شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل - محمد کرباسی: در سال‌های اخیر حرف و جنجال درباره سپر دفاع موشکی در نقاط مختلف جهان داغ بوده است.

این روزها اما با رسیدن موشک‌های حماس برای نخستین بار در دو دهه گذشته به تل‌آویو و بیت‌المقدس،مشکلات سپر دفاع موشکی رژیم صهیونیستی موسوم به گنبد آهنین که این رژیم سال‌ها برای آن وقت و هزینه صرف کرده در مرکز توجه رسانه‌ها قرار دارد. روز گذشته اعلام شد که مقام‌های رژیم صهیونیستی با ضعف این سامانه پنجمین سکوی آن را هم در نزدیک تل‌آویو مستقر کرده‌اند تا شاید بتوانند جلوی به صدا درآمدن مجدد آژیر خطر را در مرکز این رژیم بگیرند.

در جنگ سال 2006لبنان، حزب‌الله بیش از چهار هزار موشک به سمت رژیم صهیونیستی شلیک کرد و از همان زمان مقام‌های این رژیم سرمایه‌گذاری گسترده خود را برای داشتن سپر دفاع موشکی پیشرفته برای مقابله با موشک‌های کوتاه و میان برد شروع کردند.

در ۲۷ مارس سال ۲۰۱۱ پس از سه‌‌سال آزمایش، مقام‌های اسرائیلی به‌صورت رسمی عملیاتی شدن این سامانه را اعلام کردند. گنبد آهنین از سه بخش اصلی تشکیل شده است: یک رادار ردیابی موشک، یک مرکز مدیریت نبرد و کنترل تسلیحات(BMC) و یک بخش شلیک موشک.

بخش رادار، موشک و راکت‌های شلیک شده و مسیر آنها را ردیابی می‌کند،بخش مرکز کنترل هم به‌عنوان هسته نرم‌افزاری سامانه باید محل هدف قرار دادن راکت شلیک شده را محاسبه کند تا بخش شلیک موشک آن را در آسمان هدف قرار دهد. آنچه درباره گنبد آهنین از روز، روشن‌تر است مشارکت و سرمایه‌گذاری گسترده آمریکا برای راه‌اندازی آن برای دفاع از رژیم صهیونیستی با هزینه‌ای هنگفت به‌حساب می‌آید. هزینه راه‌اندازی گنبد آهنین به‌صورت دقیق مشخص نیست. سرمایه‌گذاری اولیه رژیم صهیونیستی تنها برای دو بخش از گنبد آهنین کافی بود و از آن به بعد دولت آمریکا هزینه هشت‌بخش دیگر این سامانه به علاوه خرج موشک‌های رهگیر آن را تأمین کرده است. باراک اوباما به‌عنوان بخشی از برنامه بودجه آمریکا در سال ۲۰۱۰ مبلغ ۲۰۵ میلیون دلار را برای توسعه گنبد‌آهنین درخواست کرد که مورد تأیید کنگره این کشور قرار گرفت.

این اما تنها جنبه رسمی و مستقیم کمک آمریکا به‌حساب می‌آید. در سال گذشته میلادی روزنامه هاآرتص به نقل از مقام‌های وزرات جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرد که این رژیم حداقل یک‌میلیارد دلار تاکنون برای این سامانه هزینه کرده است؛ هزینه‌ای که بیشتر آن از سوی آمریکا تأمین شده و هنوز هم خرج آن ادامه دارد. در ۱۸ می‌سال‌جاری هم مجلس نمایندگان آمریکا بودجه دفاعی سال ۲۰۱۳ این کشور را تصویب کرد که در آن ۶۸۰ میلیون دلار برای سامانه دفاع موشکی رژیم صهیونیستی درنظر گرفته شده است.

با وجود این هزینه هنگفت، کارایی این سامانه به‌صورت جدی در روزهای اخیر با موشک‌های مقاومت به چالش کشیده شده است. هر سکوی این سامانه ۵۰ میلیون دلار هزینه داشته و قیمت هر موشک رهگیر آن چهار تا پنج‌هزار دلار برآورد می‌شود اما این گنبدآهنین نتوانست در درگیری‌های اخیر حتی جلوی راکت‌هایی را بگیرد که قیمت هر کدام از آنها زیر ۸۰۰ دلار است. باهزینه هنگفت و ناکارآمدی این سامانه شرکت آمریکاییNorthrop Grumman طرح سامانه‌‌ای جدید موسوم به «حفاظ آسمان» را به اسرائیلی‌ها داده‌اند اما مقام‌های رژیم صهیونیستی مدعی شده‌اند که گنبد آهنین موفق است؛ادعایی که آژیر خطر در تل‌آویو و بین المقدس و مجبور شدن اسرائیلی‌ها برای پناه‌گرفتن زیر زمین‌ها خلاف آن را در روزهای گذشته ثابت کرده است.

کد خبر 191565
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز