گروه اقتصادی: با وجود کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد، این بار نرخ ارز مقاومت خود را در مرکز مبادلات متمرکز کرده است.

به گزارش همشهری، دیروز دلارفروشان در بازار آزاد کاهش محسوسی را در قیمت‌ها تجربه کردند؛ به‌نحوی که قیمت‌ها تا مرز دو هزار و 900تومان کاهش یافت و به‌نظر می‌رسد که این اتفاق نویدبخش هفته‌ای حساس برای نظام ارزی کشور باشد. این حساسیت البته از بعد دیگری هم قابل ملاحظه است؛ چرا که نرخ‌هایی که تا پیش از این در مرکز مبادلات ارزی سعی در کاهش قیمت بازار آزاد و در نتیجه کم‌کردن شکاف قیمتی داشت، دیروز باز هم ثابت ماند.

بررسی روند تغییرات این نرخ طی یک هفته گذشته حاکی از تثبیت آن در بیشتر روزهای هفته است؛ به‌طوری که از دو هزار و 495 در ابتدای هفته به سختی به دو هزار و 488تومان کاهش یافته است. این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که در روزهای پایانی هفته گذشته وزیر اقتصاد از تصمیماتی خبر داد که براساس آن نرخ مرکز مبادلات ارزی مبنای محاسبات دولت ازجمله درآمدهای گمرکی خواهد بود. دیروز قیمت یورو هم در بازار آزاد کاهش یافت و به 3720تومان رسید. این نرخ در مرکز مبادلات ارزی هم با کاهش مواجه و معادل سه هزار و 171تومان تعیین شد.

متخلفان جدیدارزی به مراجع امنیتی معرفی می شوند

اما رئیس کل بانک مرکزی پس از چند هفته سکوت رسانه ای دیروز به این وضعیت پایان داد و از معرفی افرادی که در بازار در برابر ارز زیر سه‌هزار تومان مقاومت می‌کنند، به مراجع امنیتی خبر داد و گفت: متأسفانه برخی از افراد در بازار همواره در این باره مقاومت می کنند تا دلار به زیر قیمت سه‌هزار تومان نیاید که بانک مرکزی در این باره نیز تدابیری اندیشیده است و به زودی اعمال خواهد شد.محمود بهمنی افزود: اقدامات افرادی را که به طور صوری در پایین آمدن قیمت ارز مقاومت می‌کنند، رصد کرده و یقیناً آنان را به مراجع امنیتی معرفی خواهیم کرد.

برکناری دو مدیر متخلف بانکی

بهمنی در ادامه با بیان اینکه طبق مصوبه بانک مرکزی هیچ بانکی حق درخواست دو ضامن برای وام تا سقف 10 میلیون تومان را ندارد، گفت: با وجود این مصوبه، دو شعبه از یک بانک، این موضوع را رعایت نکردند، رؤسای این دو شعبه برکنار و به دادگاه تخلفات اداری معرفی شده اند.

کد خبر 191574
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز