سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۲:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون توسعه و برنامه ریزی بورس کالای کشاورزی، سرفصل‌های برنامه ریزی آتی شرکت بورس کالا را برشمرد.

محمدحسین چیذری که با خبرگزاری ایسنا گفت و گو می کرد، گفت: گسترش بورس کالایی، پذیرش کالای‌های بیش‌تر، بازنگری بر روی کالاهای موجود، داشتن کارگزاری‌های محلی، معاملات و انواع قرارداد‌ها، امضای تفاهم‌نامه با سایر کشورهای دنیا و تشکیل شرکت‌های سرمایه‌گذاری از سرفصل‌ برنامه‌ریزی آتی شرکت بورس کالا خواهد بود که سیستم مدیریتی جدید باید این ساختارها را مدنظر قرار دهد.

وی درباره اساسنامه پیشنهادی شرکت بورس کالا، توضیحاتی ارائه کرد وگفت: قبلاً این اساسنامه تهیه شده و سازمان بورس و اوراق بهادار به طور کلی آن را تایید کرده است، اما منتظر این هستیم که هیات مدیره اساسنامه را تایید و مدیرعامل شرکت نیز انتخاب شود.

وی با اشاره به این که باید اعضای هیات مدیره شرکت بورس کالا که به سازمان بورس اعلام شده‌اند مورد تایید قرار گیرند، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد کمتر از یک ماه دیگر این کار انجام خواهد شد، زیرا مسائل خاصی باقی نمانده است.


چیذری ادامه داد: شرکت سهامی‌ بورس کالا باید برنامه یک ساله و یا پنج ساله‌ای را برای خود تدوین کند، که این برنامه‌ها هم زمانی مشخص می‌شود که ساختار مدیریتی بورس کالا مشخص شود.

گسترش تالارهای منطقه‌ای یا شبکه نرم‌افزاری؟

معاون توسعه و برنامه‌ریزی بورس کالای کشاورزی درباره برنامه‌هایی که از سوی شرکت بورس کالا باید دنبال شود، توضیح داد: باید دید که سیستم مدیریتی بورس کالا به چه میزان می‌ خواهند بورس کالایی را گسترش دهند و آیا باید تالار‌های منطقه‌یی داشته باشیم یا شبکه نرم‌افزاری را گسترش دهیم؟

چیذری در ادامه درباره افزایش تعداد کارگزاری‌ها و این‌که آیا شرکت‌های کارگزاری به همین میزان کافی هستند و یا باید بازنگری روی آن‌ها صورت گیرد، گفت: برای اینکه افراد بیش‌تری بتوانند به راحتی به این بازار دسترسی پیدا کنند، باید دید چه راهکارهایی مناسب‌تر است.

وی ادامه داد: باید شبکه دسترسی به بورس کالایی را گسترش دهیم در حال حاضر این شبکه بسیار محدود است و برای گسترش آن یا باید تالار‌های منطقه‌ای داشته و یا باید سیستم نرم ‌افزاریمان به نوعی باشد که قابلیت ارائه خدمات و انجام معاملات از هر جای منطقه ایران به راحتی انجام شود که این امر مستلزم این خواهد بود که کدام یک از گزینه‌ها را مدیریت جدید انتخاب خواهد کرد.

او در ادامه به بحث معاملات و انواع قرارداد‌ها پرداخت و گفت: در حال حاضر در بورس فلزات و کالا معاملات‌ آن‌ها بر اساس قراردادهای نقدی و سلف است حال باید دید که با سیستم جدید آیا می‌خواهند قرارداد‌های دیگری را در کوتاه مدت داشته باشند در این صورت چه نوع قرارداد‌هایی باید در اولویت قرار گیرد؟

چیذری اظهار داشت: باید دید که با چه بورس‌های دنیا به امضای تفاهم‌نامه بپردازیم که از تجارب بورس‌های دیگر استفاده کنیم. با توجه به تجربه خوبی که برای دو بورس کالایی بوده زمان آن است که از یک سیستم نرم‌افزاری پیشرفته یکی از بورس‌های کالایی دنیا بهره‌مند شویم و از نرم‌افزار آن‌ها در معاملات و نظارت در شرکت‌های کارگزاری در اتاق پایاپای استفاده کنیم.

همچنین باید بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری را در بورس کالایی بیش‌تر مشارکت دهیم، در بحث کالا‌های کشاورزی باید مکانیزمی‌ تعریف کنیم که قبض انبار به عنوان اوراق مشتقه تلقی شود و این اوراق قابلیت داد و ستد داشته باشد.

تشکیل شرکت سرمایه‌گذاری

چیذری در ادامه با بیان این مطلب که بورس نباید خود را درگیر برخی از مسائل همچون استاندارد، حمل و نقل کالا و قبض انبار کند، گفت: باید شرکت دیگری در کنار بورس کالا هم‌چون شرکت سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد که بتواند این وظایف را بر عهده گرفته و به عنوان بازوی کمکی در کنار بورس کالا قرار گیرد.

وی گفت پیش زمینه‌ها در این مورد آماده شده  و این امر به مدیریت جدید بستگی خواهد داشت که چگونه می‌خواهد با این موضوعات درگیر شده و اولویت‌های آن چه خواهد بود، سپس راهکار‌ها طراحی خواهد شد.

وی درباره سیستم‌های جدیدی که نصب خواهد شد، توضیح داد: سیستم نرم‌افزاری حتما باید از یکی از بورس‌های خارج از کشور تامین و یا از شرکت‌های نرم‌افزاری که خدماتی را به بورس‌های کالایی در دنیا ارایه می‌دهند برای گسترش و نظارت و انجام معاملات دیگر همچون آتی، اختیار معامله استفاده کرد، چون نرم‌افزار داخلی جوابگوی سیستم ما نخواهد بود.

کد خبر 19271

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز