گروه حوادث: آتش سوزی گسترده در یک کارخانه پوشاک در حومه شهر داکا، پایتخت بنگلادش، جان 130کارگر را گرفت.

آتش سوزی

به گزارش آسوشیتدپرس، این آتش‌سوزی نیمه شب شنبه به وقت محلی رخ داد و صدها کارگر کارخانه را گرفتار کرد. آتش از طبقه همکف ساختمان هفت طبقه شروع شد و در چشم بر هم زدنی به طبقات بالاتر سرایت کرد. به‌دنبال این حادثه مأموران آتش‌نشانی و تیم‌های امدادی دیگر به سرعت راهی محل شدند اما شدت آتش به حدی بود که ده‌ها کارگر که در طبقات میانی گرفتار شده بودند نتوانستند خود را از این مخمصه نجات دهند. با این حال عملیات نجات شروع شد و امدادگران توانستند کارگران زیادی را از مرگ حتمی نجات دهند.

عصر روز گذشته درحالی‌که آمار کشته‌شدگان هر لحظه افزایش می‌یافت، یکی از شبکه‌های تلویزیونی بنگلادش از مرگ 130کارگر و مجروح‌شدن بیش از 150نفر و همچنین ناپدید شدن افراد دیگری خبر داد و گزارش کرد که احتمال افزایش تعداد قربانیان همچنان وجود دارد. این کارخانه در کمربند صنعتی آشولیا در حومه شهر داکا واقع بود و این در حالی است که طبق آمار بنگلادش دارای حدود چهارهزار کارخانه پوشاک است که بسیاری از آنها بدون اقدامات ایمنی مناسب همچنان به فعالیت‌شان ادامه می‌دهند و این کشور را پس از چین، تبدیل به بزرگ‌ترین صادرکننده‌های پوشاک جهان کرده‌اند. به‌دنبال وقوع این آتش‌سوزی وحشتناک، بستگان افرادی که در کارخانه کار می‌کردند به سوی محل حادثه هجوم بردند و هر یک از آنها در میان دود و خاکستر به‌دنبال عزیزانشان می‌گشتند.

سابینا یاسمین، یکی از جست‌وجوگران بود که برای پیدا کردن پسر و دخترخوانده‌اش که هردو در این کارخانه کار می‌کردند، راهی آنجا شده بود. او به خبرنگاران گفت: وقتی به محل حادثه رسیدم، جسد بی‌جان دخترخوانده‌ام را دیدم که در آتش سوخته و جانش را از دست داده بود اما تا حالا هر چه تلاش کرده‌ام، اثری از پسرم پیدا نکرده‌ام. این زن که خودش نیز از دیگر کارگران کارخانه بوده و در ساختمان دیگری مشغول به‌کار است، ادامه داد: می‌خواهم که صاحب کارخانه به دار آویخته شود. او مسئول جان همه کسانی است که در اینجا سوختند. او باید تاوان پس بدهد.

محبوب، مسئول آتش‌نشانان اعزامی به محل حادثه گفت: طبقه همکف کارخانه به‌عنوان انبار استفاده می‌شد و آتش سوزی پس از اینکه از آنجا شروع شد، به سرعت به طبقات دیگر هم سرایت کرد. او ادامه داد: این کارخانه دارای سه راه پله است که همگی آنها داخل ساختمان و در همه طبقه همکف هستند بنابراین وقتی آتش سوزی شروع شد، افرادی که در طبقات بالایی مشغول به‌کار بودند نمی‌توانستند از طریق پله‌ها از محل حادثه فرار کنند.

این در حالی بود که در پوسته بیرونی ساختمان نیز هیچ پله اضطراری وجود نداشت و همین مسئله باعث شد که افراد گرفتار در آتش مجبور شوند خودشان را به پشت بام برسانند یا از پنجره طبقات بالا به بیرون بپرند. براساس این گزارش، برخی از مجروحانی که به بیمارستان منتقل شدند، افرادی بودند که به‌خاطر پریدن از طبقات بالایی کارخانه، دچار شکستگی شده بودند.

این افراد با کمک امدادگران به بیمارستان انتقال یافتند اما شدت جراحات برخی از آنها به حدی بود که 12نفر از کسانی که از پنجره‌ها به بیرون پریده بودند در بیمارستان جانشان را از دست دادند. مسئول آتش‌نشانان اعزامی به محل حادثه تصریح کرد: امدادگران به محض حضور در محل، تلاش برای نجات جان افرادی را که داخل ساختمان گرفتار شده بودند آغاز کردند.

تعدادی از کارگران در طبقه دوم زنده پیدا شدند که به سرعت به بیرون از ساختمان انتقال یافتند اما بسیاری از آنها نیز در این طبقه جانشان را از دست داده بودند. بقیه کارگران نیز خود را به‌پشت‌بام رسانده بودند که آتش‌نشانان با تجهیزات ویژه توانستند همگی آنها را نجات دهند. با این حال افراد زیادی در داخل کارخانه و به‌دلیل سوختگی یا خفگی ناشی از استنشاق دود جانشان را از دست دادند.

او تأکید کرد: اگر این کارخانه حداقل دارای یک راه خروج اضطراری بود، بی‌شک تلفات آتش‌سوزی بسیار کمتر می‌شد. رسانه‌های داخلی بنگلادش گزارش کردند که به‌دنبال این حادثه، نخست‌وزیر با ابراز همدردی با خانواده جان باختگان دستور تحقیقات برای مشخص شدن علت حادثه و شناسایی مقصران را صادر کرده است.

کد خبر 192301
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز