چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۴:۴۵
۰ نفر

رامتین فرزاد: همواره برگزاری مسابقات ورزشی در کشورهای جهان دارای اهمیت بوده است.

توریسم ورزشی نیز به عنوان یکی از مهمترین راه‌های در‌آمدزایی و ایجاد اشتغال مورد توجه مدیران بسیاری از شهرهای بزرگ جهان بوده و در قالب آن می‌توان به درآمدهای چشمگیر حاصله از این راه توجه داشت. هم اکنون مسئولان شهرهای بزرگ جهان رقابتی نزدیک را برای میزبانی مسابقات مطرح جهانی دارند.

در میان تمام مسابقات ورزشی که در جهان برگزار می‌شود، برگزاری مسابقات المپیک جایگاهی ویژه دارد و برنامه‌ریزان شهری نیز اهمیتی فراوان برای آن قائل‌اند. از قرار، کمیته بین‌المللی المپیک برای برگزاری این مسابقات در سال 2016 درصدد انتخاب شهری برای میزبانی آن هستند.

بر این اساس شهرهای توکیو و ریودوژانیرو و پراگ به عنوان نامزدهای اصلی آمادگی خود را اعلام کرده‌اند. در کنار این شهرها لس‌آنجلس به عنوان جدی‌ترین رقیب از ایالات متحده آمریکا به کمیته مرکزی برگزاری این مسابقات معرفی شده است.

بی تردید برگزاری مسابقات المپیک در هر کدام از این شهرها می‌تواند گردشگران بسیاری را به این شهرها جذب کند و باعث سود اقتصادی فراوانی برای هر کدام از این شهرها شود.
کارشناسان برآورد می‌کنند که برگزاری احتمالی مسابقات المپیک در شهر لس‌آنجلس بیش از ۷ میلیارد دلار درآمد نصیب این شهر کند و ۶۷هزار شغل تازه برای ساکنان آن به وجود آورد.

مطالعات کارشناسان اقتصادی نشان داده است در صورت برگزاری مسابقات المپیک سال ۲۰۱۶ در شهر لس‌آنجلس، این مسابقات اثرات مهم و قابل توجهی بر شرایط اقتصادی این شهر خواهد داشت.

طبق نتایج مطالعاتی که  به تازگی توسط «سازمان تحقیقات اکونومیک»  منتشر شده برگزاری مسابقات المپیک ۲۰۱۶  در لس‌آنجلس، جمعیتی بالغ بر ۸۷۵ هزار نفر را از سراسر جهان در قالب توریسم ورزشی به این شهر سرازیر خواهد کرد.

آنتونیو ویارگوزا، شهردار شهر لس‌آنجلس در مورد برگزاری المپیک در این شهر معتقد است: «مزایده‌هایی که برای برگزاری مسابقات المپیک ۲۰۱۶ به شهرداری ارائه شده به خوبی نمایانگر این واقعیت است که حضور المپیک در لس‌آنجلس از نظر اقتصادی حکم دریافت مدال طلا برای این  شهر را دارد. این روندی است که می‌تواند تا سال‌ها اثرات مثبتی بر اقتصاد کلی شهر لس‌آنجلس داشته باشد.»

دیوید ویلکاکس، کارشناس «سازمان تحقیقات اکونومیک»، آمار منتشر شده را یک حدس نه چندان دقیق می‌خواند و معتقد است که با آغاز حرکت و پیشروی این طرح، راه‌های به دست آوردن عواید تازه از آن نیز چندین برابر خواهد شد.

بری سندرز، «رئیس کمیته المپیک کالیفرنیای جنوبی» اعتقاد دارد که در مراحل اولیه، صدها هتل، رستوران و مراکز خرید، از درآمد حاصل از برگزاری المپیک در شهر لس‌آنجلس بهره‌مند خواهند شد. علاوه بر آن بیش از ۶میلیون بلیت برای تماشای مسابقات مختلف به فروش خواهد رسید.

سندرز معتقد است که لس‌آنجلس، که پیش از این یکبار دیگر میزبان المپیک بوده، برای برگزاری این مسابقات نیازی به ایجاد اماکن تازه ندارد.

منافع و عواید حاصل از اجرای مراسم المپیک ۲۰۱۶ در شهر لس‌آنجلس به قدری چشمگیر است که اعضای شورای شهر با تصویب بودجه‌ای ۵۰۰ میلیون دلاری، تضمین کرده‌اند که چنانچه شهر لس‌آنجلس در مزایده برگزاری المپیک برنده و در طول برگزاری این مسابقات نیز متضرر شود، این ضررها را  جبران کنند.

روز چهاردهم ماه جاری، کمیته المپیک ایالات متحده آمریکا نام میزبان مسابقات المپیک ۲۰۱۶ را از میان دو شهر شیکاگو و لس‌آنجلس اعلام خواهد کرد و پس از آن در سال ۲۰۰۹ کمیته بین‌المللی المپیک نیز از میان نامزدهای مختلف یک شهر را برای برگزاری این مسابقات انتخاب خواهد کرد.

تاکنون شهرهای توکیو در ژاپن، ریودوژانیرو در برزیل و پراگ، پایتخت جمهوری چک، به طور رسمی پیشنهاد میزبانی المپیک ۲۰۱۶ را به کمیته بین‌المللی المپیک ارائه کرده‌اند.

کد خبر 19322

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز