گروه بین‌الملل: یک روز پس از شکست تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس و توقف حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، انفجار یک بمب در نزدیکی وزارت جنگ این رژیم در تل آویو، ده‌ها نفر را زخمی کرد و شلیک یک موشک به سوی یکی از شهرک‌ها در مناطق اشغالی، دو کشته و چندین زخمی برجای گذاشت و به این ترتیب جنگ به خیابان‌های تل‌آویو رسید.

اعتراض

به گزارش تلویزیون اسرائیل، در جریان انفجار بمب داخل یک اتوبوس در نزدیکی مقر وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در تل‌آویو، دست‌کم 20نفر زخمی شدند. شبکه راشاتودی هم گزارش داد که حال پنج نفر از زخمی‌شدگان این انفجار وخیم است.در پی آن، جنبش حماس در بیانیه‌ای، ضمن استشهادی خواندن این انفجار، آن را واکنشی طبیعی به هدف گرفتن خانواده‌های فلسطینی در خانه‌هایشان دانست. ارتش رژیم صهیونیستی دو روز پیش، خانواده 12نفره الدلو ازجمله چهار کودک و سه زن را یکجا کشت.

در هشت روزی که از آغاز حملات صهیونیست‌ها به غزه می‌گذرد، بیش از 130نفر ازجمله ده‌ها کودک کشته شده‌اند. علاوه بر این انفجار، رادیو رژیم صهیونیستی از وقوع یک انفجار دیگر در نزدیکی مرکزی تجاری در تل‌آویو خبر داد اما اعلام کرد که این خبر هنوز تأیید نشده است. اما همزمان با این عملیات، مبارزان فلسطینی به شلیک موشک‌های خود به سوی اراضی اشغالی ادامه دادند و دیروز دو نفر ازجمله یک نظامی اسرائیلی در شهرک اشکول کشته شدند.

در این میان، خبرنگاران و اهالی رسانه‌ها هم از تیررس حملات جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در امان نماندند و دیروز سه خبرنگار در این حملات به شهادت رسیدند.به گزارش شبکه خبری المیادین، پس از هدف گرفتن ساختمان الشروق، مقر شبکه‌های ماهواره‌ای در نوار غزه و زخمی کردن شماری از خبرنگاران، این بار، جنگنده‌های اسرائیلی محمد ابوعیشه مدیر شبکه آموزشی القدس، محمود الکرمی و حسام سلامه از تصویربرداران شبکه ماهواره‌ای الاقصی را کشتند.

اسرائیل امضا نکرد

این حملات و درگیری‌ها پس از آن ادامه یافت که رژیم صهیونیستی در آخرین ساعات سه‌شنبه شب، از امضای توافقنامه آتش بس خودداری کرد.به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، منابع مصری آگاه از روند تلاش‌ها برای برقراری آتش بس اعلام کردند که سه‌شنبه‌شب نشستی امنیتی به‌مدت هشت ساعت با حضور خالد‌مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس برگزار شد اما بدون دستیابی به توافقی برای برقراری آتش بس به پایان رسید.

عزت الرشق از مسئولان جنبش حماس اعلام کرد که تلاش‌های مصر برای دستیابی به توافق به‌علت عدم‌پاسخگویی اسرائیل به پیشنهادها با شکست مواجه شد. اما دیروز پس از دبیرکل سازمان ملل، وزیر خارجه آمریکا هم خود را به اراضی اشغالی رساند تا به اسرائیلی‌ها درباره امنیت‌شان اطمینان خاطر دهد و اعلام نماید که پایبندی آمریکا به امنیت اسرائیل همچنان محکم و استوار است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیلاری کلینتون در کنفرانسی خبری با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تصریح کرد که پایبندی واشنگتن به امنیت اسرائیل تزلزل ناپذیراست و از این‌رو دستیابی به توقف درگیری‌ها، امری ضروری است.

وی وعده داد که در راستای حفظ امنیت اسرائیل طی روزهای آینده با اسرائیلی‌ها و دیگر دوستان منطقه‌ای برای تضمین امنیت اسرائیل خواهد کوشید. بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم اعلام کرد که رژیم متبوعش هر آنچه را برای دفاع از خود لازم بداند به‌کار می‌گیرد.

پیش از این کنفرانس خبری، بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل در دیدار با محمود عباس رئیس حکومت خودگردان، مجددا درباره اوضاع در نوار غزه ابراز نگرانی کرد و فلسطینیان را به توقف شلیک بی‌هدف موشک‌های خود به سوی اراضی اشغالی فراخواند اما به حملات هوایی اسرائیلی‌ها آن‌هم با هدف‌گیری دقیق غیرنظامیان در کنار مقامات و فرماندهان حماس، هیچ اشاره‌ای نکرد. بان‌کی‌مون سپس قطب‌نمای اظهارات خود را به سویی دیگر چرخاند و بدون اشاره یا تأکید بر موضوع برقراری آتش بس، اعلام کرد که وقت تشکیل کشور فلسطین فرا رسیده است و در این راستا، مذاکرات بهترین راه‌حل است. عباس اما آمادگی تمامی گروه‌های سیاسی ازجمله حماس و جهاد اسلامی را برای برقراری آتش بس فراگیر و دوسویه اعلام کرد.

محمود عباس در دیدار با وزیر خارجه آمریکا این اظهارات را بیان کرد تا خاطر هیلاری کلینتون را از بابت فلسسطینیان آسوده سازد، بی‌آنکه بکوشد از موضوع شلیک موشک‌ها به‌عنوان اهرم فشاری بر آمریکایی‌ها برای کسب موافقت آنها با شکل‌گیری کشور مستقل فلسطین استفاده کند. در همین حال، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی ضمن فراخواندن کشورهای عربی به الگوگیری از ایران در حمایت از مبارزان فلسطینی، آنها را به ارسال سلاح‌های خود به فلسطینیان پیش از زنگ زدن در انبارهای سلاح فراخواند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، رمضان عبدالله شلح خواستار متعدد شدن منابع ارسال سلاح به فلسطینیان شد و کشورهای عربی را به حمایت مسلحانه و نه صرفا اتخاذ مواضع سرد و بی‌نتیجه در حمایت از فلسطینیان فراخواند.

سفر معاون نخست‌وزیر لیبی به غزه

معاون نخست‌وزیر و نیزمعاون رئیس شورای ملی لیبی ظهر دیروز وارد نوار غزه شدند. پیش از این نخست‌وزیر مصر، وزیر خارجه تونس و 10وزیر خارجه عربی هم در یک هفته گذشته برای همبستگی با غزه به این منطقه سفر کرده بودند.

کد خبر 192101
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز