همشهری آنلاین: درگذشت احسان نراقی، تأثیر آلودگی هوا در فعالیت مدارس و ادارات در تهران و شهرستان‌ها، خاکسپاری کامران شاهین‌فر، حضور آیت الله موحدی کرمانی در سنگر نماز جمعه تهران، اعتراض دانشجویان مقابل وزارت علوم، احضار کارگردان و تهیه‌کننده «من مادر هستم»، افتتاح نخستین دانشکده مجازی سلامت، جریمه 5 میلیونی ژوزه و ... سرخط اخبار یکشنبه 12 آذر ماه بودند که در ادامه آمده است:

headlines.jpg

احسان نراقی درگذشت

احسان نراقی، نویسنده و پژوهشگر در حوزه فلسفه و جامعه‌شناسی ساعت 3 بامداد دوشنبه 12 آذر ماه پس از طی یک دوره بیماری در سن 86 سالگی در منزلش در تهران درگذشت.

احسان نراقی در سال 1305 به دنیا آمد. این نویسنده و جامعه‌شناس ایرانی، تنها ایرانی است که معاون یونسکو بوده است. پایان یک رویا، علوم اجتماعی و سیر تکوینی آن، آئین جوانمردی (ترجمه از هانری کُربن)، اقبال ناممکن، آزادی، آنچه خود داشت، جامعه، جوانان، دانشگاه، غربت غرب، طمع خام و نظری به تحقیقات اجتماعی در ایران از جمله کتاب‌های منتشر شده از احسان نراقی در ایران است.

تشکیل وزارت زیربنایی با ادغام 3 وزارتخانه

علی نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی و سرپرست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از تشکیل وزارت امور زیربنایی با ادغام وزارت ارتباطات، راه و مسکن و یک وزارتخانه دیگر خبر داد.

مدارس و ادارات تهران به هیچ وجه تعطیل نمی‌شوند

رسول علی اشرفی‌پور، سخنگوی کمیته کاهش آلودگی هوای تهران با اشاره به انتشار شایعاتی مبنی بر تعطیلی مدارس و ادارات در روزهای آتی به فارس گفت: به هیچ وجه تعطیلی مدارس و ادارات در دستور کار کمیته کاهش آلودگی هوای تهران نیست. شایعات و خبرهایی مبنی بر تعطیلی مدارس و ادارات به دلیل آلودگی هوای تهران منتشر شده که به هیچ وجه تعطیلی در دستور کار کمیته کاهش آلودگی هوای تهران نبوده است.

وی افزود: هوای تهران در شرایط هشدار قرار دارد و برای آلودگی هوا توسط یک آلاینده تعطیلی در دستور کار نیست.

تمدید مهلت ثبت‌نام کنکور دکتری 92

حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش از تمدید مهلت ثبت نام کنکور دکتری 92 تا ۱۴ آذر ماه خبر داد.

کامران شاهین‌فر تا بهشت‌زهرا بدرقه شد

پیکر کامران شاهین‌فر معمار برجسته ایرانی و دبیر اول جامعه معماران ایران صبح یکشنبه 12 آذر ماه از مقابل بیمارستان مهراد به سمت قطعه هنرمندان تشییع شد.

کامران شاهین‌فر جمعه شب به دلیل سکته قلبی فوت کرد. مراسم یادبود مرحوم شاهین‌فر سه شنبه 14 آذر بعد از ظهر در مسجد الرضا برگزار می‌شود که زمان آن متعاقبا اعلام می‌شود.

آیت الله موحدی کرمانی امام جمعه موقت تهران شد

شورای سیاستگذاری ائمه جمعه اعلام کرد: آیت‌الله موحدی کرمانی از سوی مقام معظم رهبری به سمت امامت جمعه موقت تهران منصوب شد. آیت‌الله موحدی کرمانی نماینده سابق ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بوده و از اعضاء مجلس خبرنگاران رهبری و مجمع تشخیص مصلح نظام است.

اعتراض دانشجویی مقابل وزارت علوم

مهر نوشت: دانشجویان دانشکده فنی شهیدشمسی پور در اعتراض به تغییر محل دانشکده و اختصاص آن به سازمان فنی و حرفه ای مقابل وزارت علوم تحقیقات و فناوری تجمع کردند.

دانشجویان معترض اعلام کردند که با وجود اینکه زمین دانشکده شهید شمسی پور وقف مسائل مربوط به آموزش است، سازمان فنی حرفه‌‎ای قصد دارد کاربری این زمین را به اداری تغییر داده و به جمع ساختمان‌های سازمان فنی و حرفه‌ای اضافه کند.

روسای سه دانشگاه از شیوه جاری آزمون دکتری حمایت نکردند

مهر نوشت: برگزاری آزمون نیمه متمرکز دکتری حمایت 69 دانشگاه کشور را در پی داشت و در همین زمینه روسای این دانشگاهها با صدور بیانیه ای حمایتشان را از برگزاری آزمون نیمه متمرکز دکتری اعلام کردند.

در بخشی از بیانیه روسای دانشگاههای کشور آمده است: سیاست برگزاری آزمون به روش نیمه متمرکز اجرایی شد که طی چند سال پس از اعمال اصلاحات و رفع نقص، اجرای این طرح موجبات رضایتمندی، افزایش انگیزه و نشاط علمی را در بین متقاضیان به وجود آورد، به گونه ای که به نظر می رسد با توجه به نتایج مثبت میدانی و نظرسنجیهای علمی از متقاضیان و هیأتهای علمی، زمینه تغییر فرایند مذکور به آزمون با روش متمرکز فراهم شده باشد. بر این اساس، هر گونه اصرار بر اجرای شیوه ناقص و ناکارآمد گذشته، غیرعلمی و غیرکارشناسانه بوده و قابلیت اجرایی نخواهد داشت.

در میان این 69 دانشگاه کشور، اسامی دانشگاههای بزرگی مانند تهران، صنعتی شریف و صنعتی امیرکبیر دیده نمی شود.

شمقدری، جیرانی و موسوی به دادسرا احضار شدند

مهر نوشت: کارگردان و تهیه کننده "من مادر هستم" و رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد اسلامی به دادسرای کارکنان دولت احضار شدند.

همزمان با اعتراضات علیه فیلم "من مادر هستم" و طرح شکایتی جمعی از مخالفان اکران این فیلم در دادستانی تهران ، پرونده ای در شعبه نهم بازپرسی دادسرای کارکنان دولت تشکیل شد. بازپرس پرونده نیز پس از بررسی شکایت ، جواد شمقدری -رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد اسلامی- ، فریدون جیرانی کارگردان فیلم و غلامرضا موسوی تهیه کننده فیلم را برای توضیحات به دادسرا احضار کرد.

پدر علم روان سنجی ایران درگذشت

مهر نوشت: دکتر حیدرعلی هومن، بنیانگذار علم نوین روان سنجی در ایران و مولف شمار زیادی کتاب و مقاله در زمینه روان سنجی، سنجش و اندازه گیری، روش تحقیق و آمار صبح یکشنبه 12 آذر سال 91 در سن 80 سالگی به دلیل نارسایی تنفسی دار فنی را وداع گفت.

خبر جدید درباره حذف کنکور دانشگاه آزاد

فرهاد دانشجو، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از موافقت وزارت علوم با حذف کنکور در دوره های کارشناسی پیوسته و ناپیوسته این دانشگاه خبر داد و گفت: با موافقت وزارت علوم، کنکور در 80 درصد رشته محلهای دانشگاه آزاد برگزار نمی شود و منتظر ابلاغیه این وزارتخانه در خصوص عملی کردن این اقدام هستم. به محض دریافت این ابلاغیه، جزئیات حذف کنکور در سامانه مرکز آزمون این دانشگاه درج می شود و شیوه پذیرش بدون کنکور از بهمن ماه در این دانشگاه اجرایی خواهد شد همچنین پذیرش بر اساس سوابق علمی و اولویتهای بومی انجام می شود.

نخستین دانشکده مجازی سلامت افتتاح شد

نخستین دانشکده مجازی سلامت کشور یکشنبه 12 آذر ماه با حضور وزیر بهداشت، رییس دانشگاه، اعضای هیات رئیسه، مشاوران و اعضای هیات ممیزه دانشگاه دانشگاه علوم پزشکی تهران افتتاح شد.

تعلیق جلسات دادگاه عالی قانون اساسی مصر تا اطلاع ثانوی

مهر به نقل از شبکه های العربیه و الجزیره نوشت: دادگاه عالی قانون اساسی مصر تا اطلاع ثانوی جلسات خود را معلق کرده است. مصر پس از صدور بیانیه قانون اساسی از سوی محمد مرسی رئیس جمهوری این کشور شاهد نا آرامی و تنش فراوان شده است.

ژوزه 5 میلیون جریمه شد

کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال سرمربی تیم پرسپولیس را به دلیل انجام مصاحبه‌ای علیه کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی به پرداخت مبلغ پنج میلیون تومان جریمه نقدی محکوم کرد.

شهردار تهران از محمد علی نجفی عیادت کرد

مهر نوشت: محمدباقر قالیباف شهردار تهران یکشنبه 12 آذر ماه با حضور در بیمارستان قلب شهید رجایی از محمدعلی نجفی - عضو شورای شهر تهران وزیر پیشین آموزش و پرورش - عیادت کرد.

هادی ساعی عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران ، احمد مسجدجامعی، معصومه ابتکار، حبیب کاشانی، علیرضا دبیر به نمایندگی از شورای شهر تهران، محسن الویری شهردار سابق تهران، محمد هاشمی رییس دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، محسن هاشمی مدیرعامل پیشین متروی تهران و علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه نیز یکشنبه به عیادت نجفی در بیمارستان قلب شهید رجایی رفتند.

محمدرضا عارف معاون اول رییس‌جمهور در دولت خاتمی، کمال خرازی وزیر پیشین امور خارجه و محمدرضا خاتمی و علی خاتمی از جمله دیگر عیادت‌کنندگان نجفی در بیمارستان بودند. همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین نورالهیان، حسین کمالی، عطریانفر و ایرج فاضل امروز صبح از این عضو شورای شهر تهران عیادت کردند و سیدمحمد خاتمی نیز در تماسی تلفنی وضعیت جسمی نجفی را پیگیری و ضمن آرزوی سلامتی، از روند معالجه وی کسب اطلاع کرد. سیدمحمدهادی ایازی و علیرضا جاوید معاونان شهردار تهران نیز از عیادت کنندگان نجفی بودند.

همایش فرزین با حضور سه وزیر و معاون اول رئیس جمهور برگزار شد

همایش «ثروت ملی توسعه پایدار» صبح یکشنبه 12 آذر ماه با حضور محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور، محمدرضا فرزین رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی، سید شمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی، رستم قاسمی وزیر نفت و مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت در سالن خواجه‌نصیر مرکز همایش‌های مجلس برگزار شد.

تصمیمات جدید کمیته ویژه‌ ارزی به بانک‌های‌ عامل ابلاغ شد

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با توجه به مشکلات مربوط به تعهدات ارزی بانک‌ها طی نامه‌ای عمومی تصمیمات کمیته ویژه‌ ارزی را به بانک های عامل ابلاغ کرد.

رژیم‌صهیونیستی 100 میلیون دلار درآمد مالیاتی تشکیلات خودگردان را مسدود کرد

فارس نوشت: وزیر اقتصاد رژیم‌صهیونیستی امروز رسما اعلام کرد که این رژیم در پاسخ به پذیرفته شدن درخواست فلسطینی‌ها برای ارتقای وضعیت در سازمان ملل، ده‌ها میلیون دلار درآمد مالیاتی تشکیلات خودگردان را بلوکه می‌کند.

«یوال اشتینیتز» اعلام کرد اسرائیل 450 میلیون شیکل (بیش از 100 میلیون دلار) از درآمدهای مالیاتی فلسطینی‌ها را که قرار بود به حساب تشکیلات خودگردان واریز شود، مسدود می‌کند.

ثبات نسبی قیمت سکه در بازار / دلار 2890 تومان

فارس نوشت: قیمت انواع مسکوکات طلا امروز در بازار داخلی نسبت به روز گذشته در حالی تغییر چندانی نداشت که نرخ دلار آمریکا ۱۰ تومان کاهش داشت.

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی یک میلیون و 189 هزار تومان ،نیم سکه بهار آزادی 591 هزار تومان، ربع سکه 305 هزار تومان و سکه یک گرمی 182 هزار تومان است. نرخ دلار آمریکا نیز امروز در بازار غیر رسمی ارز در حالی 2890 تومان بود که روز گذشته نرخ آن به ۲۹۰۰ تومان هم رسیده بود.

بنابراین گزارش، قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی نیز 1715 دلار ، قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار در بازار تهران 518 هزار و 800 تومان و قیمت هر گرم طلای 18 عیار 119 هزار و 770 تومان است.

۵ گردشگر آلمانی در مصر کشته شدند

فارس نوشت: واژگونی یک دستگاه اتوبوس در نزدیکی دریای سرخ در شهر «الغردقة» مصر به مرگ 5 گردشگر آلمانی منجر شد. شماری از گردشگران هم در جریان این تصادف زخمی شدند. وضعیت بد راه‌ها و بی‌توجهی به قوانین تردد از عوامل وقوع این تصادف اعلام شده‌اند.

مقامات پلیس محلی با اعلام این خبر همچنین از مرگ 2 گردشگر مصری در جریان تصادف دیگری خبر داد. روز جمعه نیز 2 گردشگر روسی در منطقه «نویبه» کشته شده بودند. چندی پیش نیز 47 دانش‌آموز مصری در جریان تصادف اتوبوس مدرسه با قطار جان خود را از دست داده بودند.

مدارس و دانشگاه‌های اراک دوشنبه تعطیل شد

علی‌اکبر شعبانی‌فرد، استاندار مرکزی تمامی مدارس و دانشگاه‌های شهر اراک را به دلیل وارونگی هوا و ایستایی آلایندگی دوشنبه 13 آذر ماه را تعطیل اعلام کرد.

اسرائیل حکم بازداشت ۶ ماهه دبیرکل مجلس قانونگذاری فلسطین را صادر کرد

فارس نوشت: اسرائیل پس از ناکامی اخیر در جنگ غزه اقدام به ربودن نمایندگان وابسته به حماس در پارلمان فلسطین کرده و دادگاه استیناف رژیم صهیونیستی حکم بازداشت اداری ۶ ماهه دبیرکل ربوده شده مجلس قانونگذاری فلسطین را تائید کرد.

رئیس جمهور جدید مکزیک سوگند یاد کرد

«انریکو پنانیتو» سیاستمدار 46 ساله از حزب «انقلابی نهادی» روز گذشته با سوگند در مجلس نمایندگان رسما رئیس جمهور جدید مکزیک شد. وی در این مراسم در حالی که قدرت را از «فیلیپ کالدرون» رئیس‌جمهور پشین تحویل می گرفت که به شهروندان مکزیکی قول داد که تمرکز اقدامات دولتش را بر تحقق صلح در مکزیک قرار دهد.

مجلس با فوریت طرح معافیت مسکن مهر از مالیات مخالفت کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی یکشنبه 12 آذر ماه دو فوریت طرح معافیت مسکن مهر از قانون مالیات‌های مستقیم را بررسی و با دوفوریت و یک‌فوریت آن مخالفت کردند.

احمدی‌نژاد از کتب قانون اساسی رونمایی کرد

محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور اسلامی کشورمان در اولین همایش ملی قوه مجریه در حقوق اساسی از مجموع آثار منتشر شده توسط معاونت حقوقی رئیس‌جمهور رونمایی کرد.

برگزاری اجلاس اساتید دانشگاه‌های جهان اسلام در ۲۰ آذر ماه

علی اکبر ولایتی، دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی از برگزاری اجلاس اساتید دانشگاه‌های جهان اسلام در ۲۰ آذر خبر داد.

حمله پهپاد آمریکایی به پاکستان 4 کشته برجای گذاشت

فارس نوشت: بر اثر حمله موشکی پهپاد آمریکایی به یک منزل مسکونی در «وزیرستانی جنوبی» 4 نفر از جمله یک عضو ارشد القاعده کشته شدند. در این حمله هوایی 3 نفر نیز زخمی شدند.

کد خبر 193081
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز