گروه اقتصادی: با گذشت هشت‌‌ماه از سال و پس از آنکه براساس گزارش‌های منتشر‌شده تا‌کنون رقم ناچیزی به واردات اقلام دارویی اختصاص داده شده، دیروز سخنگوی مرکز مبادلات اعلام کرد که منابع ارزی برای واردات اقلام دارویی تقویت خواهد شد.

با وجود این، گفته می‌شود درصورت تداوم شرایط کنونی، مشکلات کمبود دارو احتمالا تا دو‌ماه آینده برطرف خواهد شد. به گزارش همشهری، این تصمیم پس از آن اتخاذ می‌شود که نمایندگان مجلس انتقادات جدی نسبت به عملکرد دولت و بانک مرکزی در این خصوص مطرح کرده‌اند.

چندی پیش رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از بی‌توجهی بانک مرکزی به تأمین ارز دارو، به خبرنگار ما گفت: از ابتدای سال‌جاری تا‌کنون تنها 40میلیون یورو با نرخ مرجع به واردات دارو اختصاص داده شده اما طی همین مدت واردکنندگان مواد آرایشی و بهداشتی 50 میلیون یورو ارز مرجع از بانک مرکزی گرفته‌ و واردکنندگان خودروهای لوکس از 800میلیون دلار ارز مرجع استفاده کرده‌اند. از سوی دیگر با وجود اینکه اقلام دارویی در اولویت بندی کالاهای وارداتی در رتبه دوم قرار داشته و باید ارز مرجع به آن اختصاص داده شود، واردکنندگانی که قادر به تأمین این اعتبار با ارز مرجع نشده‌اند، تا‌کنون از عدم‌دریافت ارز در مرکز مبادلات هم گلایه داشته‌اند.

تصمیمات دیرهنگام

در شرایطی که کمبود دارو و تجهیزات پزشکی در بسیاری از موارد احساس می‌شود، به‌نظر می‌رسد دولت و بانک مرکزی به‌تازگی به فکر اتخاذ تدابیری درخصوص تأمین داروهای مورد نیاز مردم از طریق تولیدات داخلی و نیز واردات افتاده‌اند.

دیروز صمد کریمی سخنگوی مرکز مبادلات ارزی اعلام کرد: با توجه به تعاملات و هماهنگی‌های به عمل آمده بین بانک مرکزی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به‌ویژه معاونت دارویی، اقدامات لازم جهت تقویت منابع ارزی واردات اقلام دارویی، همچنین تسریع فرایند واردات آن به کشور انجام شده است.

کریمی با اعلام تصمیمات اتخاذشده به ایسنا گفت: همچنین اقلام غیردارویی شامل تجهیزات پزشکی که باز جزو گروه دوم کالایی هستند از طریق مرکز مبادلات ارزی کشور پوشش داده می‌شود. ابتدای هفته جاری بانک مرکزی هم در اطلاعیه‌ای از تقویت منابع ارزی واردات اقلام دارویی خبر داده بود. از وزارت بهداشت هم خبر می‌رسد که مسئولان این وزارتخانه از روند تخصیص ارز توسط بانک مرکزی ابراز رضایت کرده و به شرط تداوم این وضعیت وعده داده‌اند که کمبود دارویی تا دو‌ماه آینده برطرف شود.

روز سه‌شنبه محمدرضا شانه‌ساز، معاون داروی سازمان غذا و دارو گفت: بخشی از ارز مورد نیاز تأمین شده و خیلی از کارخانه‌ها، مواداولیه تولید دارو را تأمین کرده و در حال حمل آن هستند. وی اظهار کرد: تا یکی دو‌ماه آینده این کمبودهای مقطعی را نخواهیم داشت. همچنین در این فاصله با استفاده از شرکت‌های فوریت دارو، بسیاری از اقلام را که دچار کمبود مقطعی شده، وارد کرده‌ایم. وی ادامه داد: ممکن است برخی داروها به‌مدت یک هفته تا 10روز دچار کمبود شده باشد ولی به فوریت دارو وارد شده و مردم نگران نباشند.

کد خبر 192686
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز