گروه اقتصادی: اظهارات و مواضع مقامات اقتصادی دولت بیانگر این است که دولت درصدد است نرخ ارز مبادلاتی را مبنای نرخ ارز در سیاستگذاری‌های دولتی و احتمالا در بودجه سال آینده قرار دهد.

وزیر اقتصاد در تازه‌ترین اظهارنظر خود با تأکید بر تک‌نرخی شدن ارز گفت: ما حدود یک‌ماه روی این موضوع کار کردیم و دو جلسه نیز با حضور رئیس‌جمهور داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که نرخ مرکز مبادله یک نرخ فراگیر در اقتصاد کشور باشد. وی با رد انگیزه درآمدی دولت از این کار افزود: همزمان با اجرایی‌شدن آن، نرخ تعرفه تعدیل می‌شود و به سمت تک‌نرخی شدن ارز پیش می‌رویم.

به گزارش ایسنا، وی همچنین از مبنا قرار‌ گرفتن نرخ مرکز مبادلات از اول آذرماه برای حقوق گمرکی خبر داد و گفت: تا امروز مبنای محاسبه حقوقی و گمرک در کشور ارز 1226تومان بود اما حال که بازار به ثبات رسیده این نرخ تغییر کرده و مبنای محاسبه حقوق ورودی کالای وارداتی نرخ ارز در مرکز مبادلات خواهد بود. وزیر اقتصاد تصریح کرد:

ما برای گروه کالایی یک و دو نرخ تعرفه را به 50درصد می‌رسانیم و در واقع 50درصد کاهش می‌دهیم و بقیه‌ موارد را نیز 45درصد کاهش می‌دهیم تا کالا از منظر حقوق ورودی گران نشود. حسینی با اشاره به اینکه حتما با دستگاه‌هایی که ارز صادراتی خود را در مرکز مبالات ارزی عرضه نکنند برخورد خواهد شد، افزود: اگر یک شرکت دولتی و یا وابسته به دولت ارز خود را عرضه نکند، حساب‌هایش پذیرفته نخواهد شد و مجمع آن را نمی‌پذیرد و ذی‌حسابان و حسابرسان موظف هستند بر این کار نظارت کنند.

ارز مبادلاتی برای 20 گروه دیگر

وی افزود: در بانک مرکزی فهرست 20‌گانه خدماتی که می‌تواند ارز مرجع بگیرند را تصویب کردیم و به‌تدریج بانک مرکزی آن را ابلاغ خواهد کرد.

 

کد خبر 191438
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز