جمعه ۱۰ آذر ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: ۶۵ سال طول کشید تا اعضای سازمان ملل متحد پس از تصویب قطعنامه‌ای که به اسرائیل موجودیت داد، قدمی کوچک اما مهم برای فلسطین بردارند و با وجود تلاش و مخالفت شدید آمریکا و رژیم صهیونیستی این بار به‌صورت غیرمستقیم کشوری به نام فلسطین را در سازمان ملل متحد به رسمیت بشناسند.

اعتراض

بیش از شش دهه پس از تصویب قطعنامه ۱۸۱در مجمع عمومی سازمان ملل متحد این بار درحالی‌که آمریکا و اسرائیل تنها مانده بودند و هیچ کشور مهم و متحدان سنتی‌شان را در جبهه خود نداشتند کشورهای جهان با اکثریت آرا جایگاه فلسطین را از «نهاد ناظر» به «کشور ناظر غیرعضو» ارتقا دادند تا یک پیروزی دیگر برای فلسطینی‌ها رقم بخورد و اسرائیل پس از شکست در برابر نیروهای مقاومت در جنگ هشت روزه غزه ضربه سخت دیگری را متحمل شود.

با وجود همه تلاش‌های آمریکا و اسرائیل از ماه‌ها قبل در رأی‌گیری مجمع عمومی سازمان ملل متحد در روز ۲۹ نوامبر ۱۳۸ کشور در مقابل ۹ رأی مخالف و ۴۱ رأی ممتنع با ارتقای جایگاه فلسطین در این سازمان موافقت کردند تا روزی تاریخی برای فلسطین شکل بگیرد. این پیروزی برای فلسطینی‌ها در سالگرد تصویب قطعنامه ۱۸۱ و همزمان با روز بین‌المللی همبستگی با مردم فلسطین شکل گرفت.

در ۲۹ نوامبر سال ۱۹۴۷ مجمع عمومی سازمان ملل با 33رأی موافق در مقابل ۱۳ رأی مخالف قطعنامه ۱۸۱ را برای تقسیم فلسطین تصویب کرده بود؛ مصوبه‌ای که به اسرائیل موجودیت داد و بسیاری آن را گواهی تولد این رژیم می‌خوانند. در سالگرد تصویب این قطعنامه اما فلسطینی‌ها موفق شدند پس از به‌نتیجه نرسیدن تلاش‌هایشان برای عضویت کامل در سازمان ملل متحد این ارتقای جایگاه مهم را به‌دست آورند تا جشن شادی فلسطینی‌ها در کرانه باختری و نوار غزه برگزار شود.

با استفاده از این ارتقای جایگاه، فلسطینی‌ها می‌توانند درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی، ساخت و سازهای غیرقانونی و هزاران مورد دیگر به نهادهای بین‌المللی ازجمله دادگاه کیفری بین‌المللی شکایت کنند. پیش از این فلسطینی‌ها به‌دنبال عضویت کامل در سازمان ملل و به رسمیت شناخته شدن به‌عنوان کشوری مستقل در این سازمان بودند. این اقدام اما براساس ساختار سازمان ملل نیازمند تصویب شورای امنیت بود و با حق وتوی آمریکا در این شورا به نتیجه نرسید.

آمریکا تهدید کرده‌است که در صورت رأی مثبت به‌حق کشور فلسطین، کمک مالی خود را به سازمان ملل و دولت فلسطین قطع می‌کند.تصویب ارتقای جایگاه فلسطین باعث شد تا فلسطینی‌ها به جشن و شادی بپردازند. هزاران نفر از فلسطینی‌ها در کرانه باختری و نوار غزه این پیروزی را جشن گرفتند.

حماس هم که پیش از این حمایت خود را از اقدام محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرده بود این ارتقای جایگاه را یک پیروزی خواند. مقام‌های حماس تأکید کرده‌اند که حمایت آنها از این اقدام براساس به رسمیت نشناختن اشغالگران و حق بازگشت آوارگان فلسطینی استوار است. گفته می‌شود محمود عباس قصد دارد به‌زودی برای مذاکره با مقام‌های حماس به نوار غزه سفر کند. این مصوبه اما خشم و نگرانی آمریکا و رژیم صهیونیستی را به‌دنبال داشت.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا با تأسف‌آمیز خواندن این موضوع در این رابطه گفت: این مصوبه سازنده نیست و موانع را بر سر پیشرفت مذاکرات صلح بیشتر خواهد کرد. سوزان رایس، نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز با ابراز تأسف از این قطعنامه گفت: تصویب چنین قطعنامه‌هایی از سوی مجمع عمومی سازمان ملل هیچ فایده‌ای ندارد و راه رسیدن به صلح در خاورمیانه را دشوارتر می‌کند و به همین‌خاطر آمریکا علیه آن رأی داد.

چه کشورهایی رأی منفی دادند

۱۳۸ کشور جهان از ارتقای جایگاه فلسطین با رأی مثبت خود حمایت کردند. در مقابل آمریکا و رژیم صهیونیستی تنها توانستند به غیراز کانادا ، جمهوری چک و پاناما رأی جزایر کوچک اقیانوس آرام که بیشتر فرمانبر هستند را در جبهه خود داشته باشند. متحدهای مهم آمریکا مانند انگلیس هم ترجیح دادند در مقابل اکثریت کشورها تسلیم شده و رأی ممتنع بدهند.جزایر مارشال، میکرونزیا، نائورو، پالائو جزایر کوچک اقیانوس آرام با جمعیت چندهزار نفری در میان هشت کشور همراه آمریکا به حق فلسطینیان رأی منفی دادند. انگلیس، آلمان، استرالیا، کلمبیا، هلند، سنگاپور، بوسنی و هرزگوین، کامرون، کرواسی، لهستان و مجارستان در این رأی‌گیری، رأی ممتنع دادند.

کد خبر 192805
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز