روزنامه همشهری در تاریخ هفتم آذرماه در گزارشی که با عنوان «آثار جهانی ایران ناشناس مانده‌اند» منتشر کرده بود با استناد به گزارش خبرگزاری مهر به ضعف اطلاع‌رسانی در معرفی 15اثر جهانی شده ایران و نبود سایت‌های مختص هر یک از آثار جهانی شده و نداشتن کتاب جامع ویژه این آثار برای علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ ایران یا گردشگران خارجی پرداخته بود.

سازه های آبی شوشتر

در همین ارتباط دفتر امور پایگاه‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور پاسخی به روزنامه همشهری ارسال کرده است که در ادامه می‌خوانید.

moreآثار جهانی ایران ناشناس مانده اند

«سایت امور پایگاه‌های میراث جهانی به آدرس اینترنتی www. paygahha. ir در تیرماه 1387طراحی گردید و با داشتن قسمت‌های مختلفی همچون بانک اطلاعاتی پایگاه‌ها، اسناد، آیین‌نامه‌ها و طراحی‌های عمرانی راه‌اندازی گردید که قابل ذکر است که این پایگاه اینترنتی در سال 1389بنا به بررسی‌های صورت گرفته به روزرسانی و دارای طراحی جدید گردید.
با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و با توجه به اینکه ایران صاحب 15اثر میراث جهانی گردید، بعد از برگزاری جلسات متعدد کارشناسی و جمع آوری نظرات مدیران پایگاه‌های ثبت جهانی مقرر گردید تمامی 15پایگاه جهانی ثبت‌شده ایران هر کدام دارای یک وب‌سایت مرجع به دو زبان انگلیسی و فارسی باشند که تمامی نیازهای افراد مرتبط با این حوزه و همچنین گردشگران داخلی و خارجی را برطرف نماید؛ ازجمله این نیازها که برای این وب سایت مرجع درنظر گرفته شده است می‌توان به:
1 - موقعیت جغرافیایی و نحوه دسترسی به پایگاه‌ها
2 - معرفی زیرساخت‌های گردشگری، اقامتگاه‌ها و هتل‌های محدوده پایگاه‌های جهانی
3 - گالری عکس و معرفی کامل پایگاه‌ها
4 - آمار آنلاین بازدیدکنندگان
5 - معرفی به موتورهای جست‌وجو با عناوین لاتین و فارسی
6 - طراحی گرافیک یکسان برای کلیه پایگاه‌ها
7 - روزشمار پیشرفت طرح‌های عمرانی و. . . اشاره کرد.

همچنین پورتال جامع طرح‌های عمرانی تمامی پایگاه‌های ثبت جهانی در حال طراحی و اجراست که تمامی این پروژه‌های حوزه فناوری اطلاعات به‌زودی به بهره‌برداری و اجرا می‌رسد.»

توضیح همشهری: پاسخ محترمانه معاونت امور پایگاه‌های سازمان میراث فرهنگی اگرچه با هدف تنویر افکار عمومی قابل تحسین است ولی مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی معرفی شده در این پاسخ که با دامنه ir در حال فعالیت است،نشان از ضعف فراوان در طراحی و به‌طور مشخص در بخش مربوط به 15اثر ثبت جهانی شده ایران دارد. نکته نخست اینکه سایت پایگاه‌ها که به اعلام معاونت دفتر پایگاه‌های جهانی سازمان میراث فرهنگی پاسخگوی نیاز گردشگران داخلی و خارجی و افراد مرتبط با این حوزه است از چنان ضعف‌هایی برخوردار است که می‌توان گفت نه‌تنها نیاز به دانستن از پایگاه‌های جهانی ایران را مرتفع نمی‌کند که تنها یک پاراگراف در مورد هر یک از آثار ثبت جهانی شده ایران توضیح دارد و به معرفی مدیر پایگاه یا پرسنل آنها پرداخته و به‌صورت کاملا غیرحرفه‌ای طراحی شده است.

نکته دیگر اینکه هر مخاطبی که در فضای مجازی در جست‌وجوی موضوعی خاص است پس از درج کلمه مورد نظر در موتورهای جست‌وجو بلافاصله اطلاعات مربوطه را با توجه به اهمیت و تعداد مراجعه به سایت موردنظر دریافت می‌کند.

بنابراین باید دید که آیا سایت معرفی شده پایگاه‌های ایران که البته دارای دامنه اینترنتی ایران(ir) است نه دامنه جهانی(com) در رتبه چندم اطلاعات دریافتی موتورهای جست‌وجو جای دارد. این در حالی است که علاقه‌مندان و گردشگران خارجی علاقه‌مند به تاریخ و فرهنگ ایران معمولا با درج نام مکان مورد علاقه خود به‌طور مثال درج نام Persepolis یا susa و...‌ اطلاعات را جست‌وجو می‌کنند که با اطمینان می‌توان گفت این جست‌وجو مخاطب را به سایت معرفی شده پایگاه‌های ایران ارجاع نخواهد داد. این در حالی است که با مراجعه به سایت‌های اینترنتی موزه‌ها و مراکز تاریخی خارج از کشور که برخی از آنها حتی در اندازه میراث جهانی شده ایران نیز نیستند اطلاعات کامل و جامع از قبیل موزه مجازی، عکس، تاریخچه، نقشه و حتی اطلاعات چندرسانه‌ای در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد.

کد خبر 192967

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز