گروه بین‌الملل: گویا لازم بود رژیم صهیونیستی اعضای یک خانواده 12نفره ازجمله پنج کودک را یکجا بکشد تا رهبران کشورهای عربی و اسلامی اندکی به‌خود بیایند و برای متوقف‌سازی‌ حملات این رژیم تلاش کنند و پیش شرط‌های برقراری آتش‌بس میان دو طرف مبادله شود.

جنگ

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در ادامه حملات شبانه‌روزی خود به نوار غزه، یکشنبه شب منزل خانواده الدلو را در کوی النصر در شمال شهر غزه بمباران کردند و در پی آن، همه اعضای این خانواده دست‌کم 12نفر ازجمله پنج‌کودک و سه زن به شهادت رسیدند. در میان کودکان، یک نوزاد 11ماهه هم دیده می‌شد.

اسرائیلی‌ها این حمله را خطای هدف‌گیری خوانده‌اند. اما یک ساعت بعد بمباران‌ها ادامه یافت و یک جنگنده رژیم صهیونیستی خودروی توزیع آب را در غرب اردوگاه جبالیا هدف گرفت و راننده و یک نوجوان 12ساله را به شهادت رساند. هدف گرفتن منازل مسکونی و غیرنظامیان از روز چهارم عملیات آغاز شده و اکنون علاوه بر مقرهای مبارزان فلسطینی، منازل مسکونی نیز هدف قرار می‌گیرند.

تاکنون در این حملات حدود 20کودک شهید و حدود 200کودک دیگر زخمی شده‌اند. بدین‌ترتیب دیروز جنگنده‌های رژیم صهیونیستی دست‌کم 21شهروند فلسطینی را شهید و 50نفر دیگر را زخمی کردند که شمار شهدای فلسطینیان به حدود 100شهید رسیده و شمار زخمی‌ها هم از 700نفر گذشت. در همین حال، عصام یونس مدیر مرکز حقوق بشر المیزان تأکید کرد که هدف‌گرفتن کودکان و غیرنظامیان برای فشار بر فلسطینیان برای پذیرش پیش‌شرط‌های اسرائیل برای برقراری آتش‌بس صورت می‌گیرد. اما در چارچوب موضوع برقراری آتش بس، دیروز یک مقام رژیم صهیونیستی پس از دیدار چندساعته با مقام‌های مصری، قاهره را ترک کرد.

رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که این مقام پیش شرط‌های رژیم متبوعش را اینگونه اعلام کرده است: دستیابی به آرامشی درازمدت در حدود 15سال، توقف فوری ورود سلاح و منع ورود آن به نوار غزه، توقف تیراندازی‌ها به سوی نظامیان اسرائیلی در نزدیکی نوار غزه، بازگشایی گذرگاه رفح با هماهنگی مصر و حماس و بسته گذاشتن دیگر گذرگاه‌ها و نظارت مقام‌های سیاسی و نه مقام‌های امنیتی مصری بر برقراری این آتش‌بس. اما مهم‌ترین خواسته اسرائیلی‌ها که بر آن تأکید کرده‌اند، گسترش منطقه حائل در غزه است. منطقه‌ای که فلسطینی‌ها حق نزدیک‌شدن به آن را ندارند.

این مقام اسرائیلی، پیشنهادهای یادشده را در دیدار با مسئولان سرویس اطلاعاتی مصر مطرح کرده است. در مقابل، رأفت شحاته، رئیس سرویس اطلاعاتی مصر، در دیدار با خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس و رمضان شلح، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی، پیش‌شرط‌های مبارزان فلسطینی برای برقراری آرامش را دریافت کرد.

به نوشته روزنامه الحیات، شحاته هم این پیش‌شرط‌ها را به طرف اسرائیلی برای پاسخگویی به واکنش دولت نتانیاهو به آن به‌منظور تدوین توافقنامه‌ای برای برقراری آتش‌بس تحویل داد. خالد مشعل تصریح کرد که پیش‌شرط‌های فلسطینیان توقف حملات اسرائیل، توقف سیاست ترور و لغو محاصره غزه بوده و این امر باید با تضمین مصر و جامعه جهانی همراه باشد. اما در عرصه تحرکات دیپلماتیک، امروز بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل وارد اراضی اشغالی و مصر می‌شود تا با مقام‌های دو طرف برای برقراری آتش‌بس به رایزنی بپردازد. همچنین نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب اعلام کرد که هفت هیأت از سودان، لبنان، عراق، مصر، الجزایر و فلسطین به همراه وی امروز سه‌شنبه وارد نوار غزه می‌شوند.

این درحالی است که دیروز حدود 500نفر از فعالان سیاسی مصری به نشانه اعلام همبستگی با ساکنان نوار غزه، وارد این منطقه شدند. قرار است امروز احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه هم برای فشار بر فلسطینیان به‌منظور برقراری آتش‌بس وارد شهر غزه شود. این درحالی است که شماری از شهرک‌نشینان صهیونیست شب گذشته یک مسجد را در روستای عوریف در جنوب نابلس در کرانه باختری به آتش کشاندند و یک فعال سیاسی را با خودرو زیر گرفتند.

کد خبر 191846
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز