گروه اقتصادی: جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی تحت‌ تاثیر گزارشی بود که رئیس کمیسیون بهداشت از وضعیت بخش سلامت، دارو و لوازم پزشکی کشور ارائه کرد.

ارز

به گزارش همشهری، دیروز حسین‌علی‌شهریاری با قرائت گزارش این کمیسیون وضعیت سلامت و داروی کشور را نابسامان دانست و به شدت از بی‌مهری دولت و اقدامات غیرقانونی در این حوزه انتقاد کرد. شهریاری که در قرائت این گزارش احساسات خود را نیز کتمان نمی‌کرد، با استناد به قوانین برنامه پنجم و بودجه تاکید کرد که دولت تکالیف قانونی خود را در قبال بخش سلامت انجام نداده‌است.

اگرچه علی لاریجانی پس از پایان گزارش با شوخی سعی در تغییر فضای مجلس داشت اما با یک وقفه یک ساعته چند نفر از نمایندگان مجلس در قالب نطق‌های پنج‌دقیقه‌ای بر صحت گزارش کمیسیون بهداشت تاکید کردند اما واکنش نماینده دولت به گزارش متفاوت بود؛ به گونه‌ای که مفاد آن را غیر واقعی دانست.رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در گزارش خود تاکید اصلی را بر عدم اجرای تکالیف قانون بودجه در قبال بخش سلامت کشور گذاشت و تاکید کرد:

متاسفانه با وجود افزایش بودجه‌های عمرانی کشور، بودجه بخش بهداشت افزایش ناچیزی داشته است. شهریاری با انتقاد از پرداخت هزینه‌های سنگین درمان توسط مردم و کاهش سهم دولت و بیمه‌ها در این رابطه افزود: بعد از هدفمندی یارانه‌ها هزینه‌های وزارت بهداشت در بخش تولید و صنعت پرداخت نشد و علاوه بر این هزینه‌ها بعد از اجرای قانون هزینه آب وزارت بهداشت
6.5 برابر، گاز 11 برابر، برق7.2 برابر و گازوئیل 16 برابر شده است.

وی با یادآوری ضرورت چاره‌اندیشی جدی در حوزه بودجه دارو ادامه داد: در شش ماه اخیر بانک مرکزی هیچ ارزی را برای حوزه سلامت اختصاص نداده و در واقع در این بخش نوعی سوء‌مدیریت وجود داشته است. شهریاری با بیان اینکه ما در زمینه واکسن مشکل جدی داریم ادامه داد: در گذشته ما از جمله کشورهایی بودیم که می‌توانستیم واکسن آنفلوآنزا تولید کنیم اما در حال حاضر نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه ما در زمینه تامین شیر خشک هم مشکل داریم، گفت: در خیلی داروخانه‌ها شیر خشک مورد نیاز فرزندان وجود ندارد که مسئولان باید برای این موضوع چاره‌ای بیندیشند.رئیس کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به اینکه بعد از نوسانات ارزی لوازم مصرفی پزشکی افزایش قیمت زیادی پیدا کرده اضافه کرد: به طور مثال سرنگ آنژیو 245 درصد ، فیلم رادیولوژی 240 درصد، الکتروشوک 289 درصد، گاز هلیوم 667درصد، ست و صافی دیالیز 352 درصد و کیسه خون 350 درصد افزایش قیمت داشته است.

شهریاری با بیان اینکه رئیس‌جمهور می‌خواهد دو ریال به جیب مردم بگذارد و ما هم می‌گوییم به جای این دو ریال به سلامت مردم توجه کند، اظهار داشت: بعد از هدفمندی یارانه‌ها قرار شد دولت شش‌هزار میلیارد را به حوزه سلامت اختصاص دهد ولی دولت بدون کارکارشناسی برای تخصیص یارانه نقدی تصمیم گیری کرد. وی مشکل تامین دارو به‌خصوص داروهای بیماران خاص و سرطانی را بسیار جدی خواند و خواستار اقدام جدی و ضروری برای حل مشکل تامین دارو و لوازم پزشکی کشور شد.

کد خبر 191337
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز