گروه بین‌الملل: در پنجمین روز از حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، همزمان با شدت گرفتن این حملات، تعداد و برد موشک‌های شلیک‌شده مقاومت به سمت سرزمین‌های اشغالی هم بیشتر شده‌است. جنگنده‌های رژیم صهیونیستی دیروز ساختمان رسانه‌های خبری در غزه را هدف حملات خود قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جنگنده‌ها مقر دو شبکه تلویزیونی فلسطینی در قلب شهر غزه را با چهار موشک هدف قرار دادند و هشت خبرنگار در پی آن زخمی شدند.منابع پزشکی فلسطینی تأکید کردند که شش نفر از خبرنگاران دفتر شبکه ماهواره‌ای القدس در شهر غزه در ساعات اولیه روز زخمی شدند.

ارتش رژیم صهیونیستی علاوه بر شبکه القدس، یکی از دفاتر شبکه الاقصی وابسته به حماس را هم هدف قرار داد که در پی آن، سه فلسطینی که دو نفر از آنها خبرنگار بودند، زخمی شدند.این درحالی است که شبکه راشاتودی در نوار غزه هم گزارش داد که دفتر این شبکه در شهر غزه، در پی بمباران محل استقرار رسانه‌ها در شهر غزه آسیب جدی دیده است.

شبکه راشا تودی گزارش داد که حملات دیروز رژیم صهیونیستی به نوار غزه، شدیدترین حمله از زمان آغاز این درگیری‌ها بوده است. در حملات دیروز، شماری از فلسطینیان ازجمله یک دختر بچه به شهادت رسیدند و شمار شهدای این درگیری از 50نفر گذشت.

حمله مقاومت به عمق 80کیلومتری سرزمین‌های اشغالی

اما همزمان با زخمی شدن 16شهرک نشین در شلیک موشک‌های مبارزان فلسطینی به مناطق مختلف اراضی اشغالی، مبارزان فلسطینی اعلام کردند که برد موشک‌های خود را به 80کیلومتر افزایش داده و شهر هرتزیلیا را برای نخستین بار هدف موشک‌های خود قرار داده‌اند. به این ترتیب موشک‌های مقاومت بعد از تل‌آویو و بیت‌المقدس، اکنون فراتر رفته و مناطق دورتری در سرزمین‌های اشغالی را هدف گرفته‌است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی فلسطین، گردان‌های قسام اعلام کردند که پس از تل آویو و قدس اشغالی، دیروز برای نخستین بار شهر هرتزیلیا در 80کیلومتری نوار غزه و در شمال اراضی اشغالی را هدف قرار دادند.مبارزان فلسطینی طی روزهای گذشته، گستره شلیک موشک‌های خود را افزایش داده و علاوه بر استفاده از موشک‌های قسام و گراد، از موشک های‌ام 75و فجر پنج برای بمباران شهرهای قدس اشغالی و تل آویو بهره برده‌اند. تاکنون فلسطینیان، شهرک‌های سدیروت، ناحال عوز، عسقلان، اشکول، اسدود، شاعر هنغف، کیسوفیم و مجدل را که معروف به شهرک‌های پوششی نوار غزه هستند و نیز شهرک معالی ادومیم در نزدیکی قدس و شهرهای تل‌آویو و هرتزیلیا را موشک باران کرده‌اند.

این درحالی است که گردان‌های قسام اعلام کردند که از زمان آغاز حملات به نوار غزه، تاکنون 900موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک کرده است. ابو عبیده سخنگوی گردان‌های قسام در بیانیه‌ای تلویزیونی اعلام کرد که این حملات موشکی 10 برابر حملات موشکی سال 2008بوده است. در مقابل، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ارتش‌ این رژیم آماده افزایش گستره عملیات در نوار غزه است. بنیامین نتانیاهو در ابتدای جلسه دولت، اعلام کرد که ارتش تاکنون بیش از یکهزار هدف را مورد حمله قرار داده و عملیات خود را ادامه خواهد داد.

هشدار انگلیس به تل‌آویو

انگلیس پیش‌بینی کرد که آغاز عملیات زمینی اسرائیل به نوار غزه، باعث می‌شود اسرائیل بخش بزرگی از حمایت بین‌المللی را از دست بدهد.به گزارش خبرگزاری فرانسه، ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس با هشدار به اسرائیل درباره این عملیات، تصریح کرد که چنین عملیاتی باعث طولانی‌شدن زمان درگیری‌ها خواهد شد. وی تصریح کرد که دیوید کامرون نخست‌وزیر و خود وی به همتایان اسرائیلی‌شان درباره این مسئله هشدار داده‌اند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان هم تصریح کرد که سخن راندن از عملیات زمینی در نوار غزه بیشتر با هدف جنگ روانی و هراس انگیزی صورت گرفته اما اسرائیلی‌ها درصورت آغاز این عملیات مرتکب حماقت خواهند شد.

واکنش ملایم نشست قاهره

وزرای خارجه عرب که بعد از حدود یک هفته از آغاز حمله به نوار غزه، دیروز نشستی فوق‌العاده را دراین باره برگزار کردند، طبق معمول این حملات را تنها به‌صورت لفظی محکوم کردند و مسئولیت آن را متوجه اسرائیل دانستند.به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، اتحادیه عرب در بیانیه پایانی نشست خود در قاهره، اعلام کرد که نبیل العربی دبیرکل این اتحادیه در رأس هیأتی وزارتی راهی این باریکه می‌شود.

برای نخستین بار هم عدنان منصور رئیس لبنانی نشست فوق‌العاده وزرای خارجه عرب، کشورهای عربی را به قطع روابط خود با اسرائیل و لغو معاهدات خود با آن فراخواند. در مقابل، نبیل العربی خواستار بازنگری در تمامی ابتکار عمل‌های سابق ازجمله ابتکار عمل عربی برای سازش شد. از سوی دیگر نشست قاهره که شنبه‌شب با حضور محمد مرسی رئیس‌جمهور مصر، خالد مشعل رئیس دفتر حماس، رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه و همچنین امیر قطر برگزار شد، تنها با محکوم کردن حملات اسرائیل به‌کار خود پایان داد. بعد از این نشست مرسی گفت که احتمال توافق آتش بس میان اسرائیل و حماس وجود دارد.

آتش توپخانه‌ای اسرائیل به سوریه

توپخانه ارتش رژیم صهیونیستی دیروز به سوی خاک سوریه هم آتش گشود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ارتش این رژیم اعلام کرد که در پی شلیک آتش به سوی یک خودروی نظامی در جولان اشغالی، به سوی اراضی سوریه آتش گشوده است. سخنگوی ارتش تصریح کرد که این تیراندازی‌ها، تلفاتی در پی نداشته اما توپخانه ارتش، هدفی را در اراضی سوریه بمباران کرده است. هنوز از میزان تلفات آن خبری منتشر نشده است.

کد خبر 191704
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز