گروه شهری: عملیات تست گرم فاز اول خط سه چندی پیش با موفقیت انجام شد تا روند بهره‌برداری قطعه اول این خط به مرحله پیش از افتتاح برسد.

متروی تهران

با افتتاح این فاز، نخستین گام بهره‌برداری از بزرگ‌ترین خط متروی شهری خاورمیانه برداشته می‌شود. در فاز اول پنج ایستگاه حدفاصل خیابان شهید بهشتی تا چهار راه ولیعصر به بهره‌برداری می‌رسد تا علاوه بر افزایش خطوط مترو، دو ایستگاه تقاطعی در دو خط متفاوت به یکدیگر متصل شوند.

هابیل درویش مدیرعامل شرکت متروی تهران در گفت‌وگو با همشهری درخصوص خطوط در دست بهره‌برداری می‌گوید: امسال اولویت تکمیل ما با خط سه مترو است که شمال شرقی پایتخت را به جنوب غربی پیوند می‌دهد. این خط با 35کیلومتر و 28ایستگاه از کمربندی آزادگان آغاز می‌شود و تا محدوده ازگل ادامه می‌یابد و پیش‌بینی می‌شود یکی از خطوط پرمسافر مترو باشد. این خط در سه فاز اجرایی تعریف شده است که فاز نخست آن حدفاصل چهارراه ولیعصر تا خیابان بهشتی به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.


وی با اشاره به برنامه آینده مترو تصریح می‌کند: درصورت پرداخت بموقع و کامل اعتبارات مصوب و قانونی مترو، فاز دوم این پروژه به طول 12کیلومتر حدفاصل بزرگراه آزادگان تا میدان منیریه نیز تا اردیبهشت 92افتتاح خواهد شد، اما اگر اعتبارات مترو هر چه سریع‌تر توسط دولت پرداخت نشود مشکلات زیادی در راه ساخت مترو ایجاد خواهد شد. همچنین در فاز سه این خط که قرار است تا پایان سال آینده آماده شود، ایستگاه‌های حدفاصل شهید بهشتی تا قائم قرار دارند.

اما اشاره دیگر مدیر ارشد متروی تهران درباره پرداخت اخیر یک‌دهم یارانه بلیت مترو است. وی می‌گوید: هشت‌ماه از سال گذشته و فصل کاری ما رو به پایان است اما مسئولان ذی‌ربط توجهی به ارقام عمرانی هزینه شده مترو ندارند. هریک از چهار دستگاه حفار اتوماتیک (TBM) که کار مکانیزه اصلی را به‌عهده دارند، ماهانه پنج میلیارد تومان هزینه دارد که با وجود چهار دستگاه حفار در خطوط مترو، تنها برای این دستگاه‌ها باید هر ‌ماه 20میلیارد تومان هزینه شود. متروی تهران در بخش عمرانی نیز به ماهانه 70میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. همچنین بیش از 20هزار نفر نیرو از شرکت مترو ماهانه حقوق دریافت می‌کنند. براساس قانون مصوب مجلس باید 364میلیارد تومان در بخش عمرانی و 140میلیارد تومان یارانه بلیت به مترو پرداخت شود که دولت هفته گذشته تنها12.5میلیارد تومان یارانه بلیت را به این بخش پرداخت کرد و هنوز 491میلیارد تومان به این بخش بدهکار است.

در چنین شرایطی اما کار عمرانی مترو ادامه دارد. درویش می‌گوید: پروژه مترو با دیگر پروژه‌های عمرانی تفاوت دارد، چنانچه درپروژه‌های دیگر از هر کجای کار اگر اعتبارات مورد نیاز پرداخت نشود، کار متوقف خواهد شد اما در مترو توقف کار بی‌معناست، زیرا وقتی عملیات حفر تونل‌ها آغاز می‌شود باید به هر قیمت و هر شکل کار را ادامه دهیم، در غیراین صورت مشکلات و خطرات زیادی ممکن است ایجاد شود.

براساس آخرین اطلاعات، هم‌اکنون بیش از 200 کارگاه مترو در خطوط مختلف فعال هستند که از این تعداد 52 ایستگاه در خط سه به‌صورت شبانه روزی فعالیت می‌کنند. همچنین ساخت خط هفت مترو به طول 27کیلومتر به وسیله دو دستگاه حفار اتوماتیک (TBM) در دست احداث است و چنانچه اعتبارات لازم تأمین شود در سال آتی بخشی از این خط آماده بهره‌برداری خواهد بود. خط شش متروی تهران نیز که از دولت‌آباد آغاز شده و با عبور از میدان خراسان، میدان شهدا و میدان سپاه به میدان هفت تیر می‌رسد و در نهایت به سمت کن و سولقان ادامه مسیر می‌دهد، در دست ساخت قرار دارد و تا‌کنون بیش از پنج کیلومتر از تونل‌های این خط حفاری و احداث شده است.

کد خبر 192323
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز