ایران در عرصه بین‌الملل و موضوع تحریم‌ها نیز اهمیت این مسئله را دوچندان می‌کند.

کد خبر 193477
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز