همشهری آنلاین: حدود دو هزار تن از مردم اردن روز جمعه در اعتراض به افزایش قیمت سوخت در جنوب امان تظاهرات کردند.

معترضان اردنی خواستار سرنگونی پادشاه این کشور شدند

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز از امان، معترضان فریاد « مرگ بر عبدالله» سردادند. نیروهای ضد شورش پلیس سعی کردند جمعیت معترض را از مسجد حسینی دور نگاه دارند.

جمعیت معترض همچنین شعارهایی را مبنی بر اینکه «مردم سرنگونی رژیم اردن را خواستارند» سردادند.

مردم فریاد برآوردند « شرم، شرم. قیمت ها رو به افزایش است و عبدالله قمار می کند».

گروه اخوان المسلمین از مردم خواست به خیابان ها بیایند اما مقامات ارشد این گروه در این تظاهرات شرکت نکردند. پادشاه پنجاه ساله اردن از سال هزار و نهصد و نود و نه تاکنون بر این کشور حکومت می کند.

خبرگزاری فرانسه تعداد شرکت کنندگان در این تظاهرات را ده هزار تن برشمرد.

معترضان فریاد برآوردند:« مردم سقوط این رژیم را خواستارند. عبدالله اصلاحات اجرا کن یا قدرت را ترک کن. تو مشروعیتت را از دست داده ای».

توهین علنی به پادشاه اردن و درخواست برکناری وی اقدامی کم نظیر در این کشور است چرا که اینگونه اقدامات غیرقانونی است و می تواند به حبس خاطی منتهی شود.

معترضان همچنین پارچه نوشت هایی در دست داشتند مبنی بر اینکه« بازی با قیمت ها به معنای بازی با آتش است»، «این قیامی واقعی علیه فساد مالی است» و «بدون تغییرات اقتصادی و سیاسی اصلاحاتی انجام نمی شود. زنده باد قیام اردنی ها».
پلیس از نزدیک شدن معترضان به کاخ ریاست جمهوری اردن جلوگیری کرد اما درگیری گزارش نشده است.

زکی بنی رشید معاون رهبر اخوان المسلمین اعلام کرد:« تعداد کسانی که سرنگونی این رژیم را به سبب سیاست های غلط خواستارند رو به افزایش است. این مسئله را نمی توان و نباید نادیده گرفت. قبل از اینکه خیلی دیر شود این رژیم باید اصلاح شود.»

معترضان اعلام کردند در نظر دارند تظاهرات دیگری ساعت هفت بعد از ظهر به وقت محلی (16 به وقت گرینویچ) نزدیک وزارت کشور برگزار کنند. تظاهرات مشابه اما کم تعدادتری در دیگر بخش های اردن از جمله شهرهای جنوبی و شمالی این کشور برگزار شد.

کد خبر 191406
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز