گروه اجتماعی: رئیس‌جمهور دستور داد لایحه احیای سازمان ملی جوانان برای بررسی و تصویب به مجلس فرستاده شود.

مجمع

محمود احمدی‌نژاد در جلسه‌ای این دستور را به معاون اول خود محمدرضا رحیمی داد که جمعی از جوانان شرکت‌کننده در دومین اجلاس وحدت و انسجام جوانان ایران اسلامی نیز حضور داشتند. دومین اجلاس وحدت و انسجام جوانان ایران اسلامی دیروز درحالی‌که تهران زیر بارش باران و تگرگ بود، در محل سالن اجلاس سران با حضور رئیس‌جمهور و اعضای کابینه برگزار شد.

احمدی‌نژاد پس از سخنرانی ریاست جلسه هیأت دولت را بر عهده گرفت و آنچه به‌عنوان خواسته‌ها و پیشنهادهای جوانان در این جلسه طرح شد، به تصویب هیأت دولت رسید. تصویب سازوکارهای قانونی برای مشارکت جوانان در فرایندهای مدیریتی، تخصیص بودجه جاری فرهنگی مرتبط با فعالیت‌های جوانان، مشارکت جوانان در طرح‌های مهر ماندگار، تخصیص بودجه برای حمایت از پژوهش نخبگان استانی و رفع موانع مصوبه جذب نخبگان جوان در سازمان‌های دولتی از مصوبات این جلسه بود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، دستور رئیس‌جمهور برای رفع مشکل وام ازدواج نیز یکی دیگر از مصوبات این جلسه بود. رئیس‌جمهور اعلام کرد که در روز یکشنبه که بهمنی رئیس‌کل بانک مرکزی در جلسه هیأت دولت حضور دارد مسائل مرتبط با وام ازدواج و کم و کاستی‌هایی که وجود دارد مورد بررسی قرار می‌گیرد تا موانع مرتبط با آن برطرف شود و به هر زوج شش میلیون تومان وام اعطا شود.

رئیس‌جمهور همچنین گفت که آقای نیکزاد (وزیر راه و شهر‌سازی‌) اعلام کرده به جوانانی که ازدواج کنند در عرض شش‌ماه تا حداکثر یک سال یک واحد مسکن مهر اعطا می‌شود.در ادامه این جلسه با توجه به درخواست‌های قبلی جوانان که در جلسه مطرح شده بود، رئیس‌جمهور به دست‌اندرکاران برگزاری این مراسم دستور داد که با همکاری بقایی معاون اجرایی رئیس‌جمهور، دو تور برای جوانانی که در این جلسه حضور دارند اختصاص داده شود که یک تور آن بردن این جوانان به جزایر سه‌گانه خلیج‌فارس است و تور دیگر بازدید جوانان از پنج پروژه بزرگ کشور مانند عسلویه، فولاد مبارکه اصفهان و تعداد دیگری از طرح‌های عظیمی که در کشور در حال اجراست.

در این جلسه تعدادی از جوانان از رئیس‌جمهور خواستند که زمینه‌ای فراهم شود که آنها به زیارت خانه خدا بروند که رئیس‌جمهور در پاسخ به خواسته آنها گفت که زمینه برای رفتن به جزایر سه‌گانه خلیج‌فارس و بازدید از پروژه‌های بزرگ صنعتی را ما فراهم می‌کنیم ولی رفتن به خانه خدا را از صاحب آن بخواهید.رئیس‌جمهور پایان این جلسه را با خواندن اشعاری از خود در ارتباط با امام زمان (عج) و همچنین خواندن اشعاری از فردوسی در ارتباط با ایران به پایان برد.

مگر منحل نشده بود؟

یکی دیگر از‌ مصوبات این جلسه، احیای سازمان ملی جوانان بود. رئیس دولت دهم برای احیای این سازمان به رحیمی معاون اول خود دستور داد تا لایحه آن در دولت تهیه و برای بررسی به مجلس شورای اسلامی ارجاع شود.دستور احمدی‌نژاد در حالی به‌عنوان پیشنهاد جوانان در این جلسه تصویب شد که وزارت ورزش و جوانان در نتیجه انحلال و ادغام ماموریت‌های سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان تشکیل شده است.

خرداد سال 90 احمدی‌نژاد حکمی صادر کرد که مخاطب آن «دبیر شورای‌عالی جوانان» بود. درحالی‌که این شورا در سال 71تاسیس شده بود اما پس از تاسیس سازمان ملی جوانان در سال 76، عملا از مجموع شوراهای دولتی حذف شده بود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور برای دبیر شورای‌عالی جوانان حکم صادر کرد تا بی‌سر و صدا، سازمان ملی جوانان به وضعیت سال 76خود بازگردد که به نام شورای‌عالی جوانان نامیده می‌شد. پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری در حالی خبر حکم احمدی‌نژاد برای همایون حمیدی را منتشر کرد که دولت و مجلس در کشمکش تشکیل وزارت ورزش و جوانان و معرفی وزیر جدید بودند.

بازگشت به سال 76

احمدی‌نژاد در این حکم، به استناد بند (15) ماده (4) اساسنامه شورای‌عالی جوانان مصوب ششم مرداد 1371 شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، دبیر شورای‌عالی جوانان را نصب کرده، درحالی‌که این شورا از سال 71با ریاست رئیس‌جمهور وقت از سوی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تاسیس شد و در سال 76به مرکز ملی جوانان تغییر نام داد. این مرکز از سال 76همچنان زیرنظر ریاست‌جمهوری فعالیت می‌کرد و وظیفه‌ای ستادی مانند طراحی برنامه جامع ساماندهی امور جوانان و تطبیق وضعیت دستگاه‌های اجرایی را براساس مدیریت پروژه‌های فرابخشی در دستور کار قرار داد. سرانجام در سال 1379براساس قانون سوم توسعه، مرکز ملی جوانان به سازمان ملی جوانان تغییر نام داد. سازمان ملی جوانان هم در زمستان 89با طرحی که مجلس به تصویب رساند قرار شد با سازمان تربیت‌بدنی ادغام شود تا وزارت ورزش و جوانان تشکیل شود.

منحل نشده!

ساعتی بعد رئیس اداره ارتباط با رسانه‌های سازمان ملی جوانان خبر پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری را مبنی بر بازگشت سازمان ملی جوانان به وضعیت سال 76، ناشی از اشتباه رسانه‌ای خواند و گفت: قاعدتا شورای‌عالی جوانان، سال‌هاست به سازمان ملی جوانان تغییر ماهیت داده و خبری که امروز منتشر شد ناشی از اشتباه سهوی گردانندگان پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری است. این کنش و واکنش خبری در حالی بود که به‌دنبال گذشت بیش از پنج‌‌ماه از قانون تشکیل وزارت ورزش و جوانان و عدم‌معرفی وزیر و ساختار این وزارتخانه، گفته می‌شد که رئیس دیوان محاسبات کشور، هرگونه تصرف در سازمان ملی جوانان را غیرقانونی اعلام کرده است.

کد خبر 191329
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز