گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از دریافت اجباری پول در مدارس دولتی به بهانه‌های مختلف، این کار را خلاف قانون اساسی دانست.

برخی از پدران و مادران دانش‌آموزانی که فرزندانشان در مدارس دولتی تحصیل می‌کنند با بیان مشکلات خود به همشهری خواستار رسیدگی نمایندگان مجلس به این موضوع شدند.

رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در واکنش به دریافت اجباری پول از پدران و مادران دانش‌آموزان در مدارس دولتی به همشهری گفت: آموزش و پرورش به هیچ عنوان حق ندارد به بهانه کمبود بودجه، هوشمند‌سازی‌ مدارس، نبود کاغذ و سایر مسائل به دانش‌آموزان و والدین آنها برای پرداخت پول فشار بیاورد.

جبار کوچکی‌نژاد افزود: براساس اصول سوم، ‌سی‌ام و چهل‌وسوم قانون اساسی دولت موظف است امکانات تحصیل رایگان را تا پایان دوره متوسطه برای همه شهروندان فراهم کند و آموزش و پرورش حق ندارد از مردم برای این کار پول بگیرد. به گفته نماینده مردم رشت در مجلس به‌جز در مواردی که فرد یا افرادی دارای بنیه مالی مناسب خود بخواهند به‌صورت داوطلبانه به واحدهای آموزشی دولتی کمک کنند، دریافت اجباری پول در مدارس دولتی غیرقانونی است و کمیسیون آموزش مجلس این موارد را پیگیری می‌کند.

محقق نشدن اعتبار هوشمندسازی

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از فشار به مردم برای پرداخت هزینه هوشمندسازی مدارس اظهار کرد: برای بحث هوشمندسازی مدارس یک ردیف اعتباری در بودجه سال91 منظور شده است که باید دولت آن را پرداخت کند.کوچکی‌نژاد گفت: متأسفانه اعتبار هوشمندسازی مدارس محقق نشده و دولت آن را به آموزش و پرورش پرداخت نکرده است و از طرف دیگر آموزش و پرورش شتابزده پایه ششم ابتدایی را راه‌اندازی کرده که ارائه مطالب آموزشی با توجه به‌وجود بسته‌های آموزشی دراین پایه وابستگی زیادی به امکانات رایانه‌ای دارد.

رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس تصریح کرد: اگر کلاس‌های پایه ششم ابتدایی هوشمند نباشد و امکانات لازم در اختیار معلمان قرار نگیرد آموزش دانش‌آموزان این پایه با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار کرد: چون بودجه هوشمندسازی مدارس به‌ویژه کلاس‌های پایه ششم ابتدایی از سوی دولت تأمین نشده و سرانه مدارس هم پرداخت نشده ، مدارس به ناچار به مردم فشار می‌آورند.

سه بحران پیش روی آموزش و پرورش

رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس تصریح کرد: آموزش و پرورش هم‌اکنون با سه بحران روبه‌روست؛ یکی مدارسی است که نوسازی آنها را شروع کرده و به‌دلیل کمبود اعتبارات نمی‌تواند آنها را تکمیل کند. او افزود: بهره‌برداری از این نوع مدارس شروع شده و دانش‌آموزان به آنجا فرستاده شده‌اند درحالی‌که فاقد سامانه گرمایشی هستند.

کوچکی‌نژاد بحران دوم را کمبود فضاهای آموزشی برای تشکیل کلاس‌های پایه ششم ابتدایی اعلام کرد و گفت: آموزش و پرورش برای ایجاد کلاس‌های پایه ششم فشار زیادی به مدارس آورده و این کلاس‌ها در حالی ایجاد شده که از امکانات اولیه برخوردار نیستند. رئیس کمیته آموزش پرورش بحران سوم را سرانه مدارس دانست و اظهار کرد: هم‌اکنون آموزش و پرورش 99درصد بودجه خود را صرف پرداخت حقوق و مزایای کارکنان می‌کند و بودجه‌ای برای پرداخت سرانه مدارس وجود ندارد. به گفته او به همین دلیل مدیران مدارس دولتی برای ادامه فعالیت واحد‌های آموزشی دست به دامان مردم شده‌اند که با توجه به وضعیت اقتصادی مردم، مشکلات دو چندان شده است.

وی افزود: هم‌اکنون آموزش و پرورش برای پرداخت بودجه مدارس شبانه‌روزی نیز دچار مشکلاتی شده است که انتقادات مدیران این مجتمع‌ها را به‌دنبال داشته و دارد.

دریافت پول را گزارش کنید

رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس از شهروندان خواست تا موارد دریافت اجباری پول در مدارس دولتی را از طریق شماره فکس 33440066 به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گزارش کنند.کوچکی‌نژاد تصریح کرد:‌ مردم مطمئن باشند که کمیسیون آموزش و تحقیقات شکایات و گزارش‌های پدران و مادران دانش‌آموزان را به‌طور جدی پیگیری می‌کند.

کد خبر 192799
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز