دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: اعلام طرح گسترش شهرک‌سازی‌های غیرقانونی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی کمتر از یک روز پس از ارتقای جایگاه فلسطین در سازمان ملل متحد آنقدر گستاخانه و غیرمنطقی بود که این بار علاوه بر انتقادهای گسترده بین‌المللی باعث واکنش متحدان همیشگی این رژیم هم شده است.

بلدوزر

درحالی‌که کشورهای اروپایی در گذشته تنها به صدور بیانیه برای اعتراض به رژیم صهیونیستی اکتفا می‌کردند، همزمان با انتقاد و مخالفت کشورهای مختلف جهان، روز گذشته فرانسه، انگلیس و سوئد در اقدامی کم‌سابقه سفرای رژیم صهیونیستی را احضار کردند تا اعتراض خود به تصمیم این رژیم برای ساخت ‎سه‌هزار واحد مسکونی جدید در کرانه باختری و بیت‌المقدس را اعلام کنند.

وزارت امور خارجه انگلیس پس از احضار سفیر اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور خواسته است که مقام‌‌های اسرائیلی در تصمیم خود تجدید نظر کنند. در این بیانیه هشدار داده شده است که درصورت شروع ساخت‌وساز واحدهای مسکونی جدید، انگلیس «واکنش سختی» به این موضوع خواهد داشت. دولت انگلیس همچنین تأکید کرده است که این اقدام اسرائیل باعث شک و تردید درباره تعهد این رژیم برای صلح با فلسطینی‌ها می‌شود.

مقام‌های رژیم صهیونیستی به‌دنبال پیروزی فلسطینی‌ها در را‌ی‌گیری مجمع عمومی سازمان ملل متحد، این بار قصد گسترش ساخت‌وسازهای غیرقانونی خود در منطقهE1 و شهرک معاله ادومیم (در منطقه بین بیت‌المقدس و کرانه باختری) را دارد که می‌تواند با این اقدام فلسطینی‌های ساکن شرق بیت‌المقدس را به‌طور کامل از بقیه فلسطینی‌ها در کرانه باختری جدا کند و مناطق فلسطینی‌نشین دوپاره شود.

فرانسه نخستین کشور مهم اروپایی بود که حمایت خود را از ارتقای جایگاه فلسطین در سازمان ملل متحد علنی کردو با احضار سفیر رژیم صهیونیستی اعتراض خود را به تصمیم برای گسترش شهرک‌سازی‌ها اعلام و تأکید کرد که این اقدام مانع جدی در مسیر طرح تشکیل دو کشور به‌حساب می‌آید.

صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین روز گذشته با استقبال از اقدام انگلیس و فرانسه اعلام کرد که طرح اسرائیل هر نوع شانسی برای مذاکره در آینده را از بین می‌برد. سامی ابوزهری، سخنگوی جنبش حماس هم اعلام کرده که طرح اسرائیل برای گسترش شهرک‌سازی‌ها توهینی به جامعه بین‌المللی به حساب می‌آید.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داده که لندن و پاریس که هماهنگی نزدیکی در این رابطه دارند در ابتدا قصد داشتند که سفرای خود را از تل‌آویو فرابخوانند اما مقام‌های دو کشور به این نتیجه رسیدند که هنوز فرصت برای این اقدام وجود دارد. فراخواندن سفرای این دو کشور می‌تواند اقدام مشابه کشورهای اروپایی را به‌دنبال داشته باشد و روابط آنها را با رژیم صهیونیستی به‌شدت بحرانی کند.

دولت‌های آلمان، روسیه و چین هم با صدور بیانیه‌هایی مخالفت خود را با گسترش شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند. سخنگوی دولت آلمان روز گذشته با تأکید بر اینکه این اقدام شانس ازسرگیری مذاکرات صلح را کاهش می‌دهد، اعلام کرد که این کشور از اسرائیل خواسته است تا از تصمیم خود برای گسترش شهرک‌سازی‌ها صرف‌نظر کند. وزارت امور خارجه روسیه هم با مخالفت با این اقدام رژیم صهیونیستی تأکید کرده است که این مسئله شدیدترین ضربه را به روند صلح می‌‌زند. سخنگوی وزارت امور خارجه چین هم اعلام کرد که پکن مانند همیشه مخالف شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی است.

بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد هم هشدار داده است که گسترش شهرک‌سازی‌های اسرائیل در مناطق اشغالی می‌تواند «ضربه‌ای مهلک» به روند مذاکرات صلح وارد کند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اما با بی‌توجهی به اعتراض‌های بین‌المللی، از این واکنش‌ها انتقاد و اعلام کرده که این رژیم ساخت‌وساز را در بیت‌المقدس و تمام مناطقی که منافع استراتژیک اسرائیل را تأمین می‌کند، ادامه خواهد داد.

کد خبر 193236
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز