شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: کویت دیروز شاهد برگزاری انتخابات پارلمانی بود که با تحریم مخالفان، به یکی از جنجالی‌ترین رویدادهای سیاسی همه سال‌های اخیر این کشور تبدیل شده‌است.

کویت

مخالفان دولت کویت که طیفی متنوع شامل گروه‌های تندروی مذهبی و همچنین لیبرال‌های نزدیک به غرب هستند، از ماه‌ها قبل به تغییر قانون انتخابات اعتراض داشتند و این انتخابات را تحریم کردند. بر اساس قانون جدید، سهمیه‌بندی‌های رأی‌گیری بر اساس منطقه و جمعیت از بین رفته و هر نفر در انتخابات یک رأی دارد.

ماه گذشته شیخ صباح الاحمد الصباح امیر کویت دستوری صادر کرد که بر اساس آن، هر رأی‌دهنده تنها می‌تواند به یک نامزد در مجلس رأی دهد، در حالی که قبلا هر نفر می‌توانست به چهار نفر رأی دهد. امیر کویت این کار را باعث افزایش عدالت در نمایندگی مردم در مجلس دانسته بود.

مخالفان می‌گویند که این سیستم جدید سهم آنها را از کرسی‌های پارلمان کم می‌کند. به همین خاطر جمعه‌شب یعنی شب قبل از انتخابات هزاران نفر از مخالفان در خیابان‌های کویت تظاهرات کردند. کویت تنها کشور عربی حاشیه خلیج فارس است که پارلمانی قدرتمند و تعیین‌کننده، احزاب مخالف نیرومند و رسانه‌های آزاد دارد. با این حال مخالفان دولت می‌گویند که قدرت پارلمان کافی نیست و باید اختیارات بیشتری در رد تصمیمات دولت داشته‌باشند. مخالفان همچنین خواستار کاهش اختیارات سلطنتی در کویت هستند.

تابستان گذشته، در پی تنش‌های سیاسی، امیر کویت تصمیم گرفت مجلس را برای یک ماه معلق کند، اما این تصمیم دو روز بعد با حکم دادگاه قانون اساسی ملغی شد. این دادگاه نتیجه انتخابات ماه فوریه را باطل اعلام کرد و مجلس قبلی را که در ماه دسامبر ۲۰۱۱ منحل شده بود، دوباره قانونی اعلام کرد. بعد از ماه‌ها درگیری و مخالفت میان حامیان دولت و مخالفان، امیر کویت دستور داد که انتخابات جدید برگزار شود. از سال 2006 تا‌کنون چهار بار مجلس کویت منحل شده‌است.

در انتخابات دیروز کویت 306 نامزد برای به دست آوردن 50 کرسی پارلمان با هم رقابت کردند. در میان نامزدها 13 زن وجود دارد. از جمعیت 3.8 میلیون نفری کویت، تنها 1.2 میلیون نفر اصلیت کویتی دارند. در میان این تعداد هم 422 هزار نفر واجد شرایط رأی‌دادن هستند. نیمی از این افراد واجد شرایط رأی‌دادن، زنان هستند.

کد خبر 192959
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز